Minulla on olemassa oleva välipohja lattian kannattimilla cc600. Korkeuden vuoksi olen ajatellut asentaa 17 mm raakaponttia (lattialämmitysputkien kanssa) ja sen päälle 12 mm lattia-levyä ja sitten foam ja viimeisenä laminaattilattia. Mutta olen hieman epävarma, riittääkö tämä? Luin, että pitäisi olla vähintään 28 mm rimakatto ja 22 mm lattia-levy. Mitä mieltä olette?
Ja pitäisikö olla höyrynsulku ennen laminaattilattiaa?

Hei. Olen asentamassa lattialämmitystä yläkertaan ja kokeneen kirvesmiehen neuvosta käytän 21x95 rimaa ja sen päälle 12mm lattialastulevyä.

En ollut koskaan ennen asentanut heikompaa lattiaa kuin 28 harva ja 22 lastu.

Jos aiot asentaa 17mm letkua, voit yhtä hyvin käyttää uritettuja lattialastulevyjä, koska ne vievät vähiten tilaa.

Oldboy sanoi:
En ole koskaan laittanut heikompaa lattiaa kuin 28 harva ja 22 lastulevy.
Onko syynä lattian mahdollinen notkuminen? Entä jos lisään lattiaregulat cc300:lle sijasta?
Muuten lattia tulee liian korkeaksi ovilleni :( Tai sitten joudun höyläämään alas lattianpalkit...

Mutta hei!

Harvataittaminen 28x70 mm käytetään katossa (ja joskus seinän ilmaraossa) mutta ei koskaan lattiassa!

Lattianpalkit c-c 600 sopii 28 mm lattialaudalle. Tulee vakaa ja hyvä.

Miksi sinun pitäisi olla lattialämmitys ylhäällä, jossa lattia kuitenkin lämpenee alakerrasta?

Kyllä, mielestäni lattian minimivaatimus on 22 mm lattialastulevy (cc 60 cm ja ilman uritusta levystä), tai paljon paremmat pontatut lattialaudat kuten KoW mainitsee.

En ymmärrä, miten nykyajan rakentamisessa ajatellaan, että lattian palkit ylimitoitetaan, mutta itse lattiaan hyväksytään epämiellyttävän ohuita ja heikkoja ratkaisuja, jotka menettävät vähäisen kantavuuden, mitä niillä on, jos ne kastuvat pitkäksi ajaksi, kuten esim. vuoto lattialämmityksestä. (Kastuneet lastulevyt ovat yhtä kantavia kuin kahviin kastetut digestivekeksit.)

Jos lattialämmitys on välttämättömyys ylätasolla, jolla kohtuullisesti on lämmin taso alapuolella, on sopivaa esimerkiksi vähentää cc, tai rakentaa jäykempi/kantavampi lattia palkkien väliin. En olisi koskaan käyttänyt 12 mm lastulevyä, ellei se ole cc 0 mm. Käytin sitä kun olin pieni ja rakensin junaratoja... En silloinkaan tohtinut astua lastulevyn päälle tietämättä, että alla on kantava tukipuu.

Näyttää kuitenkin siltä, että sinulla on 29 mm käytettävissä (17 + 12). On ehdottomasti parempi käyttää materiaalia, joka on 29 mm paksu kuin kaksi heikkoa herkkää levyä. Ymmärtääkseni uritettu 22 mm lastulevy cc 60:ssä katsotaan kelvolliseksi, mutta se on todellakin rajalla, eikä mitään poikkeamia/virheasennuksia tms. kestä. Jos voit saada cc 30, niin sekä uritetut lastulevyt että ensimmäinen ehdottamasi menetelmä (17 + 12) kelpaavat. Sinun on kuitenkin oltava tarkkana sen "kantavan" 17 mm raakalautalevyn kanssa ja varmistettava, ettei missään ole heikentäviä oksia.

22mm uritettu lattialastulevy riittää. Sitten lumppapp, höyrynsulku ja lattia, mutta valitse parketti 12-15 mm sijaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.