Mietin vanhojen merenrantakivien vaihtamista kahdella taloa ympäröivällä terassilla epäsäännöllisen muotoisiin harmaisiin kiviliuskeeseen. Myös talon katon alla sijaitseva ulkotila yhdessä toisen terassin kanssa sopisi erittäin hyvin samaan pinnoitteeseen.

Nyt olen kuitenkin tullut mietteliääksi, koska kiviliuske yhdistetään aina radoniin ja säteilyyn.

Luen ihmisistä, jotka asentavat kiviliuskeen talon sisällä keittiöön ja kylpyhuoneeseen jne. He eivät näytä olevan yhtään huolissaan.

Meillä on talon alla ilmanotto "tulo- ja poistoilmalle", joka imee ilman talon ympärillä olevien tuuletusristikoiden kautta (”Anybyspecial” 1985...), ja ulkotila on suoraan yhteydessä ulko- ja sisäkaton väliseen ilmaan. Talo on rakennettu hiekka-alueelle, eikä meillä ole muita ongelmia radonin suhteen.

Olenko vainoharhainen, vai olenko rakentamassa itseäni maailman syöpäkääntöön? En halua radonia talooni enkä kuolla keuhkosyöpään terassillani istuessani...

Kiitollinen näkemyksistä. Ehkä jollain muullakin on kiviliuske lähellä taloa tai sisällä ja samansuuntaisia ajatuksia ja yksinkertainen vastaus?
:P ???
Parhain terveisin,
pmf
 
Kuulostaa järkevältä.
Kiitos vinkeistä.
Parhain terveisin,
pmf
 
Hemmakatten
Tämä oli täysin uutta minulle (ja varmasti monille muille)!

Onko niin, että vain tietyillä paikkakunnilla louhittu liuskekivi sisältää radonia? Me itse suunnittelemme rakentavamme suuren avotakan sisätiloihin kuivamuuratusta norjalaisesta liuskekivestä. Pitäisikö meidän miettiä uudelleen?

Olen nähnyt taloja, jotka on muurattu kokonaan tai osittain liuskekivellä, liuskekivisavuhormeja, liuskekivimuureja, seinät liuskekivellä sisätiloissa ym. Ilmeisesti liuskekiveä on käytetty pitkään rakennusmateriaalina, mutta ehkä se oli ennen kuin radonongelma tuli tunnetuksi, vai mitä?

Liuskekivi, joka on niin upea materiaali!!
 
OK kaikki, olen nyt tutkinut asiaa paljon ja tässä tulee rauhoittavia tietoja, kaikki säteilevät radioaktiivisuutta enemmän tai vähemmän ja monet asiat myös radonia, esim. maa ja kallio ja joskus jopa pohjavesi, mutta kuten sanottu enemmän tai vähemmän. Kun puhutaan Radonista liuskekivessä (erilaisia on todella monta, kuten te muut jo ymmärsitte...), tarkoitetaan usein ns. Alunaliusketta, jota käytettiin innokkaasti Blåbetongissa, josta sitten mm. rakennettiin taloja 60- ja 70-luvuilla (luulen, en tiedä milloin lopettivat). Alunaliuskekivi ei ilmeisesti sovellu terassin rakentamiseen, ja on totta, että erilaisilla liuskekivillä on erilainen säteily. Eri paikoille ja eri materiaaleille on 511 erilaista raja-arvoa. Minua pelotti se, että pohjavesi voisi sisältää radonia ja jos oli pieniä lapsia, jotka joivat suuria määriä radonpitoista vettä, se ei ollut hyvä asia...
Joten nyt aion rakentaa terassini ja lakata huolehtimasta. Kuten sanoin, voi olla huolissaan radioaktiivisuudesta ja radonista periaatteessa kaikessa. Raikas ilma on hyvä vastalääke ja sitä aion saada terassillani!
:)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.