Sitten se voi olla kupoli, joka on rakennettu myöhemmin kuin talo, ja palkki ullakolla ja pylväs, joka laskee voimaa juuri siihen ;-)
 
Tiger79 sanoi:
Sitten se voi olla myöhemmin kuin talo rakennettu kupoli, jossa ylhäällä vinttikerrassa on palkki ja pilari, joka johtaa voiman juuri sinne ;-)
:D:P
 
Michael86 sanoi:
Arvelisin, että vuodelta 47 peräisin olevassa talossa on diagonaaliset ristikkorakenteet!
En usko niin. Se on luultavasti myöhemmin keksitty. Minulla on itselläni puinen kerrostalo, rakennettu -32, jossa lattian tukipalkkien välinen etäisyys ei ole lähimainkaan cc 600. Useimmat ovat cc 700-800, ilman tukipuita. 40-luvun taloissani ei myöskään ole tukipuita.
 
Viimeksi muokattu:
daugaard sanoi:
hmmm, todennäköisesti ei auta avata seinää nähdäksesi mitä yläpuolella on, siellä on todennäköisesti yläpohjan hirsi/palkki pystyhirsipalkeilla. vaikea nähdä siitä läpi? ainoa mitä voi nähdä on, jos siellä on poikkituki.

jos on katto, niin se on ainakin helppo tarkistaa yläkautta.
Ei, et voi nähdä läpi, mutta, näet jos siellä on poikkituki. Olet todennäköisesti myös poistanut kattolistan ja jos sinulla on onnea, saatat ehkä nähdä ja tuntea missä harja/palkki sijaitsee. Täysin tiivis se on harvoin vanhoissa taloissa, todennäköisesti rako seinän vieressä. Ehkä näet myös jonkin naulan reunassa, jolla alakatto on naulattu. Silloin ei tarvitse enää arvata. Todennäköisesti siellä ylhäällä on myös tervapaperi sekä sahanpuru. Oviaukko sijaitsee tietojen mukaan noin 1 m etäisyydellä savupiipusta. 5 - 10 cm päässä seinästä on todennäköisesti ensimmäinen palkki/harja. Seuraava palkki/harja sijoittuisi sitten jonnekin olemassa olevan oviaukon kohdalle. On mahdollista, että seinänpalan voi leikata pois tekemättä mitään muuta. Usein käytettiin pontattua lattialankkua, joka myös tekee rakenteesta "joustavan". Ongelma tulee myöhemmin, koska ei ole varmaa, että se painuu heti. Mutta pitkällä aikavälillä se tekee niin, ja silloin ei ole yhtä helppoa korjata/palauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.