Hei!

Olemme parhaillaan remontoimassa eteistä ja ajattelimme leventää ovenaukkoa eteisestä olohuoneeseen päin. Asia on se, että seinä on kantava ja ajattelimme "vain" poistaa noin 20 cm seinästä kulmaan, jossa seuraava seinä alkaa. (Katso kuva).

Mietin, onko mitään haittaa, jos vain poistaa pienen palan seinästä. Eikö se pitäisi olla suurempia vaikutuksia kantavuuteen? Vai?

Saanko luvan ottaa pois osan kantavasta seinästä?

Koko seinä talon yhdestä päästä toiseen koostuu paneelista 2,1/4 tuuman puutavarasta. Keskellä on savupiippu, joka jakaa sen, ja oviaukko kummallakin puolella noin 1 m savupiipusta.
Talo on vuodelta 1947.
 
  • Bärande vägg med delvis borttagen konstruktion vid dörröppning till vardagsrum, inredningen synlig i bakgrunden.
"saanko luvan?"

Kelle?

Onko se as?

Silloin vaaditaan hallituksen lupa.

Tarvitaan hieman enemmän tietoa vastaukseen, pohjapiirros sekä yläkerroksen pohjapiirros on hyvä alku...
 
Oletko ajatellut lisätöitä, joita laajennus voi tuoda mukanaan? Miten teet esimerkiksi lattian?

/Vojma
 
Se riippuu siitä, mitä on yläpuolella. Jos esim. palkki lepää juuri niiden 20 cm kohdalla, jotka haluat poistaa, ei se ole kovin hyvä.

Sääntöjen mukaan sinun tulee tehdä rakennusilmoitus kantaviin osiin kohdistuvista muutoksista.
 
Jos olisi niin paha kuin hempularen pelkää, voit aina purkaa seinän eteisessä, jossa aiot tehdä toimenpiteen, ja katsoa miltä se näyttää. Ei ole mahdotonta, että sinulla jo nyt on katkaisu oven yläpuolella. (Yksinkertaisesti lankku pystyssä). Se voi siinä tapauksessa tarvita vaihtaa pidempään ja tietenkin saada tukea molemmissa kannatuspisteissä. Arvaan, että sinulla on yläkerta, ja kuten hempularen on huomauttanut, lattiaa tukevat palkit voivat olla juuri siinä, missä haluat poistaa tuen, alla olevassa seinässä. Vaikka se (palkki) sijaitsee sivussa, olet luultavasti poistanut toisen katkaisun kannatuspisteistä. On täysin mahdollista tehdä kuten kuvailit, mutta se on tarkistettava huolellisesti.
 
Niclas Jonsson sanoi:
"saisinko luvan?"

Keneltä?

Onko se asunto?

Silloin tarvitaan hallituksen lupa.

Tarvitaan hieman enemmän tietoa vastauksen antamiseksi, pohjapiirros sekä yläkerran pohjapiirros ovat hyvä alku...
Ei se ole asunto. Se on meidän oma talo!
Saisinko luvan = mitä säännöt, rakennusmääräykset jne. sanovat.
Valitettavasti emme tiedä talon piirustuksista.
 
vojma sanoi:
Oletko ajatellut leveyden lisäyksen mahdollisesti tuomia lisätöitä? Miten aiot tehdä lattian kanssa esim?


/Vojma
Hei! En tiedä, kuinka paljon lisätöitä se tulee aiheuttamaan. Uskon kuitenkin, että ei siitä tule kovin paljon. Aion asentaa napsautettavan lattian eteiseen ja uudet matalammat "kynnykset" oviaukkoihin.

Terveisin Jarkko
 
Aseta tigersaha yläosaan ja vedä se ylös 20 cm. Jos terä ei tartu, voin luvata, ettei mitään tapahdu. Jos olet huolissasi, kutsu ystäviä kotiin ja pidä disko yläpuolella ja katso sitten!

Niin pieni pala tuskin vaikuttaa rakenteeseen. Putoaisiko yläkerta alas? :)
 
Michael86 sanoi:
Laita tigersaha yläosaan ja aja 20 cm ylöspäin. Jos terä ei tartu, voin luvata, ettei mitään tapahdu. Jos olet huolissasi, ota ystävät mukaan ja pidä diskot yläpuolella ja tarkista sitten!

Tällainen pieni palanen tuskin vaikuttaa rakenteeseen. Romahtaisiko yläkerros? :)
Riippuu kai siitä, mitä katkaiset?

Sääntö, jossa kattotuoli lepää...

Kuten sanottu aiemmin, riisu seinä ja katso.
 
Tiger79 sanoi:
Riippuu siitä, mitä olet sahaamassa pois?

Palkki, jonka päällä on kattokannatin...

Tee, kuten aiemmin sanottu, riisu seinä ja katso.
Mitä pitäisi nähdä silloin? Jos hänellä on yläkerta ja lattiahirsi lepää juuri sen kohdan päällä, jonka aiot sahata pois, on tärkeää, että se on kattokannattimen kanssa rakennettu sillä lattiahirrellä, jotta se voisi aiheuttaa rasitusta. Yllä oleva lattia on taatusti tehty ponttilaudalla/väliköllä ja laudoitettu/råspondoitu. Vähäinen vahinko.

Jos tekee itse kotona ja on epävarma tällaisesta, kannattaa kutsua laatuvastaava kotiin!

Terveisin
 
En usko, että se on katkaistu/ei ole avväxlat.

Jos avaa seinän, voi nähdä lattianiskat tai kattoristikon alaosan. Sääntö voi olla liitetty kantavaan seinään. Kukaan meistä ei tiedä, mitä oven yläpuolella on, se voi olla kylpyhuone ym. Silloin voi olla ikävää, jos se painuu.

Tai kuten aiemmin sanottu, avväxling voi jo olla aukon yläpuolella, jolloin tuki kapas.
 
Veikkaisin, että vuonna 47 rakennetussa talossa on viistot tukirakenteet, eli ristit!
 
Michael86 sanoi:
Ett hus från 47 skulle jag tippa på har diagonala avväxlingar, kryss alltså!
Ok.

Omani vuodelta 61 ei sisällä kottlingar mutta on sydänseinä.
 
hmmm, luultavasti se ei auta avata seinää nähdäksesi mitä siellä ylhäällä on, luultavasti siellä on hammarband / vaakapuu pystytolppien päällä. tulee olemaan vaikea nähdä sen läpi? ainoa mitä voi nähdä on, jos siellä on avväxling.

jos se on vind, niin se on ainakin helppo tarkistaa ylhäältä.
 
Tiger79 sanoi:
Ok.

Omani vuodelta 61 ei ole kottlingit mutta on sydänseinä.
Mikään ei ole kiveen hakattu. Riippuu hieman siitä mitä suunnittelija ja asentaja ajattelivat. :)

Mutta kyllä olen avannut kerrosten kattorakenteita, joissa on ollut poikkipalkkeja 40-luvulta

Mitä voisi tehdä, on seinäverhouksen purkaminen "olohuoneen puolelta" hieman matkaa seinään ja aukon yläpuolelle. Jos se on tretex, voi sen korvata liimaliimatulla vanerilla!
 
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.