Olen muurannut sisäseinät lecatiilillä ja nämä on sitten pohjustettu Finjas Grundningsbruk A:lla. Tämä pinta ei ole riittävän tasainen laatoitukseen, tarvitsen jotain, joka on SUORA.

Miten yleensä tehdään? Seinä on melko suora ollakseen muurattu...

Ajattelen ohutlaastia KC Puts B tai C (0-1mm) ja sitten vetää tasaiseksi isommalla laudalla, mutta pohdin hieman, mikä on yleistä. Voisi tietenkin jättää pohjustuslaastin väliin, mutta nyt se on siellä eikä tee asiaa huonommaksi.

Kipsilaasti vaikuttaa helposti työstettävältä ja voisi oikeastaan toimia, mutta ei tunnu täysin oikealta kellarin seinille, vaikka niiden pitäisi olla kuivia (vain ulkoseinän ja sydänseinän yhteydessä on teoreettinen mahdollisuus kosteudelle).

Rakennusyritys, joka auttoi minua siinä vaiheessa, käytti molempia vaihtoehtoja (KC B/C ja kipsilaasti). Ensin pystytettiin pystysuorat alumiinitangot tarkoitusta varten (en tiedä, mitä niitä kutsutaan) hieman laastia suoraan Lecaan kiinnitettynä, ja sitten KC-rapattiin tangot jätettynä rapattuun seinään tukemaan rappausalustaa. Jäljelle jääneet epätasaisuudet korjattiin kipsilaastilla.

Miksi kipsilaasti olisi ongelma kosteilla seinillä?

Kipsirappaus on iso nou-nou kosteille seinille. Kaada vettä kipsilevylle, niin syy on ilmeinen.

Haluaisin välttää paksurappausta kiskoilla, joita vedetään vasten, mutta ehkä niin yleensä tehdään.

Jotta saadaan suoraksi, tarvitaan paksukipsi.

Kiinnitä nämä seinälle sitten.....:

Metallikulmalista, jossa on reikiä seinäkiinnitystä varten.

Ajaisin kipsiainetta, jos ei ole kyseessä salaojittamaton ulkoseinä... Olen vetänyt kipsiainetta kaikille seinillemme ja se pysyy kuin kivi. Olen joissakin paikoissa vetänyt uusia sähköputkia ja voin sanoa, että kipsiaineen läpi pääseminen on huomattavasti kovempaa kuin olemassa olevan tavallisen rappauksen, joka on jäljellä joissakin paikoissa...

MathiasS sanoi:
Kipsipinnoitus on big-nono kosteille seinille. Kaada vettä kipsilevylle niin ymmärrät miksi.

Haluaisin välttää paksua pinnoitusta selkänojiin vedettäväksi, mutta ehkä niin yleensä tehdäänkin.
Kipsipinnoitus ja kipsilevy ovat täysin eri materiaaleja... Kipsitasoite taas on sama kuin kipsilevyssä.

Ongelma kipsipinnoituksen kanssa ei ole että se liukenee, vaan että se voi irrota betonista, jos betoni kostuu. Mutta sen on kyllä oltava melko märkä taustalla, joten kuten sanoin, salaojittamattomilla kellarinseinillä maaperän alla ei kipsipinnoitusta, mutta muuten sen pitäisi toimia hyvin.

Minulla ei ole omaa kokemusta kipsilaastista, mutta ohjeet esimerkiksi Finjalta ja weberiltä ovat melko yksiselitteisiä siinä asiassa. Minun kellarissani se voisi toimia, mutta kysymys on, haluaako ottaa riskiä, erityisesti jos on aikeissa laatoittaa päälle.....

Mutta, onko siis niin, että kellarissa, johon aiotaan laatoittaa, on tapana paksulaastita ennen laatoitusta?

Mistä voi lukea finjan mielipiteen kipsilaastista kellarissa?

Kysyin finjalta kerran ja silloin he olivat sitä mieltä, että se oli ok niin kauan kuin ei ollut juoksevaa/vapaata vettä, koska kipsilaasti voi imeä ja luovuttaa kosteutta. Mutta siitä on muutama vuosi, joten neuvot ovat ehkä muuttuneet (voi muuttua nopeasti rakennusalalla)?

Luulen, että Anders on oikeassa siinä, että kipsissä on eroa. Esimerkiksi Cascolla on tuote nimeltä Gipsfiller, jota minulle suositeltiin rakennustarvikeliikkeessä. Casco itse asiassa suositteli kuitenkin käyttämään husfixiä, märkätilatasoitetta tai tavallista kiinnityslaastia, kun haluaa tasoittaa seinän laajemmin.

Jos tekisin tämän alusta alkaen, paljaalle lecapinnalle, jättäisin todennäköisesti pohjustuslaastin pois ja levittäisin suoraan kiinnityslaastia leveällä tasoitteella valmistellaakseni laatoitusta.

Tein virheen tasoittamalla seinän tavallisella hiekkatasoitteella, mikä on aivan väärin (ja tämän muistin, kun olin valmis), joten eilen hioin pois 2 kg hiekkatasoitetta, joka levittäytyi koko taloon (kyllä, koko taloon).
10 minuuttia tasoitusta, 30 minuuttia hiontaa, 3 tuntia imurointia ja kosteapyyhintää.

Nyt olen pohjustanut ja aion tasoittaa tavallisella kiinnityslaastilla. Seiniin, jotka maalataan, aion käyttää hiekkatasoitetta.

D09
Kun laatoitin pannuhuoneen, peitin melko suuria epätasaisuuksia Lecamuurissa hyvällä laattamassalla ja isommilla lastan hampailla.

Rakensin hitaasti ohi reunan, eikä sitä huomaa suoraan tänään.

Mikään ei ole pudonnut vielä heh heh, mutta pohjustin kunnolla ennen.

Tämä ei ehkä ole sopivin menetelmä, mutta se toimi minulle :)

Ajattelin myös laatoittaa leca:lle, ajattelin ensin laittaa punapohjan ja sitten laastin, mitä mieltä olette siitä?

Että saat helvetin ja saat sen suoraan, mutta se riippuu myös siitä, millaisia vaatimuksia sinulla on.

...ja se riippuu siitä, kuinka käyrä se on alusta alkaen. Ostin 50 tai 60 cm leveän lastan - silloin siitä tulee tarpeeksi tasainen minun vaatimuksiini.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.