Oma metsä = oma sahattu puutavara.
Auringon haalistama, kyllä pitkäaikaisprojekti :D

Juuri kuten epäilin.

Kuten monet ovat jo kirjoittaneet (ja monet eivät usko siihen).. koko lattia vahvistuu/ei notku niin paljon, kun käytetään koko pitkiä ja tuki keskellä. Mutta koko pituuden ei tarvitse olla homogeeninen lankku. Helpoin tapa on ostaa pari levyä rakennusvaneria ja sahata niin, että saat 120cm x palkin korkeuden, tai jopa 15mm vaneria, liimata ja käyttää niittipyssyä tai ruuveja.

• Tykkään
eleson
  • Laddar…
Yksi lasko kummallekin puolelle palkkia. 60 cm kummallekin puolelle liitosta.

Jos ei halua liimata, niin ruuvataan/naulataan pystysuora rivi nauloja/ruuveja 5 cm päässä laskon kauimmasta reunasta, rivi nauloja/ruuveja 5 cm päässä palkin lyhyestä päästä, sekä yksi ruuvi/naula näiden kahden rivin väliin, samalla tavalla kummallekin puolelle liitosta.

Kuin 5 kympillä nopassa plus muutama ylimääräinen piste oikealle ja vasemmalle, tämä kertaa kaksi jokaisessa laskossa (kummallakin puolella palkin liitosta).

Metallilevy täynnä reikiä lepää työpenkillä puulevyjen päällä.

Näin se voi näyttää enimmäismäärällä sallittuja nauloja.
uskon että siitä tulee 12-14 kpl sitten.

arviolta riittää 10

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Osta hyviä ruuveja/nauloja.

Minulla oli Biltema kulmaruuvit, jotka katkesivat kun niitä ruuvattiin kiinni.
En tietenkään ostanut enää lisää rasioita. ;)
Ajattelin käyttää niitä kattotuoleihin, mutta en uskaltanut, joten käytin Gunnebo kulmanauloja sen sijaan.

Mikael_L
Se kuulostaa hyvältä. Epäilen, että he ottaisivat riskejä laadun suhteen ... ;)

Naulakuvio kuvassasi näyttää minusta hyvältä. Valitettavasti en voi antaa lainkaan asiantuntijaneuvoja.
Mutta suunnilleen noin olisin itse naulannut, jos minun olisi ollut pakko "ottaa riski".

Jos sen pitäisi pääasiassa ottaa taivutusmomenttia, nauloja tulisi olla jokaisessa päässä, eikä keskellä tai vain vähän.

Mutta liitoksesi pitäisi kestää sekä taivutusmomenttia, vetovoimaa että leikkausvoimia liitoksessa.

M
moonlightfarmer sanoi:
[kuva]

Se voi näyttää tältä, kunnes suurin sallittu määrä nauloja.
luulen, että siitä tulee sitten 12-14 kpl.

arvatenkin 10 riittää
Miten teet toisella puolella? Naulat eivät saisi olla samassa kohdassa.

Muistan, että etäisyyden ruuvin/naulan välillä pitäisi olla enemmän kuin 10 kertaa naulan paksuus puukuitujen suunnassa... Minulla ei ole siihen lähdettä, mutta se on jotain, jonka muistan pitkältä ajalta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siirrän koko reikäkentän yhden reiän koolla palkin suuntaan. Silloin siihen tulee vain 12 naulaa. Jos naulat olisivat olleet vain 35 pitkiä, niin uskon, että se olisi ollut hyväksyttävää käyttää niitä toisiaan vasten.

M
Ah ok. Ajattelin, että siitä tulisi 20 naulaa per puoli, mikä luultavasti olisi ollut liikaa :) Siitä tulee varmasti hyvä.

Eikö sinulla ollut tarpeeksi pitkää puutavaraa, jotta voisit liittää päällekkäin sen sijaan, että käyttäisit spikplåtareita?

• Tykkään
frejon
  • Laddar…
Joo, se olisi varmasti riittänyt, mutta mielestäni se vaikeuttaa jatkorakentamista hieman. Haluaisin mieluiten kaiken olevan cc 600 tai 1200. Tiedän, että se kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta se helpottaa todella paljon mielestäni.

Viimeksi muokattu:
M
Kyllä, saisit saman cc:n mutta siirrettynä 5 cm 1/3 sisään yhdeltä puolelta, jos laitat kaikki liitokset yhdelle puolelle. Se saattaa tehdä lattialevyn jne. kanssa hommaa hankalammaksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikael_L
Joo, tuo 5 cm:n siirtymä voi aiheuttaa hankaluuksia. Eniten, jos aikoo maksimoida kattoristikoiden leveyden 1200 mm jokaiseen aukkoon. Silloin voi olla hieman hankala sovittaa lattiapalkit siten, että ne osuvat kohdilleen, kun haluaa asettaa lattialevyt jne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.