4 359 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Leveämpi aukko hirsiseinässä
Hei! Luettuani vain tätä loistavaa foorumia, on nyt aika esittää muutama kysymys.
Olemme täydessä vauhdissa kunnostamassa vanhaa koulua vuodelta 1867. Mietimme avaamisen laajentamista noin 70 cm. Kun laittaa sorkkaraudan seinän ja lattian väliin, seinä liikkuu hieman
, mikä tulkitsen tarkoittavan, että seinällä ei ole painoa. Juuri sen kohdan yläpuolella, jonka haluamme sahata pois, on oviaukko yläkerrassa. Valitettavasti talosta ei ole lainkaan piirustuksia.
Nyt kysymykseen, jos sahaa 70 cm pois tällaisesta hirsiseinästä näillä edellytyksillä, onko sillä edes havaittavaa vaikutusta rakenteeseen? Ajattelin kysyä ensin täällä ennen kuin pyydämme jonkun katsomaan asiaa tarkemmin.
Olemme täydessä vauhdissa kunnostamassa vanhaa koulua vuodelta 1867. Mietimme avaamisen laajentamista noin 70 cm. Kun laittaa sorkkaraudan seinän ja lattian väliin, seinä liikkuu hieman
Nyt kysymykseen, jos sahaa 70 cm pois tällaisesta hirsiseinästä näillä edellytyksillä, onko sillä edes havaittavaa vaikutusta rakenteeseen? Ajattelin kysyä ensin täällä ennen kuin pyydämme jonkun katsomaan asiaa tarkemmin.
Sinun pitää ottaa huomioon, että kaikki puutavara on kantavaa tällaisessa talossa. Että se voi liikkua, ei ole mitään outoa ja ei tarkoita, että se ei ole kantavaa, päinvastoin, se tarkoittaa, että se pitäisi tukea paremmin, jotta se ei kaadu. Kaatumiseksi kutsutaan sitä, kun puuseinät taipuvat, koska sivuttaisvakautus on puutteellinen suhteessa kantavaan painoon.
Klikkaa tästä vastataksesi

