Hei!
Onko rakenteellisesti OK asettaa palkit makaamaan pystyasennon sijaan autotalliin, jonka koko on 9x4,7m, ja jossa on varasto?
Kuvat on otettu kahtena eri päivänä, ja kirvesmies on sahannut puupalkkeihin "laskeakseen" kattoa/autotallia 3-4 cm. Onko tämä OK vai onko riski, että ne romahtavat?

Kiitollinen neuvoista!
Terveisin
 
  • Puinen palkki on leikattu ja asennettu vaakatasoon autokatoksen rakennusprojektissa. Punaisella merkitty leikkauskohta näkyy selvästi.
  • Puinen palkki, joka on vaakatasossa ja osittain lovettu yläosasta, taustalla tummia puita.
  • Puinen palkki vaakasuorassa asennossa, sahattu osittain, osana autokatoksen rakennelmaa. Taustalla näkyy puita.
  • Puinen rakennelma rakenteilla, jossa näkyy vaakatasoon asetettuja puupalkkeja ja rakennustelineitä taustalla.
  • Rakennustyömaa, jossa puupalkit on sahattu matalammiksi autotallin katon laskemiseksi. Taustalla tarvikkeita ja pensasaita.
Yleensä palkit ovat pystyasennossa.

Onko olemassa rakennuspiirustusta vai rakentaako hän freestylellä?

Jos rakennuslupa oli mukana, pitäisi projektista olla olemassa piirustus.
 
R Robert-san01 sanoi:
Palkit ovat yleensä pystysuorassa.

Onko olemassa rakennesuunnitelma vai rakentako hän vapaasti?

Oliko rakennuslupa mukana, niin silloin pitäisi olla piirustus projektista.
Tuntuu todella vapaalta. Rakennuslupa on, mutta ei yksityiskohtaista rakennesuunnitelmaa, ehkä minun virheeni? Uusi talonomistaja, joten aika vihreä tässä asiassa. Enemmän arkkitehtipiirustuksia itse rakennuslupaa varten, joka on hyväksytty, mutta piirustuksesta ei oikein näy, miten asiat pitäisi rakentaa. Lähinnä mitkä materiaalit käytetään, mutta ei oikein "miten". Voin lähettää esimerkin täällä. Ei virallista piirustusta, viralliset ovat 3 astetta. Testasimme juuri 6 astetta, mutta suurempaa kaltevuutta ei oikein voi saada, koska siitä tulee liian matala.

Iso kysymys, luuletteko että se romahtaa, koska ne ovat vaakatasossa vai vaikuttaako se mitenkään?
 
  • Rakennuksen poikkileikkauspiirustus, jossa on yksityiskohtia kattorakenteista, kaltevuuskulmasta ja käytetyistä materiaaleista, kuten kattopalkit ja betoniperusta.
D denis0716 sanoi:
Iso kysymys, luuletteko, että se tulee romahtamaan siksi, että ne makaavat alaspäin vai aivan sama?
Jos otat samat palat ja vain käännät ne alas, niin siitä tulee viisi suuntaa kuiduille ja luulen, että se romahtaa. Voit katsoa tästä, mikä ero on, jos käännät ne väärin.

https://www.traguiden.se/om-tra/mat...na,fibrerna än vinkelrätt mot fiberriktningen.

Joten luulisin, että se on paljon parempi, kuten puuseppä on tehnyt.
 
Jos jokaisen kattotuolin/palkin alla on pilarit, ei pitäisi olla ongelmia, mutta muuten hammarbandet pitäisi olla pystyasennossa. Jos korkeus on tärkeä, hammarbandet olisi voinut olla pystyasennossa ja käytetty palkkikenkää - mutta en ole suunnittelija...
 
Sen pitäisi olla pystyssä, silloin saat aivan eri vahvuuden. Rakensin itse autokatoksen viime kesänä ja tein näin, katso kuva. Otin pilarit ylhäältä, kiinnitin pystysuoran säännön läpivientivaunupultilla jokaisessa pilarissa. Sitten vaakasuora sääntö päälle, jonka ruuvasin ylhäältä käsin. Onnea matkaan.
Rakenteilla oleva puurunkoinen autokatos, jossa pystyasennettuja ja vaakasuoria palkkeja, pultteja käytetty kiinnityksessä, taustalla puita.
 
  • Tykkään
Robert-san01
  • Laddar…
S
Hammarbandit ovat vaakatasossa, kantavat palkit taas pystyasennossa. Jos kattotuolit osuvat täsmälleen kantavan palkin alle, se on todennäköisesti ok. Mutta muuten voi olla ongelmallista, jos kattotuoli osuu kahden palkin väliin ilman upotettua kantopalkkia. Eikö sinulla ole ollut rakennesuunnittelijaa, joka olisi laskenut rakenteen? Spontaanisti ajatellen, puutavaramitat ovat myös oudosti valitut.

PMa minulle, jos haluat, että katson sitä.
 
  • Tykkään
Robert-san01 ja 2 muuta
  • Laddar…
MultiMan
Sinun on oltava kantava pylväs jokaisen kattopalkin alla, jos hammarbandi on vaaka-asennossa (tai mitä sitä täällä kutsutaan, kantolinja?), koska niin ohut lauta vaakasuorassa ei käytännössä tarjoa lainkaan jäykkyyttä siihen suuntaan. Ne kattopalkit, jotka lepäävät sellaisen vaakasuoran laudan päällä, roikkuvat alaspäin siellä, missä alapuolella ei ole pylväitä, joten saat vuoristoradan.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.