Hei kaikille!

Olen lukenut monia aiheita tällä sivulla, mutta nyt on minun vuoroni esittää muutama tyhmä kysymys :)

Olen kotona ja aion avata eteisen vähän, joten 1,5 seinää pitää poistaa. Siitä tulee kaksi liimapuuta, koska molemmat ovat kantavia, tähän asti olen itse laskenut. Talo on 1 1/2 kerroksinen, "puolikkaan" seinän yläpuolella on kylpyhuone OV:ssa, kylpyamme ym.

Olen katsonut erilaisia laskentaohjelmia selvittääkseni, minkä kokoisia ylärakenteita sekä pilareita tulee käyttää, mutta päädyn eri asioihin eri ohjelmilla. Pilarit ajattelin 90*90, koska ne sopivat hyvin seinään ja tuntuu, että ne riittävät. Ylärakenteet ehkä 90*225.

Sitten lyhyempi palkki tulee kohtaamaan pidemmän ja niiden täytyy olla samalla pilarilla, miten tässä toimitaan, voiko niitä ajaa niin, että mahtuvat, vai onko kyseessä palkkikenkä tai vahvat itse tehdyt kulmaraudat.

Rakennussuunnitelman pohjapiirros, jossa mitat näkyvissä; vihreällä merkitty kohtauspiste, jossa palkit yhdistyvät samaan pilariin.

• Rakennuksen pohjapiirustus, jossa mitat: 10030x6500 mm, huoneissa seinien mitat ja portaikko. Vihreät katkoviivat ehdottavat poistettavia seiniä.
2 kpl pilarit ratkaisevat ongelmasi sujuvimmin.

Olen myös ajatellut 2 pilareita, mutta se ei oikein toimi, koska silloin tulee ulkoneva osa seinän ulkopuolelle, haluaisin saada kaikki pilarit seinän sisään niin, että ne katoavat. Katso liitetystä kuvasta miltä se näyttää. Keittiö on suoraan edessä ja siellä on tarkoitus olla lyhyempi palkki, vasemmalla puolella on halli ja sinne on tarkoitus laittaa pidempi palkki.

• Sisätilojen remontti, jossa näkyy keskeneräinen seinä ja ruokapöytä tuoleineen. Edessä keittiö, vasemmalla aula.
Kuinka paljon kuormaa on kyseessä? Kysymys onkin, riittääkö 90x90, pitkät hoikat pylväät altistuvat nurjahdusvoimille.

Laskentaohjelmissa on yleensä myös nähtävissä, kuinka suuri kantopinta palkilla on oltava alustaa vasten. Tämä vaikuttaa siihen, voitko "jacka ur".

Oletko tutkinut, kestääkö alusta, johon pilarit on tarkoitus sijoittaa, pistekuorman?

Piirustuksessa näyttää siltä, että aiot poistaa 4 metrin seinän myös, se näyttää olevan valokuvassa?

• Tykkään
MB77
  • Laddar…
Pylväät sijoitetaan valettuihin kellariseiniin, joilla nykyiset pylväät jo seisovat.

Poistettavaa on seinä vasemmalla kuvassa noin 2,6 m ja suoraan eteenpäin noin 2 m.
Siellä, missä on jo kuorittu tänään.
Hullua on, että nykyiset pylväät ja myös yläpuolella olevat ovat vain 80*80.

Joo, mutta lasti on ollut jaettuna useille palkeille, eikö niin? Nyt se pitää kantaa yhdellä ainoalla.

Riski on, että tulee nurjahdustapaus, jossa pylväs katkeaa keskeltä kaarta kohti tai suureen huoneeseen vasemmalle. Toisessa suunnassa se on käytännössä lukittu seinälevyjen avulla.

Kun on kyse nurjahduksesta, sitä voi vähentää kiinnittämällä pylväät olemassa olevaan seinään.

Mutta kuten sanottu, pylväiden asettelu tulisi näkyä käyttämästäsi laskentaohjelmasta. Sen ohjelman tulisi myös laskea pylväiden nurjahdusraja.

Pitää miettiä tätä. Toinen kysymys, joskus mainitaan rakennuspuuta pylväinä, ne ovat varmaan tavallisia regeler, joita liitetään yhteen, vai kuinka?

Olen valinnut kaksi pilaria, jotka liimataan ja ruuvataan yhteen. Mitat ovat silloin noin 190x95, jokainen palkki saa oman kannatuksensa ja nurjahdusriski katoaa.

Ainoa haittapuoli on, että holvin korkeus 2000 mm pienenee noin 1900 mm:iin.

MultiMan
Jos haluaa henkilökohtaista apua mitoituksessa, keneen silloin otetaan yhteyttä, johonkin puusepänliikkeeseen vai onko kyseessä arkkitehti?

Rakennesuunnittelija tai rakennusinsinööri.

• Tykkään
Stefan Kristensson
  • Laddar…
D darkstar sanoi:
Heippa kaikki!

Olen lukenut monia aiheita tällä sivulla, mutta nyt on minun vuoroni esittää muutamia typeriä kysymyksiä :)

Olen kotona avaamassa eteistä hieman ja silloin pitäisi 1,5 seinää poistaa.
Siitä tulee 2 liimapuuta, koska molemmat ovat kantavia, ja niin pitkälle olen itse laskenut.
Talo on 1 1/2 kerrosta, "puoliseinä", joka poistetaan, sijaitsee yläpuolella oleva kylpyhuone, kylpyammeen ym.

Olen katsellut erilaisia laskentaohjelmia, mitkä mitat pitäisi olla yläpuolella ja pilareilla, mutta saavun erilaisiin tuloksiin eri sivuilla.
Olin ajatellut pilareiden olevan 90*90, koska ne sopivat hyvin seinään ja tuntuu, että ne riittävät. Yläpuoliset ehkä 90*225.

Sitten lyhyempi palkki kohtaa pidemmän ja pitäisi olla samalla pilarilla, miten se tehdään, voiko niitä uurtaa siten, että ne mahtuvat, vai onko kyseessä palkkikenkiä tai voimakkaita itsevalmistettuja kulmateräksiä.

[kuva]
On kaksi reaktiopistettä, joten pitäisi mieluiten olla kaksi pilaria peräkkäin, jotka ruuvataan yhteen rakennusruuveilla, koska on olemassa murtumisriski. Pitää myös huomioida, miten kuorma otetaan vastaan pilarien alaosassa, muuten yläpuolisessa välipohjassa voi tapahtua muodonmuutoksia. Lisäksi tukipituus 45 mm ei ole riittävä. Joten kaksi pilaria peräkkäin on hyvä ratkaisu.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.