1 561 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Loma-asunto - höyrynsulku suhteessa ullakon eristykseen?
Minulla on mökki, jossa pidän ylläpitolämpöä (noin 10 astetta) talvella. Talo lämpiää nykyisin öljytäytteisillä sähköpattereilla, mutta harkitsen ilmalämpöpumpun hankkimista lämmityskustannusten vähentämiseksi kokonaisuudessaan, sekä mahdollisuuden saada ylläpitoa korkeammalla lämpötilalla ja ohjata lämpöä sovelluksen kautta. Uskon, että tämän myötä haluaisin olla mökissä enemmän talvikaudella ja pitää normaali huonelämpötila useiden päivien ajan.
Nyt minulla on muutamia kysymyksiä.
Talo on rakennettu ilman höyrynsulkua kuivissa tiloissa. Vintin eristys on 10-20 cm mineraalivillaa, joka on ollut näin 70-luvulta lähtien. Ei ole merkkejä kondensaatio-ongelmista (tyyppiä homepilkkuja) puussa tai eristeessä. Rakenteen on siis ilmeisesti toiminut yli 40 vuotta. En tiedä tarkalleen, kuinka aiemmat omistajat ovat käyttäneet taloa talvella, mutta olen pitänyt ylläpitolämpöä vain omistusaikanani, joka on kestänyt 10 vuotta.
Jos nyt hankin ilmalämpöpumpun ja nostan lämpöä talvella, mitä voi tapahtua? Lisääntyykö kondensaatio-ongelmien riski? Olen lukenut jostain, että eristeessä ei tapahdu kondensaatiota, jos se on ohuempi kuin 20 cm, sillä lämpö kulkee koko eristeen läpi ja tuulettuu vintille (jos se on hyvin tuuletettu, kuten ilmeisesti on minulla).
Mutta haluaisin myös lisäeristää vinttiä säästääkseni enemmän energiaa talossa ja välttää kovaa pumpun ja pattereiden käyttöä. Voinko tehdä niin ilman, että saan aikaan kondensaatio-ongelmia? Pitääkö paikkansa, mitä olen kuullut kondensaation siirtymisestä?
Miten te tekisitte? Lisäisitteko vain ilmalämpöpumpun vai myös lisäeristäisitte vintin?
Nyt minulla on muutamia kysymyksiä.
Talo on rakennettu ilman höyrynsulkua kuivissa tiloissa. Vintin eristys on 10-20 cm mineraalivillaa, joka on ollut näin 70-luvulta lähtien. Ei ole merkkejä kondensaatio-ongelmista (tyyppiä homepilkkuja) puussa tai eristeessä. Rakenteen on siis ilmeisesti toiminut yli 40 vuotta. En tiedä tarkalleen, kuinka aiemmat omistajat ovat käyttäneet taloa talvella, mutta olen pitänyt ylläpitolämpöä vain omistusaikanani, joka on kestänyt 10 vuotta.
Jos nyt hankin ilmalämpöpumpun ja nostan lämpöä talvella, mitä voi tapahtua? Lisääntyykö kondensaatio-ongelmien riski? Olen lukenut jostain, että eristeessä ei tapahdu kondensaatiota, jos se on ohuempi kuin 20 cm, sillä lämpö kulkee koko eristeen läpi ja tuulettuu vintille (jos se on hyvin tuuletettu, kuten ilmeisesti on minulla).
Mutta haluaisin myös lisäeristää vinttiä säästääkseni enemmän energiaa talossa ja välttää kovaa pumpun ja pattereiden käyttöä. Voinko tehdä niin ilman, että saan aikaan kondensaatio-ongelmia? Pitääkö paikkansa, mitä olen kuullut kondensaation siirtymisestä?
Miten te tekisitte? Lisäisitteko vain ilmalämpöpumpun vai myös lisäeristäisitte vintin?
Kondenssia syntyy eniten, jos joku asuu talossa. Muuten kosteuskuorma on olematon, koska kukaan ei pese, käy suihkussa, laita ruokaa tai kastele ruukkukasveja.
Toisaalta, miksi nähdä niin paljon vaivaa ylipäänsä, jos olet siellä vain muutaman päivän kerrallaan?
Mineralivilla ilman höyrysulkua, jossa kondensoitumispiste osuu eristeen sisään, on riskialtis rakenne.
Toisaalta, miksi nähdä niin paljon vaivaa ylipäänsä, jos olet siellä vain muutaman päivän kerrallaan?
Mineralivilla ilman höyrysulkua, jossa kondensoitumispiste osuu eristeen sisään, on riskialtis rakenne.
Kyllä, yritän ymmärtää, mikä vaivannäkö on arvoinen. Ajattelin aloittaa ilmalämpöpumpulla ja testata sitä. Sitten voin tehdä uusia päätöksiä.M MagHam sanoi:Kondens muodostuu enimmäkseen silloin, kun joku asuu talossa. Muuten kosteuden kuormitus on olematon, koska kukaan ei pese, suihkuta, laita ruokaa tai kastele ruukkukasveja.
Toisaalta, miksi nähdä niin paljon vaivaa ylipäätään, jos olet siellä vain muutaman päivän kerrallaan?
Mineraalivilla ilman höyrysulkua, jossa kastepiste osuu eristeen sisäpuolelle, on riskirakenne.
Klikkaa tästä vastataksesi