Se oli mielenkiintoinen vaihtoehto. Huomasin, että LK:lla on myös 16 mm levy.
Tuntuu siltä, että nyt valinta on seuraavien välillä:
1. Urakuvioidut lattialastulevyt
2. Lattialastu + 16 mm EPS uralevy

Koetko mitään ongelmia sivusiirtymien kanssa, kun olet asettanut seinät lastulevylattialle?

• Tykkään
David_Berglund
  • Laddar…
I Intershade sanoi:
Mutta sen pitäisi toimia LK HeatFloor tai Forestia Thermogolv suoraan lattiahalsoilla?
Ei, ei näillä oletuksilla. Tämä olisi voitu välttää, jos olisit valinnut hieman suuremmat mitat masoniittipalkeille, mutta nyt on liian myöhäistä. Jos käytät sen sijaan lattiafilmivaneria, voit vähentää paksuutta hieman verrattuna lastulevyyn. Lastulevyn päälle voit halutessasi laittaa harvapaneelin. Mielestäni lattia pitäisi asentaa huone kerrallaan, jotta sen voi tarvittaessa purkaa ilman, että tarvitsee kaataa seiniä. Sisäseinät tarvitsevat tukea lattiassa korsipalkkien tai ylimääräisten palkkien avulla, jos masoniittipalkkia ei ole.

J justusandersson sanoi:
Ei, ei noilla edellytyksillä. Se olisi voitu välttää, jos olisit valinnut isomman koon masonitpalkkeihin, mutta nyt on liian myöhäistä. Jos käytät lattiavaneria, voit pienentää paksuutta verrattuna lastulevyyn. Lastulevyn päälle voit asentaa harvalaudoituksen, jos haluat. Mielestäni lattia pitäisi asentaa huone kerrallaan, jotta sen voi purkaa ilman seinien kaatamista. Väliseinillä on oltava tuki lattialla lyhyiden palkkien tai lisäpalkkien avulla, jos masonitpalkkia ei ole.
Olen saanut hyväksynnän 22 mm uritetusta lattialastulevystä palkistolle heiltä.
Mitä tarkoitat, kun sanot, että ruuviliimattu 22 mm uritettu lattialastulevy ei riitä? Jotta voin viitata johonkin kysyäkseni, miksi he ovat sanoneet siihen OK.

Mitä tulee lattian asentamiseen huone kerrallaan, mietin paljon. On todella helppoa saada jokin alusta, kun rakennan seinät kerrokseen 2.
Mutta voisin myös asettaa väliaikaisen lattian rakennusajaksi.

Lastulevyn tehtävänä on mm. auttaa jakamaan pistekuorma suoraan palkilta viereisiin palkkeihin. Uritetulla lastulevyllä on huomattavasti heikommat ominaisuudet tältä osin. Se on sinun lattiasi. Masonite Beams ei korjaa sitä, jos olet tyytymätön. Mielestäni voit hyvin kysyä heiltä, miksi yhtäkkiä riittää uritettu lastulevy, kun he aiemmin sanoivat laskeneensa normaalin levyn mukaan. Jos olisit nostanut korkeutta 2 cm, et olisi tarvinnut lattialastulevyä lainkaan. Heidän olisi pitänyt ilmoittaa sinulle tästä. Panostaisin ensin täyskorkeaan levyyn. Mikään ei voita jäykän lattian tuntua.

Väliaikainen lattia rakennusajalle sisältää monia etuja.

J justusandersson sanoi:
Lastulevyn tehtävä on mm. auttaa jakamaan pistekuorma suoraan palkin yli viereisiin palkkeihin. Jyrsityllä lastulevyllä on huomattavasti huonommat ominaisuudet tässä suhteessa. Se on lattiasi. Masonite Beams ei tule korjaamaan sitä, jos olet tyytymätön. Mielestäni voit hyvin kysyä heiltä, miksi yhtäkkiä riittää jyrsitty lastulevy, kun he aiemmin sanoivat, että he olivat laskeneet normaalin levyn mukaan. Jos olisit nostanut korkeutta 2 cm, et olisi tarvinnut lainkaan lattialastulevyä. Siitä heidän olisi pitänyt kertoa sinulle. Panostaisin ensin täysikorkeaan levyyn. Mikään ei voita tukevaa lattiaa.

Väliaikaisella lattialla rakennusvaiheessa on monia etuja.
Olen varmaankin ymmärtänyt väärin, että jyrsitty 22 mm oli hyväksytty.

Sitten minun täytyy miettiä uudelleen aluslattian rakenne.
Laitan sitten tavallisen 22 mm ruuviliimatun lastulevyn. Sen päälle 16 mm EPS-levyn esiliimatulla pellillä tai harvalla. Pitää laskea kumpi on halvempaa.

P Pumabjörnen sanoi:
Tarkalleen, ensin asennettiin itse levyt pelteineen piirustuksen mukaan ja sitten lisättiin "täytelevyt" tyhjille alueille, joita syntyi siellä täällä johtuen siitä, miten silmukat oli piirretty.

Kuva on todennäköisesti otettu työn aikana jälkimmäisten parissa.
Olen myös utelias siitä, miten koit sen ratkaisun lattialämmitykseen?

I Intershade sanoi:
Minun täytyy olla ymmärtänyt väärin, että uritettu 22 mm oli hyväksytty.

Sitten täytyy miettiä alustan rakennetta uudelleen.
Käytän sitten tavallista 22 mm ruuviliimattua lastulevyä. Ja sen päällä 16 mm EPS-levy esiliimatulla levyllä tai harvalaudoilla. Lasken, mikä on edullisinta.

Olen myös utelias, miten koit tämän ratkaisun lattialämmitykselle?
Olen erittäin tyytyväinen, koen sen erittäin mukavana/stabiilina käveltävänä. Ainoa paikka, johon olen hieman tyytymätön, on neliömetri, jossa kaikki lenkit menevät lattialämmityskeskukseen, jossa lämmön vuoksi täytyy laittaa suojaputki letkun ympärille, ja valinta osui suojaputkiin 20 pex:ille, luulen, että siellä yritin loiventaa tasoeroa suojaputken, joka oli hieman korkeampi kuin styroksi, päälle kovemmalla lattiafoamilla ilman todella hyvää tulosta, sillä siellä esiintyy jonkin verran joustoa. Voin myös sanoa, että minulla ei ollut täysin helppoa saada styroksi paikoilleen putkien ympärille. Olisin mielelläni ollut mukana auttamassa putkimiestä sinä päivänä, kun he kokosivat kaiken, niin olisin voinut ehkä pitää lenkit erillään paremmin siellä, missä ne ovat lähekkäin, mutta mutta..;)

• Lattia näyttää vesikiertoisen lattialämmitysjärjestelmän putkia, jotka on asennettu valkoisen eristelevyn päälle. Putket keskittyvät yhteen kohtaan.
Olen löytänyt toisen vaihtoehdon. Se on laittaa LK bjälklagsplåt suoraan Masonite-palkkeihin ja laittaa putket sinne.
Sitten ruuvattava liimaamalla 22 mm lattialastulevy tämän päälle.

Kaksi pohdintaa syntyy silloin:
  • Toimiiko se, että liimataan plåtarna?
  • Aluslattia voi olla liian paksu lämmönjohtavuuden kannalta, kun on 22 mm lattialastulevy, 2 mm foam ja 11 mm karkaistu puulattia? Olen lähettänyt kysymykset myös LK:lle.

I Intershade sanoi:
Olen löytänyt toisen vaihtoehdon. Se on asettaa LK lattialevyt suoraan Masonite-palkkien päälle ja sijoittaa putket sinne. Sitten ruuvata ja liimata 22 mm lattia lastulevy tämän päälle.

Kaksi pohdintaa heräävät silloin:
  • Toimiiko liimaaminen levyihin?
  • Alusta tulee ehkä liian paksu lämmönjohtamisen kannalta 22 mm lattia lastulevyn, 2 mm foamin ja 11 mm karkaistun puulattian kanssa? Olen lähettänyt kysymykset myös LK:lle.
En sanoisi, että se kuulostaa kovin järkevältä liimata levyihin, kuulostaa siltä, että sinulle tulee todennäköisesti samanlaisia ongelmia kuin David kirjoitti hieman aiemmin ketjussa

D David_Berglund sanoi:
Minulla on lattialämmityslattia nykyään, jossa levyt on asennettu palkkien päälle tavallisen lattian lastulevyn alle, ja se valitettavasti antaa hieman puutteellisen kontaktin levyn ja lastulevyn välillä, lisäksi ei voi liimata tällä ratkaisulla.
Sekä kyllä, menetät varmasti hieman tehoa lämmönjohtavuuden kannalta, kuinka paljon en tiedä.

P Pumabjörnen sanoi:
En sanoisi, että kuulostaa hyvältä idealta liimata laatoille, kuulostaa siltä, että kohtaat saman ongelman kuin David mainitsi vähän aiemmin ketjussa.

Lisäksi menetät varmaan jonkin verran lämpöjohtavuustehoa, kuinka paljon, en tiedä.
Epäilen myös, ettei siitä tule hyvä, mutta ehkä siihen löytyy ratkaisu. Katsotaan, mitä LK sanoo.
Muussa tapauksessa solumuovien asettaminen esiliimattuine laatoineen lastulevylle vaikuttaa olevan paras vaihtoehto minulle. Ainakin rakentamiskorkeuden suhteen.

Mikä oli neliöhinta sinulle sellaisilla levyillä?

Näyttää siltä, että viestini katosi, joten laitan sen uudelleen.

Minulla on juuri tällainen ratkaisu, jonka luulin olevan edellisen omistajan tekemä huono rakennelma. :D

Tässä on kuva alhaalta, kun purin kellariportaat muutama vuosi sitten. Se ei ole tarkalleen sama pelti, mutta suunnilleen sama toiminto. Linkittämänne tuote tarjoaa luultavasti paremman kontaktin kuin omani, sillä omassani on sauma keskellä ja se puristuu pääasiassa ylös eristeellä. Jotain, mikä tietysti on hieman kyseenalaista, vaikka en ole koskaan kokenut lämpöongelmia. Olisin kuitenkin todennäköisesti voinut käyttää pienempää johtolämpötilaa toisenlaisella järjestelmällä.

Mutta.. Nyt kun näen, että on yleisesti hyväksyttävää toimia tällä tavalla, ja kun omassa tapauksessani säästelen jokaista millimetriä, jotta porraskorkeus ei poikkeaisi, aion luultavasti käyttää samaa konseptia uudelleen, vain vaihtaa letkun samalla kun teen sen, sillä se on kohta 30 vuotta vanha.

Kellaritrappien rakentamista, kuvassa näkyy lattian alapuolelta tuki- ja eristysrakenteita sekä putki liitoksineen, osittain peitettynä.

Minulla oli hyvin samanlaiset edellytykset, kun rakensin taloani. Käytin uraavaa höylättyä lastulevyä kevyellä palkilla ja sisäseinät sen päällä. Kuitenkaan ei kantavia. Yksinkertaista ja tuli jämäkkä ja hyvä.

N nybyggarn3 sanoi:
Minulla oli hyvin samanlaiset olosuhteet, kun rakensin taloni. Käytin uritettua lastulevyä kevyellä palkilla ja väliseinät siihen. Kuitenkin ei kantavia. Yksinkertainen ja tuli tukeva ja hyvä.
Mitkä jännevälit sinulla oli? Palkkikorkeus? 1 vai useampi poikkipalkkirivi?

I Intershade sanoi:
Minkälaisia jännevälit sinulla oli? Balke høyde? 1 vai useita poikittaisriviä?
300 mm kevytpalkki 8 metrin jännevälillä. Kuitenkin muutamia kantavia seiniä alla. Kortlingar ei tarvittu minun tapauksessani.

Keskustelin tänään Rothin teknikon kanssa, joka valmistaa lattialämmitysjärjestelmiä.

He sanoivat, että heidän uritetut levyt voidaan asentaa CC60-palkistoon ja saada täysi lujuus ilman lisärakenteita, edellyttäen, että alla oleva palkisto on oikein mitoitettu. Olen aina luullut, että tarvitaan aluslattia ennen näitä uralevyjä.

He olivat myös äskettäin saaneet luvan asentaa sen märkätiloihin CC-600:lla, mikä yllätti minut vielä enemmän.

Jos onnistuin, liitän tähän pdf-tiedoston tästä.

EDIT: Ehkä nämä ovat itsestäänselvyyksiä kaikille muille paitsi minulle, ja silloin voitte jättää tämän turhan viestin huomiotta. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.