Hei, Rakennan kuistia vierasmajaan ja olen valanut pienen sokkelin ympärilleen, jolle seinät tulevat lepäämään. Platonmatto ulkopuolella, joten kosteuden siirtyminen maasta ulkopuolelle pitäisi olla rauhassa. Nyt aion rakentaa lattian ja olen lukenut, että pitäisi olla sisä- tai ulkoilma tuuletettu tila alla, mutta mietin koska tila on niin pieni (noin 2-7 cm) Voisiko sen täyttää LECA-kuulilla ja jättää pois venttiilit ja muuta?
Tarvitseeko silti laittaa muovia?
Lattia on tarkoitus rakentaa puupalkilla ja mineraalivillalla, OSB-levyllä ja sitten muovimatolla päällä

Kiitos
 
H Hunneberg sanoi:
Hei, Uudistan vierasmökin eteistä ja olen nyt valanut pienen huulen ympäriinsä, jolle seinät tulevat lepäämään. Platonmatto ulospäin, joten kosteuden siirtyminen maasta ulkopuolelta pitäisi olla kunnossa. Aion nyt rakentaa lattian ja olen lukenut, että kannattaa olla sisä- tai ulkotuulettuvalla tilalla pohjan alla, mutta ajattelin, koska tila on niin pieni (välillä 2-7 cm tyyliin) Voisiko täyttää LECA-kivillä ja jättää pois tuuletukset ja muuta?
Tarvitseeko silti laittaa muovia?
Lattia on tarkoitus rakentaa puupalkilla ja kivivillalla, OSB-levyllä ja sitten muovimatolla päälle.

Kiitos
Jos katsoo kuinka esimerkiksi hybridiperustukset rakennetaan, niin tila täytetään solumuovilla ja sitten rakennusmuovi tämän päälle, ja sitten lattia.
https://www.attefallshus.se/hybridgrund/

Ongelma on kai siinä, että betoni voi imeä maasta kosteutta, joka sitten leviää tilaan, jota tarvitsee tuulettaa, tai "puskea ulos", koska se on lämmin (eristetty alta ja ulkoa).

Jos tilan täyttää eristeellä, joka ei ime merkittävästi vettä (esimerkiksi xps) ja sitten rakennusmuovi päälle, pitäisi pystyä sekä säilyttämään jonkinlainen eristys ajan myötä että estämään kosteuden nousemisen sisärakenteisiin.
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
JOS sillä katsoo kuinka esim. hybridiperustuksia rakennetaan, niin tila täytetään solumuovilla ja sitten tämän päälle rakennusmuovi, ja sitten lattia.
[linkki]

Ongelmana on kai se, että betoni voi imeä kosteutta maasta, joka sitten leviää tilaan, jota täytyy tuulettaa, tai "työntää ulos" sillä tavoin, että se on lämmin (eristetty alapuolelta ja päältä).

Jos sen täyttää eristeellä, joka ei juuri ime vettä (esim. xps), ja tämän päälle rakennusmuovi, pitäisi pystyä säilyttämään kohtuullinen eristys ajan myötä eikä päästää kosteutta sisärakenteeseen.
Se ei ole betonilevy, vaan valun sisäpuolella oleva tila on vain maatekstiili hyvin salaojitetun maan päällä. Ei pitäisi siksi olla mitään, joka vetäisi sinne kosteutta, mutta voi silti tulla kondensaatiota, kun se on hetkellisesti lämmitetty ja sitten jäähtyy uudelleen?
 
H Hunneberg sanoi:
Se ei ole betonilaatta, vaan valuuseen sisäpuolella oleva tila on vain maatekstiili hyvin salaojitetun maan päällä. Sen ei pitäisi vetää kosteutta, mutta saattaa silti tulla kondensaatiota, kun se hetkellisesti lämmitetään ja sitten jäähtyy uudelleen?
Ei, en tarkoita laattaa, vaan että se voi olla reunojen kautta betoni, joka imee vettä vuosikymmenien aikana. Mutta siksi onkin rakennusmuovia päällä, sen sijaan että se olisi suoraan maan päällä kuten tavallisissa ryömintätiloissa, jos on hybridipohja, kuten olen ymmärtänyt.
 
Olisin ehdottanut isodränin pohjalle ja nyt huomaan, että juuri niin hybridiperustus on rakennettu (kapilaarikatkaiseva solumuovi tulkitsen juuri siksi).

Kuinka korkea on valettu sokkeli? Asia, josta voi olla hieman huolissaan, on kondensaation muodostuminen sitä seinän osaa vastaan, joka on eristämätön.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Olisin ehdottanut isodränin käyttöä alla ja nyt näen, että juuri niin hybridirakenne on rakennettu (kapiläärikatkaiseva solumuovi tulkitsen juuri siksi).

Kuinka korkea on valu, jonka olet tehnyt? Asia, josta voi olla hieman huolissaan, on kondensaation muodostuminen seinän eristämättömälle osalle.
Valu on vain noin 10 cm korkea ja sen päällä on lecablokki, ja lattia kiinnittyy siihen osaan, joka on leca. Maa sen alla on vaihtelevasti 2-7 cm korkea, eikä sitä haluaisi enempää koskea, koska se on muun muassa liuskekiveä ja on riski, että täytettä putoaa kivien rakoihin, jotka avautuvat myöhemmin. Tästä syystä ajatus lecakuulista, jotka voidaan levittää tasaisesti epätasaiselle maalle. Tuntuu, että olette yhtä mieltä muovin käytöstä ennen palkkia ja eristystä, ja se ei siis pitäisi olla ongelma, kun ne ovat rakennuspaikan ja muovimaton välissä?
 
Kyllä, sitten olen samaa mieltä lecan kanssa ja sitten Isodrän niin korkealle kuin mahdollista. Täytät Lecalla myös Isodränin ympäri siellä, missä on vaikea leikata tasaisesti. Tässä rakenteessa asetat ikääntymistä kestävää muovia Lecalla tasoitetun kerroksen päälle.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Kyllä, olen samaa mieltä lecahiilen kanssa ja sitten Isodrän niin korkealle kuin mahdollista. Täytät Lecalla myös Isodränen ympäriltä, missä se on vaikea leikata tasaisesti. Tässä rakenteessa asetat ikääntymistä kestävän muovin tasoitettuun Lecakerrokseen.
Mietin ja googlaan vähän enemmän lattian suhteen. Ongelma on, että en saa sisään mitään Isodränlevyjä, sillä jossain paikoissa on todella matalaa (n. 2-3 cm) ja en halua koskea kalliomurskeeseen/maahan, jotta se ei muodostaisi rakoja, joihin vesi valuu ja heikentää. Tavallinen leca on hakujen mukaan sekä kosteutta pidättävä että imevä, mikä tarkoittaisi, että otan mahdollisen maassa olevan kosteuden ylös ja nostan sen lähemmäksi rakennetta. Voin laittaa rakennusmuovin lecasorakuulien päälle ennen lattian tukipuita, mutta mietin, onko siitä mitään hyötyä verrattuna pelkkään ilmaan? Ja kuinka tiivis muovin on oltava, jotta se ei olisi vaarallista?
 
@klaskarlsson & @mexitegel onko teillä ajatuksia siitä, onko mahdollista ratkaista ilman isodrän- tai kapillaarikatkokerroksen sijoittamista? Leca:n asettaminen muovin alle voi nostaa kosteutta, koska leca imee kosteutta. Entä jos muovi asetetaan pohjaan ja seinien suuntaisesti, ja sitten leca asetetaan siihen ja ylöspäin kohti tukien ja eristeen alapuolta? Onko siinä järkeä vai onko parempi jättää pieni tila ilmalle? Minun on vaikea kuvitella, kuinka erilainen lämpötila tilassa ja sisällä tai ulkona voi vaikuttaa.. kiitos etukäteen!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.