Hei!

Olen siirtänyt sisäoven talossamme ja jouduin siksi sahaamaan aukon ovelle olemassa olevaan kipsilevyseinään.
Tätä työtä varten käytin pyörösahaa, johon oli liitetty imuri, mikä sujui hyvin paitsi että levitin kipsipölyä talon siihen osaan, jossa työskentelin :-?

Nyt minun täytyy sahata pari viiltoa lisää vanhaan seinään paljastaakseni osan runkorakenteesta, jotta voin ruuvata kipsilevyt siihen kohtaan, missä vanha ovi on ollut.

Onko kellään neuvoja tai vinkkejä, kuinka tehdä tämä täyttämättä puolta taloa kipsipölyllä?

;) Ja leikata kipsilevyä koneella ei ole suositeltavaa mutta senhän tiedät jo...

Leikkaa mieluiten esim. vanhalla käsisahalla tai tee muutama syvä viilto kipsilevynveitsellä ja taita levy.

Olen sisäpuolella (käsisaha) ja veli ulkopuolella....
fonster_smal.jpg

Niin tein kun sahasin kipsilevyt auki sinne, missä autotallin ikkuna tulisi sijaitsemaan, toimii hyvin.

Mutta minun tapauksessani haluan nyt sahata osan levystä pois ja leikkauskohdan pitää olla siinä, missä minulla on tukipuu takana.
Vanha levy ulottuu puoleen sääntöleveyteen ja uusi menee jäljellä olevaan sääntöleveyteen. Tällä tavalla saan hyvän tuen ja vakaan saumankohdan uuden ja vanhan seinälevyn välille.

Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Ottaisin myös täällä pistosahan. Vähän hankalaa olla pystymättä sahaamaan läpi, mutta sahata pitkin voi myös. Kipsi ei onneksi ole kovin kovaa, joten se sujuu varmasti nopeasti. Viimeinen paperi voi olla helpompi veitsellä.

Kipsi syö laakereita aamiaiseksi, joten puhdista kone huolellisesti sen jälkeen. Älä mieluiten käytä konetta työstämiseen... koneen vuoksi. Lainasin sinisen Bosch-pistosahani kaverilleni. Hän aikoi "sahata levyjä". En ajatellut asiaa sen enempää. Sain koneen takaisin täysin väljänä heilurilaakereissa ja jouduin vaihtamaan koko etuosan. Kaikki siksi, että "sahata levyjä" tarkoitti sahata kipsilevyjä. Näytin hänelle sitten, miten mattoveistä käytetään tähän työhön.

Myös minä ottaisin selkäsahan tai pistosahan, siis käsikäyttöisen sahalaitteen, en mitään sähköllä toimivaa.

Kiitos vastauksistanne!

Yritän sahata, kun on tämän työn aika, niin saamme nähdä, miten se sujuu.

Veitsi tai taltta.

Minulla on pistosaha ostettu coopforumista noin sadalla kruunulla, jota käytän yleensä kipsilevyihin, jos se hajoaa, ei haittaa mutta se kestää yllättävän hyvin :) + rautasaha, joka on tehnyt tehtävänsä puussa.

Pistosaha ei ole varmaan vaihtoehto, jos aiot sahata siellä missä on palkkeja takana. Suosittelisin pientä japanilaista sahaa, jota olen käyttänyt siihen tarkoitukseen ja moniin muihin. Se on muuten suosikkityökaluni. Löytyy CO:sta muutamalla sadalla eurolla. Hyvä investointi remontoijalle :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.