4 862 lukukertaa ·
5 vastausta
5k lukukertaa
5 vastausta
Luo alipaine ryömintätilaan
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 066 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 066 viestiä
Minulla on tietty haju, joka tulee ryömintätilasta. Rakentajan mukaan talossa ei käytetty cuprinolia tai kyllästettyjä pohjapuita tai palkkeja. Kuitenkin harkitsen helposti luotavan alipaineen perustamiseen ryömintätilaan nähdäkseni, paraneeko haju asuintilassa.
Talo on kooltaan 13x7 metriä ja siinä on väliseinä. Ryömintätilassa on siten kaksi huonetta. Pohjana on kalliota sekä betonia ”lattiana”. Olen tiivistänyt ryömintätilan, asentanut kondenssivedenpoistolaitteen ja seuraan jatkuvasti ilmankosteutta.
Karkeasti arvioituna tilavuus on 13x7x0,8m = 72m3
1) Kuinka voimakas kanavapuhallin tarvitsen?
2) Miten minun tulisi suunnitella spirojen veto, venttiilit jne?
Talo on kooltaan 13x7 metriä ja siinä on väliseinä. Ryömintätilassa on siten kaksi huonetta. Pohjana on kalliota sekä betonia ”lattiana”. Olen tiivistänyt ryömintätilan, asentanut kondenssivedenpoistolaitteen ja seuraan jatkuvasti ilmankosteutta.
Karkeasti arvioituna tilavuus on 13x7x0,8m = 72m3
1) Kuinka voimakas kanavapuhallin tarvitsen?
2) Miten minun tulisi suunnitella spirojen veto, venttiilit jne?
Näytät pitävän hyvää järjestystä siellä, ei kuten minulla, missä rakentajat heittivät alas kaikenlaista roskaa rakentaessaan.
Jos se on vain jotenkuten tiivis, ei tarvita paljoa tilanteen parantamiseksi. Minulla on 14W kylpyhuoneen tuuletin, joka käy jatkuvasti ja tuulettaa ryömintätilasta. Se on poistanut kellarinhajun, joka joskus tuntui makuuhuoneessa ja olohuoneessa kokonaan, ja vähensi radonin 200-400:sta alle 10:een.
Jos sydänseinän laivojen välillä on vain reikiä, koko tilassa on sama alipaine, veikkaan, että se tekee eron, ilma haluaa mieluummin mennä alas kuin ylös. Jos asunnon sisällä on vahva alipaine, täytyy valita tehokkaampi tuuletin. Mutta jos tuulettaa suuria ilmamääriä, tulee muita ongelmia, silloin vedetään alas kosteaa ilmaa asunnosta tai sisään kosteaa ilmaa ulkoa.
Tämä on mitä olen oppinut ja omat käytännön kokemukseni.
Jos se on vain jotenkuten tiivis, ei tarvita paljoa tilanteen parantamiseksi. Minulla on 14W kylpyhuoneen tuuletin, joka käy jatkuvasti ja tuulettaa ryömintätilasta. Se on poistanut kellarinhajun, joka joskus tuntui makuuhuoneessa ja olohuoneessa kokonaan, ja vähensi radonin 200-400:sta alle 10:een.
Jos sydänseinän laivojen välillä on vain reikiä, koko tilassa on sama alipaine, veikkaan, että se tekee eron, ilma haluaa mieluummin mennä alas kuin ylös. Jos asunnon sisällä on vahva alipaine, täytyy valita tehokkaampi tuuletin. Mutta jos tuulettaa suuria ilmamääriä, tulee muita ongelmia, silloin vedetään alas kosteaa ilmaa asunnosta tai sisään kosteaa ilmaa ulkoa.
Tämä on mitä olen oppinut ja omat käytännön kokemukseni.
Minulla oli jo ilmanvaihtoputki, joka menee ryömintätilasta ylös katolle, se on luultavasti 110 mm muovinen viemäriputki (oliko se halvempaa kuin spiro 1972?), joten olen asentanut sen siihen.D Derbyboy sanoi:
En tiedä auttaako savupiippuilmiö virtausta vai rajoittaako pitkä putki virtausta, mutta jos se toimii, niin se toimii.
Se on varmaankin oikein, jos yksinkertaistaa, mutta olohuoneen virtaus on voimakkaasti rajoitettu.
Kaikki huoneet, joissa lattiat on kunnostettu, on huolellisesti tiivistetty ulkoseiniä vastaan, jotta siellä ei pääsisi liikkumaan ilmaa. Joitain pieniä tiivistämättömiä kohtia voi olla, mutta se pitäisi silti olla vuotavampi ulkoa ryömintätilaan.
Voisi olettaa, että suurin osa ilmavirrasta tulee ulkoa ryömintätilaan, on olemassa 32 mm putki kaapelin läpiviennille, joka on avoin perustuksesta ulospäin, ja varmasti hieman virtausta luukun kohdalla ja muissa pienissä tiivistämättömissä kohdissa.
Kaikki huoneet, joissa lattiat on kunnostettu, on huolellisesti tiivistetty ulkoseiniä vastaan, jotta siellä ei pääsisi liikkumaan ilmaa. Joitain pieniä tiivistämättömiä kohtia voi olla, mutta se pitäisi silti olla vuotavampi ulkoa ryömintätilaan.
Voisi olettaa, että suurin osa ilmavirrasta tulee ulkoa ryömintätilaan, on olemassa 32 mm putki kaapelin läpiviennille, joka on avoin perustuksesta ulospäin, ja varmasti hieman virtausta luukun kohdalla ja muissa pienissä tiivistämättömissä kohdissa.
Klikkaa tästä vastataksesi