Hei,
Olen valanut ohuen levyn lasikuitulaastista, jonka olen tehnyt monta kertaa aiemmin, mutta halusin nyt kokeilla liimata sen seinälle. En mene yksityiskohtiin.
Levy on valettu Finjan lasikuitulaastilla A ja on noin 20 mm paksu. Kaikki reunat ovat sileitä paitsi takaosa, joka oli avoin valuformussa.
Seinä on tiiltä, johon on laitettu rappaus päälle, ja levyjen takaosa on seinää vasten.
Olen käyttänyt Bostikin MaxiBond Extreme -liimaa, jonka pitäisi olla erittäin vahva ja sopia tähän.
Saan kohtalaisen kiinnityksen ja levy pysyy seinällä, MUTTA voin irrottaa sen pienellä voimalla. Haluaisin sen pysyvän paljon tiukemmin.
ONGELMA, kuten olen ymmärtänyt, on se, että kun levyn vetää alas, liimasta näkyy, että uloin "kiviaine" tai "jyvät" lasikuitulaastilevystä irtoavat mukaan. Eli yksinkertaistettuna, ajattele, että yrität liimata hiekkaan, se ei kiinnity, koska hiekan "jyvät" liikkuvat löyhästi mukana. Tämä on sama periaate; liima irtoaa helposti, koska se kiinnittyy vain uloimpiin "jyviin", jotka eivät ole kunnolla kiinni. Koska lasikuitulaasti on samanlaista koko matkalta, ei ole väliä mitä teen pinnalle, se tulee aina olemaan "rakeinen".
Ilmeinen ratkaisu tuntuukin olevan, että minun on käsiteltävä levyjä, jotta pinta pysyisi paremmin koossa tai jotta pinta olisi yhtenäisempi, niin että liima ei kiinnity vain uloimpiin "jyviin".
Mitä sitten käytetään tähän? Jonkinlaista betonipohjustetta? Sideainetta? Markkinoilla on loputtomasti tuotteita ja minulla on hyvin vaikeaa tietää, millä käsitellä levyjä. Joten jollain tavalla saada "kiviaine"/"jyvät" levyn pinnassa pysymään paremmin koko levyn kanssa.
Toivon, että ymmärrätte, mitä yritän selittää, huomaan itsekin, että kuvaukseni oli vaikea lukea.
Suurkiitos etukäteen.