61 067 lukukertaa ·
43 vastausta
61k lukukertaa
43 vastausta
liimapuupalkki vs HEB-teräspalkki
Apua!...
Minullakin on pieni palkkiongelma..
Olen laajentamassa taloa ja saan olohuoneen, jonka mitat ovat 7x8 metriä. Nyt valvojani haluaa, että asetan rautapalkin poikittain läpi tukemaan sekä pylvään keskelle... Sitähän ei halua.
Yläkerrassa tulee olemaan kaksi huonetta väliseinällä, ulkoseinä toisessa päässä ja kantava väliseinä toisessa...
Eikö huoneiden välinen seinä voisi toimia palkkina, johon voisi kiinnittää palkkikenkiä ja laittaa lattian koolaukset... Palkista tulisi 2,5 metriä korkea ja 8 metriä pitkä, sen täytyy pystyä tekemään erittäin vakaaksi... Lattia ja katto ottavat vastaan leikkausvoimat, lattia, katto ja seinä muodostavat suuren H-palkin...
Ajattelin laittaa kaksi vanerikannatinta ylös ja kaksi alas, sitten pystysuorat OSB-levyt ehkä metallivanteita tukemaan palkkikenkiä venymisvoimien varalta.
Minullakin on pieni palkkiongelma..
Olen laajentamassa taloa ja saan olohuoneen, jonka mitat ovat 7x8 metriä. Nyt valvojani haluaa, että asetan rautapalkin poikittain läpi tukemaan sekä pylvään keskelle... Sitähän ei halua.
Yläkerrassa tulee olemaan kaksi huonetta väliseinällä, ulkoseinä toisessa päässä ja kantava väliseinä toisessa...
Eikö huoneiden välinen seinä voisi toimia palkkina, johon voisi kiinnittää palkkikenkiä ja laittaa lattian koolaukset... Palkista tulisi 2,5 metriä korkea ja 8 metriä pitkä, sen täytyy pystyä tekemään erittäin vakaaksi... Lattia ja katto ottavat vastaan leikkausvoimat, lattia, katto ja seinä muodostavat suuren H-palkin...
Ajattelin laittaa kaksi vanerikannatinta ylös ja kaksi alas, sitten pystysuorat OSB-levyt ehkä metallivanteita tukemaan palkkikenkiä venymisvoimien varalta.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 viestiä
En oikein näe mielessäni, kuinka sinä (tai KA:si tarkoittaa). Mutta jos oletamme, että 7 metrin etäisyydelle tulee palkki? On mahdollista tehdä sellainen palkki upotettuna lattiaan. Olemme juuri rakentaneet yhden kerroksen talomme osaan. Meillä on 8 x 5 m. Eri syistä palkkien piti kulkea 8 m suunnassa. Se ratkaistiin kahdella teräspalkilla, jotka ovat 5 m pitkiä. Ne ovat HEA 160. Sitten puupalkit (45 x 220) ovat kiinnitetty teräspalkkiin. Eli palkit eivät näy. Pisimmän puupalkkien jänneväli on noin 3,5 m. Syynä siihen, että palkkeja tuli kaksi, on, että keskellä on myös portaikko. Sinulla on nyt pidempi jänneväli, mutta sinun pitäisi pystyä käyttämään noin 220 korkeita palkkeja vaikuttamatta lattian kokonaispaksuuteen. Sitten KA:si tai muu laskentataitoinen voi laskea tarvittavan mitoituksen.
Pitäisi olla mahdollista selvitä 7 metriä ilman pylväitä.
Pitäisi olla mahdollista selvitä 7 metriä ilman pylväitä.
Kyse ei ollut siitä, mitä olet tehnyt tai että se ei kestäisi, vaan siitä, että hyödynsit materiaalin kestävyysominaisuuksia teräksessä liian huonosti.Mäster sanoi:En nyt laskenut projektiani, vaan arvioin tapani mukaan noin suunnilleen, ja käytin mitä minulla oli käsillä, ja se toimi, ja siitä tuli vahvempi kuin aiemmin siinä ollut ratkaisu,
Olenko siis turhaan ammattimaisesti seisonut useita vuosia hitsaamassa tukivahvikkeita ja muodostamassa palkkeja lataraudasta, kun haluttuja mittoja ei ollut saatavilla?
Pitääkö käydä vanhalla työpaikalla kertomassa insinöörille ja jätkille, että he ovat turhaan ropleineet...
Me puhuimme 3,6 m päiväaukosta pienessä huvilassa, vai mitä?![]()
Puu on, verrattuna teräkseen ja riippumatta siitä, onko se lankku vai liimapuupalkki, jopa 20 kertaa heikompi vetojännitys- ja puristuslujuudeltaan (riippuen puun ja teräksen laadusta). Jos asetat teräksen pystyyn (kuten olet tehnyt), hyödynnät korkeintaan 20% teräksen kokonaisuudesta, kun taas olisit voinut hyödyntää 100%, jos olisit asettanut lataraudan tasolle u.k. ja ö.k. parruissa, puoliksi paksuudeltaan ja huomattavasti kapeampia (sanoisin 5x100 mm/kpl), edellyttäen että olet voinut lukita päät toisiinsa horjumatta pari hitsattua plj samalla dim. p.b.s. parruista.
On aina hyvä, että on työskennellyt käytännöllisesti asioiden parissa (mitä monilla teoreetikoilla ei ole), mutta on vielä parempi ymmärtää, miksi tehdään juuri niin kuin tehdään (kuten minä ymmärrän). Kun olet hitsannut I-palkin plj:stä tukivahvikkeilla, se johtuu siitä, että plj:t ovat olleet liian ohuita/palkki liian korkeita/pitkiä ja siksi ne on tarvittu jäykistämään kuormituksesta johtuvaa sivubucklingia, joka aiheuttaa profiilissa taivutusmomentteja.
Tukivahvikkeet eivät vaikuta millään tavoin palkin taivutusvastukseen. Eivät myöskään jäykkyyteen. Palkki siis kantaa ja taipuu eivätkä vaikuta vakauteen/määrään, vaan ne varmistavat vain, että palkki ei voi taipua ja kiertyä, sillä silloin pienenee kantavuus ja jäykkyys.
Niin että sinun jätkäsi hallin lattialla ja toimistossa ovat varmasti olleet oikeassa ohjeissaan tukivahvikkeista, vaikka he sitten tarvitsevatkin osaavan hitsaajan (kuten sinut) kokoamaan sen
Myös minä voin tuntemukseni perusteella nähdä, mitä tarvitaan ilman laskelmia, mutta jos olen vähänkään epävarma oikeudesta, teen karkean laskelman tarkistaakseni sen. Taloudellisista syistä en yleensä "arvioi ylittäen" saadakseni sen kestämään. Se vain johtaa ylimitoitukseen ja tarpeettomiin kustannuksiin/painoihin.
Jos olet kiinnostuneempi suunnitteluteoriasta, suosittelen hankkimaan oppikirjan statiikassa (ja mahdollisesti dynamiikassa), jota käytetään koulutuksessa lukioasteella + materiaalin kestävyysopin ja kaavakokoelmat ja puu- ja rautataulukot. Se on mielenkiintoista luettavaa, mutta vaatii vähän matematiikan taitoja vaikka selviäisit pitkälle aritmetiikalla, geometrian ja yhtälöopin avulla. Sinun tarvitsee korkeintaan osata ratkaista toisen asteen yhtälö kahdella juurella. Loput ovat ensimmäisen asteen yhtälöitä, vaikka niissä voi olla useita tuntemattomia. Silloin on vain kerättävä yhtä monta yhtälöä kuin tuntemattomia on ja hallittava niiden muuntaminen substituutiomenetelmällä yms.
Voit myös suorittaa käytännöllisen kokeen, joka todennäköisesti saa sinut tarttumaan kirjallisuuteen (kestävyysoppiin) löytääksesi selityksen. Ota viisi tavallista muoviviivoitinta (saman pituisia ja levyisiä) ja aseta niiden tasapinnat päällekkäin. Pitele päitä (jotka ovat tasaiset keskenään) kummallakin kädellä ja pyydä sitten jotakuta muuta asettamaan sormi keskikohdan päälle ja painamaan hitaasti. Jos olet tarkkaavainen, voit havaita, että aikaisemmin tasaisesti asetetut päät ovat liukuneet suhteessa toisiinsa. (Jos et muuten huomaa sitä, huomaat sen sormissasi pidellessäsi vastaan.) Tällöin herää kysymys: mitä olisi tapahtunut, jos ne eivät olisi liukuneet suhteessa toisiinsa? Eli päät olisivat edelleen tasaiset, mikä edellyttäisi, että ylin viivoitin lyhenisi ja alin pitenisi ja välissä olevat mukautuisivat näiden kahden pituuteen. Voin myös heti kertoa, että keskimmäinen säilyttäisi alkuperäisen pituutensa.
Onnea matkaan!
On täysin mahdollista tehdä 'käänteinen' palkki ja ripustaa kerrosrakennelma siihen sen sijaan, että asetetaan se alapuolelle ja asennetaan keskelle pylväs. Lisäksi sinulla on koko kerroksen korkeus käytettävissä, mikä tekee siitä 'palkista' ylivoimaisen vahvemman kuin alapuolella oleva teräspalkki.Krillew sanoi:Apua!...
Minulla on myös pieni palkkiongelma..
Olen laajentamassa taloa ja olohuoneen mitat tulevat olemaan 7x8 metriä, nyt rakennusvalvojani haluaa minun asentavan teräspalkin poikittain tukemaan ja keskelle pylvään... Näin en halua sitä tehdä.
Yläkerrassa tulee olemaan kaksi huonetta väliseinällä, ulkoseinä toisessa päässä ja kantava väliseinä toisessa.
Eikö silloin väliseinän huoneiden välissä voisi tehdä palkkina, johon kiinnitetään palkkikengät ja asennetaan lattian palkit... Palkista tulee 2,5 m korkea ja 8 m pitkä, se täytyy voida tehdä erittäin tukevaksi... Lattia ja katto sitovat leikkausvoimia, lattia katto ja seinä muodostavat valtavan H-palkin...
Ajattelin kahta vaneripalkkia ylös ja kahta alas, sen jälkeen pystysuoraan mahdollisesti laittaa metallinauha palkkikenkiä taakse venymisvoimien varalta.
Ongelmana on vain, miten se tehdään ja mitkä kuormat siinä on, koska nämä on otettava alas päissä ja ehkä niin pienellä alueella, että puristusvoimasta tulee mitoittava tekijä. Mutta myös tämä on ratkaistavissa kaksinkertaistamalla pystyvät palkit alla olevissa seinissä ja muilla tavoilla.
Keskustele siis rakennusvalvojan kanssa tai palkkaa lähikonstruktööri, joka voi noin suurin piirtein arvioida, mitä on mahdollista saavuttaa. Se on joka tapauksessa täysin toteutettavissa.
Erityinen ongelma syntyy kuitenkin sinä päivänä, kun yläpuolella oleva seinä on purettava, jos huoneet yhdistetään sinun tai seuraavan omistajan toimesta. Seinän tulee siksi olla kantava rakennuslupapiirustuksessa.
Niin juuri... laskelmien suhteen ei tai kyllä minulla on yleensä ongelmia kaavojen kanssa... jos kohtaan mielenkiintoisen kaavakokoelman, se yleensä johtaa ohjelmaan... olen notorinen ohjelmoija... (tai ammatiltani)
työstän parhaillaan U-arvojen laskentaohjelmaa... ajattelin, että se tulisi ladattavaksi myöhemmin (ilmaiseksi) käytin sitä itse rakennuslupaani varten... Joten jos joku houkuttelee minua kauniilla kaavoilla, tiedätte mihin se voi päätyä...
Ei, palkin pitäisi olla 8m pituisena.. Mutta olisi mukavaa saada paikalleen palkki ilman tarpeen tuoda nosturia sen asentamiseen. Joten perusajatus on välttää nosturi ja tukea keskellä huonetta.
Niin juuri... laskelmien suhteen ei tai kyllä minulla on yleensä ongelmia kaavojen kanssa... jos kohtaan mielenkiintoisen kaavakokoelman, se yleensä johtaa ohjelmaan... olen notorinen ohjelmoija... (tai ammatiltani)
Viimeksi muokattu:
Krillew sanoi:---
Joo juuri... laskelmien suhteen Ei tai kyllä minulla on yleensä ongelmia kaavojen kanssa... sillä jos löydän mielenkiintoisen kaavakokoelman, se johtaa yleensä ohjelmaan.. olen notorinen ohjelmoija... (tai ammatiltani)--- Joten jos joku houkuttelee minua kauniilla kaavoilla, tiedätte mihin se voi johtaa...
Oi! Sitten sinulla on tekemistä. Voin suositella kirjasarjaa nimeltä Bygg. Tässä on kaavoja kaikille esiintyville kuormitustapauksille. Vanhassa Byggissäni, osa I ja III, ne kattavat noin 80% kokonaismäärästä (1.800 sivua). Mutta jo yksinkertainen kaavakokoelma rakennustarkoituksiin (joka löytyy insinöörioppilaitoksista) riittää koko elämän ohjelmointiin. Ota esim. kirja 'Byggformler och tabeller' (alkuperäisesti luonut Paul Johannesson).
Nyt valinnan ja pohdinnan kohteena ovat joko suunnittelijan ohjelmassaan valitsema HEA160 tai foorumin rakentajan suosittelema HEA180, niiden hinnanero on noin 565:- ja tilaa on, kysymys on, eikö 565:- ole melko edullinen lisävakuutus, vaikka puhutaan ylimitoituksesta.
Tässä on tärkeää, että palkin ja yläkarmin väliin jää suositeltu 20 mm tila, jotta seinän aukossa oleva palkki voi laskea 10 mm, minkä rakennelaskelma sallii.
Nyt valinnan ja pohdinnan kohteena ovat joko suunnittelijan ohjelmassaan valitsema HEA160 tai foorumin rakentajan suosittelema HEA180, niiden hinnanero on noin 565:- ja tilaa on, kysymys on, eikö 565:- ole melko edullinen lisävakuutus, vaikka puhutaan ylimitoituksesta.
shelby67 sanoi:Nyt olen lukenut Hajomin asennusohjeen, myös karmiylityksen tulee siis ruuvata karminholkeilla, kuten adjufix tyyppisillä, ylöspäin olevaan palkkiin, ote ohjeista:
Tässä on tärkeää, että palkin ja karmiylityksen välinen suositeltu 20 mm tiivisteväli on olemassa, jotta seinäaukon palkilla on mahdollisuus laskea 10 mm, joka sallitaan rakennesuunnittelussa.
Nyt valinta on HEA160:n, jonka suunnittelija laski ohjelmassaan, tai foorumin rakentajan suosittaman HEA180:n välillä, niiden hintaero on noin 565:-
ja tilaa on, kysymys on, eikö 565:- ole aika halpa lisävakuutus, vaikka puhumme yli-ulottuvuudesta.
Jos aiot ruuvata ylityksen oveen/porttiin palkissa, 10 mm voi olla tarpeeksi, jotta et voi avata sitä, edellyttäen, että kiinnitys ei ole teleskooppinen. Silloin 500-kymppinen on melko halpa vakuutus sille, että se voidaan avata.
Ota 180 palkki. Se ei todellakaan ole paljon rahaa, ja se antaa sinulle hieman ylimääräistä liikkumavaraa, mikä voi olla hyväksi. Rakennusprojektit ovat yleensä niin kalliita, että jossain on säästettävä, mutta minun mielestäni tämä ei ole oikea paikka tehdä niin 
Kiitos vinkistä... tai ehkä ei!! riippuu hieman ajastani...imported_Byggaren sanoi:Oi! Sitten sinulla on paljon tekemistä. Voin suositella kirjasarjaa nimeltä Bygg. Tässä on kaavoja kaikille esiintyville kuormitustapauksille. Vanhassa Bygg-kirjassani, osat I ja III, ne muodostavat noin 80% kokonaismäärästä (1.800 sivua). Mutta jo yksinkertaisempi kokoelma rakennuskaavoja (joka löytyy lukioteknikkokoulutuksista) riittää koko elämän ohjelmointiin. Ota esimerkiksi kirja 'Byggformler och tabeller' (alun perin laatinut Paul Johannesson).
"Elämää jäykistävät elementit eivät millään tavoin vaikuta palkin taivutusvastukseen. Eivätkä jäykkyyteen. Palkki kantaa ja taipuu siis ei enempää/vähempää niiden vuoksi, vaan se pyrkii yksinomaan siihen, ettei palkin elämä pääse pullistumaan ja kiertymään, koska silloin pienenee sekä kantokyky että jäykkyys."imported_Byggaren sanoi:Se ei ollut se mitä olet tehnyt tai että se ei tule kestämään, mitä yritin saada sinut ajattelemaan, vaan sitä, että olet käyttänyt teräksen mtrl.lujuutta liian huonosti.
Puu on, verrattuna teräkseen ja riippumatta siitä, onko se lankku tai liimapuupalkki, jopa 20 kertaa huonompi vetolujuudessa ja puristuslujuudessa (riippuen puun ja teräksen laadusta). Jos asetat teräksen pystyyn (kuten olet tehnyt), käytät enintään 20 % teräksen kokonaisuudesta, kun taas olisit voinut hyödyntää 100 %, jos olisit asettanut litteän raudan tasaisesti u.k. ja ö.k. puolikkaan paksuuden sekä huomattavasti kapeamman leveyden palkkien päälle (sanotaan 5x100 mm/kappale), edellyttäen, että olisit voinut lukita päät toisilleen liikkumatta parilla hitsatulla plj:lla saman mitan p.b.s. kuten palkit.
On aina hyvä, että on työskennellyt käytännöllisesti asioiden parissa (mitä monilla teoreetikoilla ei ole), mutta on vielä parempi olla tietoinen siitä, miksi tekee juuri näin ja näin (kuten minä olen). Kun olet hitsannut I-palkin plj:sta, joissa on elämää jäykistäviä elementtejä, se johtuu siitä, että plj:t ovat olleet liian ohuita/palkki liian korkea/pitkä ja siksi tarvinnut jäykistämistä elämän pullistumista vastaan johtuen voimista, jotka aiheuttavat taivuttavia momentteja profiilissa.
Elämää jäykistävät elementit eivät millään tavoin vaikuta palkin taivutusvastukseen. Eivätkä jäykkyyteen. Palkki kantaa ja taipuu siis ei enempää/vähempää niiden vuoksi, vaan se pyrkii yksinomaan siihen, ettei palkin elämä pääse pullistumaan ja kiertymään, koska silloin pienenee sekä kantokyky että jäykkyys.
Joten työmiehesi pajalattialla ja konttorilla olivat luultavasti oikeassa ohjeissaan elämää jäykistävistä elementeistä, vaikka heidän sitten piti palkata pätevä hitsaaja (kuten sinä) kasaamaan se
Myös minä voin suunnilleen nähdä, mitä tarvitaan ilman, että lasken sitä, mutta jos olen vähänkään epävarma siitä, onko 'tunne' oikea, teen likimääräisen laskelman tarkistaakseni, että se pitää paikkansa. Taloudellisista syistä en kuitenkaan yleensä 'arvioi' saadakseni sen kestämään. Se aiheuttaa vain ylimitoitusta ja tarpeettomia kustannuksia/painoa.
Jos olet kiinnostunut enemmän rakenteiden teoriasta, suosittelen hankkimaan oppikirjan statiikasta (ja mahdollisesti dynamiikasta) sellaisesta, jota käytetään koulutuksessa lukio-tasolla + lujuusopin ja taulukot ja lujuusluettelot puusta ja raudasta. Se on mielenkiintoista luettavaa, mutta vaatii hieman tietämystä matematiikasta, vaikka pärjäätkin pitkälle aritmetiikalla, geometrian ja yhtälöiden avulla. Sinun tarvitsee osata enintään ratkaista toisen asteen yhtälö kahdesta juuresta. Loput ovat ensimmäisen asteen yhtälöitä, vaikka niissä voi olla paljon tuntemattomia. Silloin on vain kerättävä yhtä monta yhtälöä kuin tuntemattomia ja sitten hallitsee niiden muuntelun substituutiomenetelmällä jne.
Voit myös tehdä käytännön kokeen, joka todennäköisesti saa sinut kääntymään kirjallisuuden (lujuusopin) puoleen löytääksesi selityksen sille. Ota viisi tavallista muoviviivainta (samanmittaisia ja -leveyksiä) ja aseta litteä sivu vastakkain. Nipistä päät yhteen (jotka tulee olla samalla korkeudella) molemmilla käsillä ja pyydä sitten joltakuta toista laittamaan sormi päällimmäiseen ja hitaasti painamaan. Jos olet tarkkaavainen, voit nähdä, että aiemmin tasan asetetut päät ovat siirtyneet toisiinsa nähden. (Muussa tapauksessa huomaat sen, kun pidät kiinni.) Sitten herää kysymys: mitä olisi tapahtunut, jos ne eivät olisi siirtyneet, ts. päät olisivat edelleen tasan, mikä edellyttää, että ylimmäinen viivain lyhenisi ja alin pitenisi ja niiden välissä olevat mukautuvat pituudessa näiden kahden mukaan. Voin myös heti sanoa, että keskimmäinen säilyisi alkuperäisessä pituudessaan.
Onnea!
Rauta ottaa painon yksinään, 2x8:t ruuvasin kiinni vain jäykistämiseksi ja helpottamaan sen kiinnittämistä seinään sekä estämään sen kaatumasta, kun asensin,
Ratkaisu litteällä raudalla syntyi siitä, että minulla oli yksi, ja että "ingenjööri" ajatteli kuten minä, että se kelpaa, kun menin pajalle neuvottelemaan palkkia itselleni...
Lujuusoppi on yksi monista aiheista, jonka haluaisin lukea, jos vain löytäisin motivaation...
Viimeksi muokattu:
Ei. Ymmärsin, mitä olit tehnyt ja käytit 2"x8" p.b.s. tukena lattaraudalle. Sen takia kirjoitin, että hyödynnät silloin vain murto-osan raudan lujuudesta ja kantokyvystä sillä tavalla.Mäster sanoi:"Elämänkovikkeet eivät millään tavoin vaikuta palkin taivutusvastukseen. Eivät myöskään jäykkyyteen. Palkki kantaa ja taipuu siis ei enempää/vähempää niiden takia, vaan niiden tarkoitus on vain estää palkin eläin pääsemästä lommuun ja kiertymään, jolloin kantavuus ja jäykkyys vähenevät."
En usko, että olin väittänyt mitään muuta...
Luultavasti ymmärsit minut väärin siinä, kuinka kiinnitin lattaraudan, tai sitten ymmärrän väärin, mitä tarkoitat,,
Rauta kantaa painon itse, 2x8:t pulttasin kiinni vain tukemaan ja helpottamaan kiinnittämistä seinään, sekä estämään kaatumisen, kun asensin,
Lattaraudan ratkaisu syntyi siitä, että minulla oli sellainen, ja "insinööri" oli mielestäni samaa mieltä, että se kelpaa, kun olin matkalla verstaaseen neuvottelemaan palkin puolesta...
Lujuusoppi on toinen aihe, jota mielellään opiskelisin, jos vain löytäisin motivaatiota...
Jos tunnet joskus olevasi tyhjänpanttina, voit mielellään julkaista tai pm:llä lähettää luonnoksen siitä, miten minun olisi pitänyt asettaa se, jään jumiin tekstiin, luultavasti minulla on ennakkoluulo, joka "lukitsee" minut,
Osaan KAIKEN...
Mutta yritän oppia jotain, kun tilaisuus tulee...
Osaan KAIKEN...
Klikkaa tästä vastataksesi