26 920 lukukertaa ·
18 vastausta
27k lukukertaa
18 vastausta
Leventää kantavan seinän oviaukkoa.
En usko niin. Se on luultavasti myöhemmin keksitty. Minulla on itselläni puinen kerrostalo, rakennettu -32, jossa lattian tukipalkkien välinen etäisyys ei ole lähimainkaan cc 600. Useimmat ovat cc 700-800, ilman tukipuita. 40-luvun taloissani ei myöskään ole tukipuita.Michael86 sanoi:
Viimeksi muokattu:
Ei, et voi nähdä läpi, mutta, näet jos siellä on poikkituki. Olet todennäköisesti myös poistanut kattolistan ja jos sinulla on onnea, saatat ehkä nähdä ja tuntea missä harja/palkki sijaitsee. Täysin tiivis se on harvoin vanhoissa taloissa, todennäköisesti rako seinän vieressä. Ehkä näet myös jonkin naulan reunassa, jolla alakatto on naulattu. Silloin ei tarvitse enää arvata. Todennäköisesti siellä ylhäällä on myös tervapaperi sekä sahanpuru. Oviaukko sijaitsee tietojen mukaan noin 1 m etäisyydellä savupiipusta. 5 - 10 cm päässä seinästä on todennäköisesti ensimmäinen palkki/harja. Seuraava palkki/harja sijoittuisi sitten jonnekin olemassa olevan oviaukon kohdalle. On mahdollista, että seinänpalan voi leikata pois tekemättä mitään muuta. Usein käytettiin pontattua lattialankkua, joka myös tekee rakenteesta "joustavan". Ongelma tulee myöhemmin, koska ei ole varmaa, että se painuu heti. Mutta pitkällä aikavälillä se tekee niin, ja silloin ei ole yhtä helppoa korjata/palauttaa.daugaard sanoi:
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi