P
Hei,

Aion lisäeristää eristämättömän betonijalustan, joka on 30 cm, ja laittaa päälle graniittikiviverhoilun. Korkeus maan ja ulkopaneelin välillä vaihtelee 70 - 210 cm. Kellarissa on lämmintä 19-20 astetta nyt ja toivon, että se olisi 21 astetta myöhemmin. Pieni FTX-yksikkö tuulettaa mahdollisen kosteuden. Kesä-elokuussa suhteellinen ilmankosteus on noin 60 % (3 vuoden sarja) ja talvella noin 35 %, joten kuiva kellari. Koko talon ympärillä on äskettäin tehty salaojitus 200 mm Optidrainilla. (enintään 70 cm katosta). Minulla on vähän tilaa betoniseinästä ulkopaneelin/lätkän yläreunaan, se tulee jo hieman ulkoneeksi graniittikiviverhouksen huipuilla.

Ajatus on:

1. Niissä, joissa on yli 2 "kerrosta" (pituus enintään 6-7 yhdellä puolella taloa), asennan ensin ruostumattomasta teräksestä kulmateräksiä, 2 kpl per 60 cm joka toinen kerros (eli joka toinen kivi korkeudessa).
2. Liimaa 5 cm PIR-levyt, joissa on alumiinifolio ulkopuolella. 6 raitaa/levy (1,2 m) saadaksesi muutaman millimetrin etäisyyden betoniseinään, jotta kondensoitunut vesi voi valua alas salaojitukseen. Bostik Extreme liimana, kallis mutta liimaa vahvasti, mitä Biltema Multibond Rapid ei tee, se jäi vain pehmeäksi heikolla voimalla...
3. Kiinnitä lasikuituverkko 165 g/m2 4x4 mm verkko silmällä ruostumattomalla ankkuripultilla/levyillä tai jos löydän ruostumatonta terästä olevan kiilapultin.. 4 kpl/m2.
4. Ardex X32 tai LIP Multifog ensin ohut kerros lasikuitukankaassa.
5. Sama luonnonkiviliima ja päälle 15-45 mm epäsäännöllinen graniittiverhous. Painaa 14 kg (600x300 mm) per kivi tai 80 kg/m2.

Kysymykset:

A). Ankkuri/kiilapultti kestää helposti 80 kg/m2, 2 m korkeudella korkealla seinällä. Se on 8 pulttia 2 m korkeudella ja paino on 160 kg 2 metrille. 20 kg/pultti/kiilapultti...? Tarpeetonta ruostumattomien teräskulmaterästen käyttöä? On vaikea saada niitä tarkasti paikoilleen ennen kuin eristys on paikoillaan... Kommentteja?
B). Muutama millimetri etäisyyttä betoniseinän ja PIR:n välillä mahdollistaa teoriassa kondensoitumisen tilassa, mutta kun ajattelen asiaa, kondensoitumista tapahtuu alumiinifolion ulkopuolella luonnonkiviliimassa. 30 cm betoni pysyy käytännössä tasalämpöisenä, kun saan 5 cm PIR:n päälle, joten muutaman millimetrin tila tulee olemaan "lämmin".. Näin alhaisiin kosteuspitoisuuksiin (liioiteltuna 75%@19 astetta antaa 100%@14 astetta) lämpötilan pitäisi laskea 14 asteeseen ennen kuin kondensoitu. Kondensoituminen ei voi tapahtua ilma-ne-aht-alaisessa PIR:ssä, joten se tapahtuu ulkopuolella liimassa. Kommentteja?

Terveisin, Jocke
 
P
Ei täällä varmaankaan julkisivueksperttiä? :)
 
Olen epävarma siitä, kuinka kosteutta läpäiseviä PIR-levyt ja muurausverhoilu ovat. Riippumatta mahdollisista suhteellisista kosteuksista ja kondensoitumislämpötiloista on olemassa riski, että vesi jää kerrosten väliin, jos ne ovat riittävän kosteudenkestäviä, mikä voi johtaa ongelmiin. Drenaava eristelevy, kuten isodrän, voisi olla tällöin turvallisempi vaihtoehto. Todennäköisesti huonompi eristyskyky, mutta turvallisempi kosteuden kannalta.

Jos ymmärrän oikein, yrität liimata PIR-levyt hieman etäälle seinästä. Levyt kantavat sitten graniittiverhouksen yhdessä rapatun lasikuituverkon kanssa. Voin olla väärässä, mutta minusta tämä kuulostaa optimistiselta. Kun rakenteessa on ilmarako, laajennus/kiilapultti liikkuu vapaasti ja kantokyky on huomattavasti huonompi kuin jos myös puristus seinää vasten tapahtuisi.

Mikä muurausverhoilu sinulla on mielessäsi?

Olen itse suunnitellut rakentaa sokkeliani. Suurimmaksi osaksi kyseessä on esteettinen toimenpide, koska puujulkisivu on lisäeristetty ja "ulottuu" hieman liikaa verrattuna sokkeliin. Tällä hetkellä olen kallistumassa puuvillilevyjen asentamiseen, joita voisi sitten rapata. Ilman tarkkoja lukuja se todennäköisesti olisi vielä yksi askel alemmas eristyskyvyssä, mutta antaisi yhtenäisemmän rakenteen, joka ei vaaranna kosteuden pysymistä tai aiheuta ongelmia kantavuuden suhteen.
 
P
S Sam_u_El sanoi:
Olen epävarma PIR-levyjen ja muuripäällysteen kosteudenkestävyydestä. Riippumatta mahdollisista suhteellisista kosteuspitoisuuksista ja kastepisteistä on riski, että vesi jää kerrosten väliin, jos ne ovat riittävän kosteutta pidättäviä, mikä voi johtaa ongelmiin. Viemäröivä eristelevy, kuten isodrän, voisi tässä tapauksessa olla turvallisempi vaihtoehto. Todennäköisesti huonompi eristyskyky, mutta turvallisempi kosteuden kannalta.

Jos ymmärrän sinua oikein, aiot yrittää liimata PIR-levyt hieman irti seinästä. Levyjen on tarkoitus kannatella graniittipäällystettä yhdessä rapatun lasikuituverkon kanssa. Voin olla väärässä, mutta se kuulostaa optimistiselta. Rakenneilmanvaihdon kanssa expander/naulapistoke liikkuu vapaasti ja kantavuus on huomattavasti heikompi kuin jos seinää vasten puristus tapahtuu.

Millaista muuripäällystettä olet ajatellut?

Olen itse ajatellut muokata sokkeliani. Suurelta osin se on esteettinen toimenpide, koska puuverhous on lisäeristetty ja "työntyy" ulos liian paljon verrattuna sokkeliin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että aion asentaa puuvillalevyjä, jotta voin rapata ne. Ilman tarkkoja lukuja tämä on todennäköisesti vielä yksi askel alaspäin eristyskyvyssä, mutta se antaa homogeenisemman rakenteen, joka ei pidätä kosteutta tai aiheuta ongelmia kestävyyden suhteen.
Samanaikaisesti sisäilman kosteuspitoisuudet ovat alhaiset, koska meillä on FTX. Ilmarako muurin ja PIR:in välillä liimanauhoilla voi olla noin 5 mm, ja se voi valua suoraan viemäröintiin, jos jotain kuitenkin kondensoituu.

Flexfix-laattojen kiinnitys pystysuunnassa ilmarakoa varten pitää teoreettisesti 100 tonnia/m2 (1 MPa). Lasketaanko käytännössä sadasosa, niin se on silti 1 tonni/m2. Sitten eristekiinnikkeet pitämään lasikuituverkon paikallaan ennen kuin uusi Flexfix-kerros levitetään PIR-levyn päälle. Lasikuituverkko on vain pitämään levyjä yhdessä, en usko, että sitä oikeasti tarvitaan, mutta se oli liian halpa jättää väliin.

Sitten graniittipäällyste 80 kg/m2 Flexfixiin.

Sama graniittipäällyste, joka asennetaan nyt uuteen kasvihuoneeseen.
 
  • Mies rakentaa kiviseinää ulkona, käyttäen Flexfix-kakelia. Taustalla betonimylly ja talo. Seinässä on graniittipinnoite.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.