TheImprovisor
Olen käyttänyt puuseppää, joka on tehnyt laajennuksen, joka seisoo ryömintätilan päällä. Ulkopuoli on nyt valmis.

Nyt on minun vuoroni alkaa työt sisätiloissa.

Mitä suosittelette sokkelipohjan suhteen? Naulata alapuolelta vai asettaa levyt palkkien väliin?

Jos alla on tilaa, niin että pääset naulaamaan tai ruuvaamaan koko levyt alhaalta, se on luonnollisesti parasta. Saat mahtumaan enemmän eristystä ja saat sen helposti tiiviiksi ilmavuotoja vastaan.

• Tykkään
kulle ja 1 muu
  • Laddar…
Yksinkertaisempi vaihtoehto voi olla tehdä näin. Eli 22x45 laudat lattiahalkeamien alle, joilla 10 mm rakennusvaneri lepää ja muodostaa alapohjan. Sitten voidaan tiivistää ilman kanssa ulkosaumalla, jossa alapohjalevyt lepäävät lautoja vasten.
Kaavio näyttää lattian rakenteen: mustat linjat ovat lattian palkkeja, punaiset ovat tukilaudoitusta, ja siniset ovat kymmenen millimetrin lattialaudoitusta.
Musta = 45 mm lattiahalkeet
Punainen = 95 mm kantavat laudat
Sininen = 10 mm alapohja

Olen tarkka ilman tiivistämisen suhteen alapuolella, koska ensimmäinen talomme oli hyvin vedon alainen tuulelta ja sijaitsi tuulisella paikalla.
Eikä ollut kivaa, kun vesi jäätyi WC-istuimessa kylmävedon vuoksi -20°C talvimyrskyissä.

• Tykkään
pilotniq ja 1 muu
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Eli 22x45 laudat lattianiskojen alla
Ai niin, tietenkin pitäisi olla 22x95 mm.
Mutta kyllähän sinä ymmärsit itsekin :)

• Tykkään
TheImprovisor
  • Laddar…
Yksinkertaisempi vaihtoehto voi olla tehdä näin.
Eli 22x45 laudat lattianiskojen alle, joiden päällä 10 mm rakennusvaneri lepää ja muodostaa alipohjan. Sitten voi ilmatiivistää ulkokitillä, jossa alipohjalevyt lepäävät lautoja vasten.
[kuva]
Musta = 45 mm lattianiskat
Punainen = 95 mm tukilaudat
Sininen = 10 mm alipohja

Se, että olen tarkka ilmatiivistämisestä johtuu siitä, että ensimmäisessä talossamme oli erittäin vedonalainen rossipohja ja se sijaitsi tuulisessa paikassa.
Eikä ollut hauskaa, kun vesi jäätyi WC-pöntössä kylmän vedon takia -20°C talvimyrskyissä.
Sillä tavalla meidän rossipohjamme on rakennettu, mutta vanerin sijasta olemme käyttäneet rossipohjalevyjä. Myydään ”oikeassa” mitassa, joten ne sopivat suoraan cc600:lle.

• Tykkään
TheImprovisor
  • Laddar…
PeterFalun
ruuvattiin kuitusementtilevyjä alapuolelta projektissa

hyvä jos esiporataan levyt

• Tykkään
TheImprovisor
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun sanoi:
kiinnitti fibercementskivor alapuolelta projektissa

hyvä porata levyt etukäteen
mutta miten on tämän höyrynläpäisevyyden kanssa?
Eikö ole väärin käyttää täysin höyrytiivistä materiaalia, kuten oletan, että fibercementskivorna on,
eristyksen ulkopuolella?

TheImprovisor
Yksinkertaisempi vaihtoehto voi olla tehdä näin.
Eli 22x45 lankut lattian palkkien alla, joille 10 mm rakenteellinen vaneri lepää ja muodostaa alapohjan. Sitten voi tiivistää ulkokitillä, missä alapohjalevyt lepäävät lankkuja vasten.
[kuva]
Musta = 45 mm lattian palkit
Punainen = 95 mm kannatinlankut
Sininen = 10 mm alapohja

Olen tarkka ilman tiivistämisestä alapuolelta, koska ensimmäisessä talossamme oli hyvin vetoinen ryömintätila ja se sijaitsi tuulisella paikalla.
Eikä ollut hauskaa, kun vesi jäätyi vessanpöntössä kylmän vedon vuoksi -20°C talvimyrskyissä.
Kävi ilmi, että puusepät olivat jo valmistelleet tämän ratkaisun :D

Oli vähän tyhmää minulta olla tarkastamatta kunnolla ennen kuin esitin kysymyksen. :sweat:

Voi ei, nythän tiedät, että siitä tulee hyvä ratkaisu "ongelmaan" :)

• Tykkään
TheImprovisor
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.