Jotain sellaista on suunnitelma, että se tulee olemaan, mutta askeleemme tulevat kulkemaan samaa linjaa...
Meillä tulee olemaan eri pituiset askeleet, talon yläosassa noin 2 metriä (eli laatta, joka on 2x2 metriä) ja sitten askelten pituus pienenee asteittain ja viimeinen askel on 45 cm pitkä.
Korkeudella on yhteensä 6 askelta ja askelma korkeus on 15 cm.
Olen jo aloittanut valumuottien rakentamisen ja ne ovat "limittäin" noin 15 cm toistensa kanssa siellä olen ajatellut taivuttaa raudoitusverkkoa "syvemmällä" askelmassa noin 5 cm, jossa betoni voi täyttää ja sitten noin 10 cm "kelluva" osa.
Muotit täytetään sitten pumppuautolla.
SIVUKUVA valumuotista
Koska rappuset ovat 2 metriä leveitä, minulla on vähän pohdintaa kuvan punaisesta laatikosta. Ensin ajattelin, että laitan sinne vain 95x45 palkin, mutta mietin saanko sen sitten pois...?
"Olivoi" olen harkinnut, mutta pelkään, että se ei näytä siistiltä sitten "minun" kotona sekoitetun betonin ja asemalta tulevan betonin välissä...?
Ursparauksissa käytetään usein styroxlevyä, joka poistetaan valun jälkeen. Sen pitäminen paikallaan ilman pohjaa voi olla hankalaa (se tulee tavallaan roikkumaan ilmassa). Mutta betoniin tulee paljon roskaa reiässä, mutta sitä ei näy (vain raaputa pois viimeinenkin muru), alaosaan etureunassa voi tulla rumaa, ehkä pieni kolmiolista liimattuna styroksiin saa siirtymän reikään. Ei takuita styroksin suhteen, mutta ehkä idea, jota käytetään.
Saan sellaisen tunteen, että helpointa on tehdä irtonaisia laattoja ja nostaa ne paikoilleen. Tai mahdollisesti valaa yksi askelma kerrallaan niin, että sinne voi asettaa etäispalan. Mutta ensimmäisessä tapauksessa tarvitaan nosturiauto ja toisessa monta kierrosta betonisekoitusautolla, ellei sekoita itse.
Joo, mietin myös irtoaskeleita, mutta 2,3–2,4 kg/litra betonilla 2*2 metrin levy painaisi melkein tonnin 10 cm paksuudella. Se vaatii tietynlaisen nosturin, jos ei halua vaarantaa ystäviensä terveyttä ja henkeä.
Mutta se on luultavasti juuri niin kuin he ovat tehneet kuvassa, ja jos on tilaa valaa kaikki levyt irti samaan aikaan, ne voidaan sitten nostaa paikoilleen nosturilla, kun ne ovat täysin kovettuneet.
Nosturin asettaminen paikoilleen on poissuljettu, koska mikään nosturiauto ei yllä (tai tarvitsisin valtavan auton) ja se olisi kyllä melko kallis ratkaisu...
Aion yrittää valaa "käsin" ja täyttää tikkaiden alaosan voidakseni sitten asettaa S200 styroksin ennen pumppuauton valua.
Tällä tavalla se ei valu tikkaiden välistä ja voin aloittaa ylhäältä (mikä helpottaa).
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.