J
Hei
Olen asentanut kattokipsilevyt ja laittanut nauhat pitkille saumoille ja tasoittanut ne. Lyhytsaumat olen vain tasoittanut ja vetänyt mikrolitilla. Nyt kun aion maalata, lyhytsaumat näkyvät selvästi :-)
Mitä teen nyt?
Voinko avata noin 10 cm syvennyksen lyhytsaumoihin ja laittaa sinne nauhan ja tasoittaa sen, sitten hioa tasaiseksi mikrolitin tasolle ja maalata sen jälkeen? Vai mitä ehdotatte?

Miksi saumakohdat näkyvät? Onko tasoite painunut vai onko ne halkeilleet? Mielestäni usein täytyy tasoittaa useita kertoja, koska tasoite painuu. Seuraavassa projektissa aion käyttää kipsiä valmiin tasoitteen sijaan ja toivon, että se painuu vähemmän ajan myötä.

Et voi hioa paperin läpi ja sitten laittaa nauhan. Silloin on parempi laittaa nauha päälle ja tasoittaa loivasti nauhan yli reilusti sivuille päin.

J
T toolman77 sanoi:
Miksi saumat näkyvät? Onko kitti painunut vai haljennut? Minusta usein tarvitsee kitata useita kertoja, koska kitti painuu. Seuraavaan projektiin aion kitata kipsillä valmiin kitin sijaan ja toivon, että se painuu vähemmän ajan myötä.

Et voi hioa paperin läpi ja sitten laittaa nauhaa. Silloin on parempi laittaa nauhaa päälle ja kitata nauhan päälle tasaisesti pitkälle sivuille.
Luulen, että kun liimasin microliten, kipsi on turvonnut lyhytliitoksissa. Nyt saumassa on pieni kohouma. Se on enintään pari millimetriä. Mietin kolmea eri vaihtoehtoa.
1. Hio tasaiseksi ja maalaa
2. Kittaa leveästi microliten päälle ja sitten hio ja maalaa
3. Leikkaa 5 cm oikealle ja vasemmalle saumasta niin, että siitä tulee syvennys, liimaa nauha ja kitata päälle/ hio ja maalaa
Voiko microlitin päälle kitata ohuen kerroksen? En ole koskaan tehnyt sitä. Olen tosin kitannut saumat vakioiden välillä, mutta se on vain 1 mm. Oletko tehnyt sen ennen? Mikä oli tulos siinä tapauksessa?

H
Jotta huijata silmää, se on se, mitä tarvitaan. Saada jotain näkymättömäksi katossa on vaikeaa, tulee valonheitto ikkunoista, joka tuo esiin kaiken katossa. Tasoitus (ns. laajat tasoitukset) tulee olla vähintään 25 cm saumasta kummallekin puolelle nauhan/paperin päällä ja sitä on tasoitettava useita kertoja. Sen tulee olla piiiiitkä kumpu sauman yli, erityisesti katossa, silloin silmä voidaan huijata.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.