Olen aikeissa lisäeristää talon yhden sivun ulkopuolelta, mikä tarkoittaa, että minun täytyy kehystää ikkunoiden ympäriltä siirtääkseni niitä ulospäin. Käsityöläiset asettivat koolaukset ja asensivat uudet ikkunat toiselle puolelle viime vuonna, mutta nyt minun täytyy tehdä ainakin kehysosa itse.

Nyt kysymykseen. Teen samalla tavalla kuin käsityöläiset, rakennan "laatikoita" (suorakulmioita) 45x145, jotka siis ulottuvat 145mm vanhojen seinäkooltujen ulkopuolelle. Mutta... hyvä tapa kiinnittää laatikot (jotka kantavat ikkunoiden painon)? Seinä koostuu 45x145-koolista, joten ajattelen, että puuruuvit esim. 8x240 sopivassa määrin voisivat olla sopivia? Siinä tapauksessa, kuinka monta voisi olla sopiva?

Liitän kuvan siitä, miltä se näytti ensimmäisellä puolella, kun olin purkanut vanhan paneelin jne., se on rakennettu ulos koolauksilla, jotka suojattiin talven yli tuulensuojakankaalla. Ikkunat sijaitsevat siis täysin alkuperäisen seinärakenteen ulkopuolella.

• Talo, jossa ikkunat ulkoseinän ulkopuolella, uusi eristys ja tuulensuojakangas. Tikapuut nojaavat seinää vasten.
  • Tykkään
Mikke_sb
  • Laddar…
Kulmarauta!

Nyt olen saanut koolaukset paikoilleen ja siitä tuli kuten kuvassa. Yksi koolaus alhaalla, kiinnitetty runkoon 140mm-ruuveilla. "Kehys", johon ikkuna asennetaan, seisoo koolauksen päällä ja siellä on muutamia vahvistettuja kulmarautoja koolauksen ja kehyksen välissä.

Kehys on myös ruuvattu runkoon 240mm-ruuveilla (kehys on 145 syvä) vähintään 8 kohdasta (muutamia enemmän muissa kehyksissä, kolme kehystä asennettiin paikoilleen).

Luulen, että tämä kestää, ainakin se tuntuu vakaalta.

Vanhemmat ikkunat ovat edelleen kehyksien sisäpuolella, kunnes on mahdollista asentaa uudet.

• Talo, jossa ikkunan kehä on kiinnitetty runkoon vahvistetuilla kulmaraudoilla. Vanha ikkuna on vielä paikoillaan kehyksen sisällä.
D danne_i_huset sanoi:
Prosit! Miten se sitten meni? Olitko tyytyväinen tähän rakenteeseen?

Harkitsitko ns. rakenneruuveja (esimerkiksi [linkki])??
Tein kolme asiaa:
• lista uuden kehykseni alle, johon ikkuna kiinnittyy, kehys seisoo listalla
• kulmarauta kehyksen ja alla olevan listan välissä
• mahdollisimman pitkät ruuvit kehyksen läpi siihen, mihin ikkunat aiemmin olivat kiinnitettyinä

Se tuntui vakaalta joka tapauksessa...

Liitän kuvan siitä, miltä se näytti, kun olin tehnyt yhden ikkunakehyksen. Vanhat ikkunat ovat yhä paikoillaan sisäpuolella, kunnes on aika asentaa uusi.

• Puurakenne ikkunan ympärillä, jossa on vanha ikkuna, uusi kehys, alareuna tuettu säännöllä ja kulmaraudat alla kiinnitettynä seinään.
Huomaan nyt, että vastasin samalla tavalla kuin aiemmin, mutta totuus on, että uudet ikkunat eivät ole vielä paikoillaan.

Eriste ja uusi paneeli ovat paikoillaan, mutta ikkunoita en halua asentaa itse, joten jätin sen talven yli (peitettynä tuulensuojakankaalla). Kun otin yhteyttä aiemmin käyttämääni rakennusmieheen, tuli tämä korona, joten juuri nyt ikkunainstallaatio on siirretty tulevaisuuteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.