10 381 lukukertaa ·
41 vastausta
10k lukukertaa
41 vastausta
Lattiakuitulevy vs harvalauta
Runkorakentaja
· Gävle
· 158 viestiä
Rakennan kaksikerroksista taloa ja pohdin nyt, minkä tyyppisen aluslattian laittaisin palkkien päälle. Palkisto on Masonite Beams -kevytsälekköpalkkeja 350 mm. Tämä eristetään puhallusvillalla.
Olen päättänyt asentaa lattialämmityksen myös yläkertaan ja siksi valitsen kahden aluslattiatyypin välillä:
Molemmissa tapauksissa aion asentaa putket lämpölevyihin. Aluslattian päälle tuleva kerros:
Pohdin, tarvitsen apua ja tärkeimpiä tekijöitä valinnassa ovat:
Haluan mieluiten käyttää harvalaudoitusta, koska ajattelen, että sitä on paljon helpompi asentaa kuin ruuvaliimata lastulevyä.
Mutta olen eniten huolissani palkiston jäykkyydestä..
Onko jollakin kokemusta tällaisesta aluslattiasta? Mitä sinä tekisit, jos sinulla olisi mahdollisuus valita?
Olen päättänyt asentaa lattialämmityksen myös yläkertaan ja siksi valitsen kahden aluslattiatyypin välillä:
- Harvalaudoitus 28x120 ruuvattuna poikittain k600 palkkeihin niin, että niiden välinen etäisyys on 30 mm
- Uralliset lattialastulevyt ruuvaliimattuina poikittain palkkeihin
Molemmissa tapauksissa aion asentaa putket lämpölevyihin. Aluslattian päälle tuleva kerros:
- Bjelin Underlay PO Kombifoam
- 11 mm karkaistu puulattia Bjeliniltä
Pohdin, tarvitsen apua ja tärkeimpiä tekijöitä valinnassa ovat:
- Onko harvalaudoituksen vaihtoehdossa merkittävästi heikompi jäykkyys palkistossa?
Vai onko se verrattavissa ruuvaliimattuun lattialastulevyyn? - Onko harvalaudoituksessa riskiä notkuvasta lattiasta?
- Voiko ei-kantavaa väliseinää asentaa suoraan uralliselle lastulevylle tai harvalaudoitukselle?
Ajattelin valmistella lyhennespalapuut palkistoon aluslattian alle, jotta on jotain, mihin ruuvata
Haluan mieluiten käyttää harvalaudoitusta, koska ajattelen, että sitä on paljon helpompi asentaa kuin ruuvaliimata lastulevyä.
Onko jollakin kokemusta tällaisesta aluslattiasta? Mitä sinä tekisit, jos sinulla olisi mahdollisuus valita?
Lattiapontti joka päivä viikossa, ainoat tapaukset, joissa olen kuullut käytettävän rimoitusta, ovat olleet, kun alusta on jo olemassa.I Intershade sanoi:Rakennan kaksikerroksista taloa ja pohdin nyt, millainen alusta minun tulisi laittaa lattiaan. Palkisto on Masonite Beams kevyitä palkkeja 350 mm. Tämä eristetään puhallusvillalla.
Olen päättänyt laittaa lattialämmityksen myös yläkertaan, joten olen sen myötä kahden vaihtoehdon välissä alustalle:
- Rimoitus 28x120 ruuvattuna poikittain palkistojen yli cc 150, jotta etäisyys rimojen välillä on 30 mm.
- Uratut lattiaponttilevyt ruuviliimattuna poikittain palkistojen yli
Molemmissa tapauksissa tulen laittamaan putken lämpölevyihin.
Alustalle tullaan laittamaan:
- Bjelin Alusmatto PO Kombifoam
- 11 mm karkaistu puulattia Bjeliniltä
Pohdin, tarvitsen apua ja tärkeimmät valintaan vaikuttavat tekijät ovat:
- Onko rimoituksella merkittävästi huonompi jäykkyys palkistossa?
Vai onko se samanveroinen kuin ruuviliimattu lattiapontti?- Onko olemassa riskiä, että lattia joustaa rimoituksella?
- Voiko ei-kantavan väliseinän laittaa suoraan uratun lattiavantin tai rimoituksen päälle?
Ajattelin valmistella tyngät palkistossa aluslattian alle, jotta on jotain mihin ruuvata
Haluaisin mieluiten käyttää rimoitusta, koska ajattelen sen olevan huomattavasti helpompi asentaa kuin ruuviliimata lattiapontti.
Onko jollain kokemusta tällaisesta alustasta? Mitä itse tekisitte, jos saisitte valita?
Lattiapontti rimoitukseen verrattuna imo pitäisi olla paljon suurempi vastus leikkausta palkistossa ja painonjakaumia kalustettaessa sekä antaa tasaisempi pinta, kun puutavara ei ehkä sadasosaa pysy samassa paksuudessa ja liikkuu enemmän suhteessa vaneriin.
Miksi rimoitus olisi helpompi kuin vaneri?
Seinän osalta, kantava tai ei: lattiapontin asennuksessa halutaan yleensä huonejärjestys valmiiksi, niin että lattia asennetaan huoneittain ja että liikeväli kiinteisiin kohteisiin (seinät, pilarit jne.) saadaan. Kuitenkin olen nähnyt lukemattomia esimerkkejä, joissa seinät on laitettu liimattujen ja ruuvattujen lattiaponttien päälle eikä tähän mennessä ole omakohtaisesti kuullut eikä kokenut mitään seurauksia tästä (mutta se voi yhtä hyvin olla vain sattuma).
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mikä on jänneväli ja c/c masonit-palkkien kanssa? Tiedot tarvitaan, jotta voidaan arvioida lattian paino. Haittapuoli, jos väliseinät asetetaan suoraan aluslattialle, on että seinät on purettava aluslattian vaihtamiseksi.
Tuntuu huojuvalta pelkällä uritetulla lattiavanerilla palkeilla. Ei maksa paljon enemmän laittaa ensin tavallista lattiavaneria.
tein itse kotona ensin tavallista vaneria sitten uritettua vaneria. Olen aika iloinen siitä, koska uria tuli todella paljon putkimiehen vierailun jälkeen. En olisi onnistunut saamaan tukipuita urien alle. Lisäksi voit hieman siirtää seiniä ilman huolta juuri tukipuiden sijoittumisesta.
se on todella ohutta urien kohdalla, melkein niin että jos hyppää voimalla, menee suoraan läpi.
tein itse kotona ensin tavallista vaneria sitten uritettua vaneria. Olen aika iloinen siitä, koska uria tuli todella paljon putkimiehen vierailun jälkeen. En olisi onnistunut saamaan tukipuita urien alle. Lisäksi voit hieman siirtää seiniä ilman huolta juuri tukipuiden sijoittumisesta.
se on todella ohutta urien kohdalla, melkein niin että jos hyppää voimalla, menee suoraan läpi.
Runkorakentaja
· Gävle
· 158 viestiä
Jänneväli lastulevypalkit on c/c 600 mm
Aloitan harkitsemaan uritettujen lattialastulevyjen käyttöä.
Aion odottaa ennen kuin päätän täysin, nähdäkseni miten "en kort en lång" tekee harvalaudotuksella lattialla, näin Instagramissa että Martin aikoo tehdä niin yläkerrassa.
On paljon kätevämpää laittaa harvalaudotus.
Muutamia etuja ovat, että sinun ei tarvitse miettiä tukea lattialastulevyn ympärillä.
Paljon helpompaa putkien käännöksissä lattialämmitykselle.
Sinun ei tarvitse työskennellä levyjen kanssa, vaan paljon kätevämmillä 28x120 mitoilla.
Paljon helpompaa avata aluslattia tulevaisuudessa, joten myös mahdollista asettaa sisäseinät harvalaudotukselle.
Mutta kysymys on kuitenkin, miltä lattia tuntuu valmiina, minulla ei ole oikein vertailupohjaa tähän.
Uritetut lattialastulevyt, esim. LK HeatFloor tai Forestia Thermogolv voidaan erinomaisesti asentaa suoraan lattia-palkkien päälle. En ole koskaan kokenut, että siitä tulisi huojuva.
Jos laitan kaksi kerrosta, laitan mieluummin harvalaudotuksen tai nauhat lastulevystä putkea varten. Mutta en halua rakentaa niin korkealle...
Aloitan harkitsemaan uritettujen lattialastulevyjen käyttöä.
Aion odottaa ennen kuin päätän täysin, nähdäkseni miten "en kort en lång" tekee harvalaudotuksella lattialla, näin Instagramissa että Martin aikoo tehdä niin yläkerrassa.
On paljon kätevämpää laittaa harvalaudotus.
Muutamia etuja ovat, että sinun ei tarvitse miettiä tukea lattialastulevyn ympärillä.
Paljon helpompaa putkien käännöksissä lattialämmitykselle.
Sinun ei tarvitse työskennellä levyjen kanssa, vaan paljon kätevämmillä 28x120 mitoilla.
Paljon helpompaa avata aluslattia tulevaisuudessa, joten myös mahdollista asettaa sisäseinät harvalaudotukselle.
Mutta kysymys on kuitenkin, miltä lattia tuntuu valmiina, minulla ei ole oikein vertailupohjaa tähän.
Uritetut lattialastulevyt, esim. LK HeatFloor tai Forestia Thermogolv voidaan erinomaisesti asentaa suoraan lattia-palkkien päälle. En ole koskaan kokenut, että siitä tulisi huojuva.
Jos laitan kaksi kerrosta, laitan mieluummin harvalaudotuksen tai nauhat lastulevystä putkea varten. Mutta en halua rakentaa niin korkealle...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuinka pitkiä ovat masonitpalkit?
Runkorakentaja
· Gävle
· 158 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen tilannut pdf:n, jossa on lujuustietoja yritykseltä Masonite Beams. Odotellessani tein yksinkertaisen arvion ja tulin siihen tulokseen, että 4948 mm on pisin sopiva pituus notkahdusominaisuuksien huomioon ottamisen jälkeen. Jos tämä pitää paikkansa, tarvitset kerroksen ruuviliimattuja lattialastulevyjä (tai vastaavaa vaneria) alle. Palaan asiaan, kun tiedän lisää.
Runkorakentaja
· Gävle
· 158 viestiä
Rakenteen on kehittänyt Byggma/Masonite Beams ja heidän tietojensa mukaan suurimmat jännevälimiitit vaatimusten täyttämiseksi on laskettu siten, että 22 mm kuitulevy on ruuviliimattu. Tarkistan heiltä, onko saatavilla dataa vastaavasta harvalaudoituksella.J justusandersson sanoi:Olen tilannut pdf:n, joka sisältää Masonite Beamsin lujuustietoja. Odottaessani tein yksinkertaisen arvioinnin ja tulin siihen tulokseen, että 4948 mm on pisin mahdollinen pituus ottaen huomioon taipumissuorituskyky. Jos tämä pitää paikkansa, tarvitset kerroksen ruuviliimattuja lattiakuitulevyjä (tai vastaavaa vaneria) alapuolelle. Palaan asiaan, kun tiedän lisää.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Siihen voin vastata. Noissa olosuhteissa harva paneeli ei ole riittävän hyvä sillä tavalla kuin olet ajatellut. Ymmärrän sinua, lastulevy ei ole mukava materiaali työskennellä. Lattialevy on miellyttävämpi ja lisäksi jäykempi, mutta myös kalliimpi.
Runkorakentaja
· Gävle
· 158 viestiä
Mutta sen pitäisi toimia uritetuilla lattialastulevyillä LK HeatFloor tai Forestia Thermogolv suoraan lattiapalkkien päälle?J justusandersson sanoi:
Ne uritetut levyt ovat vähän kalliimpia, 120 kr/levy tavallisesta 22 mm lattialastusta vastaan 185 kr/levy Forestia Thermogolv olen saanut hinnan AB Karl Hediniltä.
Yksi idea on ruuviliimata "tavalliset" lattialastulevyt palkiston päälle ja sitten ruuvata ohuempi harva paneeli päälle, esim. 21x120, jolloin voi asentaa lattialämmityslevyt ja putket? Kumpi on suositeltava?
Vaihtoehto 1:
- Seinät asennettu suoraan lattiapalkkien päälle tai vaakasuorien 45x95 c/c 600 mm pätkien päälle, jos seinät kulkevat palkkien myötäisesti
- Uritetut lattialastulevyt suoraan palkiston päälle ruuviliimattuna huone kerrallaan
Vaihtoehto 2:
- Vaakasuorien 45x95 c/c 600 pätkien kiinnitys lattiapalkkien väliin, jos tulee seinä päälle
- Lattialastulevy ruuviliimattu koko palkiston yli
- Seinät asennettu suoraan lastulevyn päälle, tukena alla pätkät tai palkit
- Harva paneeli 21x120 c/c 150 mm runkomelun eristyslistan kanssa ruuvattuna huone kerrallaan
Lisäksi käytän myös runkomelun eristyslistaa sisäseinien kynnyksen alla sekä tiivistän saumat tiivistemassalla.
Vaikka vaihtoehdossa 2 on enemmän vaiheita, ajattelen sen kuitenkin olevan helpompi toteuttaa, kun otetaan huomioon, että rakennan paljon yksin.
Onhan paljon helpompi rakentaa seinät, jos on valmiina lastulevylattia.
Jos harkitset lastulevyn ja sitten rimoituksen asentamista, voin muuten suositella, että thermotechillä on järjestelmä, jossa on 17mm solumuovilevyt, joihin konvektiopelti on liimattu solumuoviin. Erittäin helppo asentaa.
Ruuviliimasin 22 mm kosteutta kestävän v313 lastulevyn palkistoon ennen.
Valitsin asettaa seinät lastulevyn päälle, osittain ehkä hieman parempaa tietoa vastaan ja osittain siksi, että kuten kirjoitit, mielestäni seinien kehystäminen etukäteen oli uskomattoman hankalaa, ja en ollut vielä täysin varma niiden sijainnista (toivotaan, että en koskaan joudu purkamaan aluslattiaa!
)
Ruuviliimasin 22 mm kosteutta kestävän v313 lastulevyn palkistoon ennen.
Valitsin asettaa seinät lastulevyn päälle, osittain ehkä hieman parempaa tietoa vastaan ja osittain siksi, että kuten kirjoitit, mielestäni seinien kehystäminen etukäteen oli uskomattoman hankalaa, ja en ollut vielä täysin varma niiden sijainnista (toivotaan, että en koskaan joudu purkamaan aluslattiaa!
Viimeksi muokattu:
Laitatko sitten pintalattian suoraan tämän päälle?
Mielestäni siitä tulee melko suuria alueita ilman solumuovia, vai onko se ehkä lisätty kuvan ottamisen jälkeen?
Mielestäni siitä tulee melko suuria alueita ilman solumuovia, vai onko se ehkä lisätty kuvan ottamisen jälkeen?
Juuri niin, ensin asennettiin itse levyt ja pellit piirustuksen mukaisesti ja sitten asetettiin "täytelevyt" tyhjiin kohtiin, joita syntyi siellä täällä sen mukaan, miten silmukat oli piirretty.D David_Berglund sanoi:
Kuva on luultavasti otettu tämän jälkimmäisen työn aikana.
Oletko tyytyväinen lopputulokseen?
Minulla on nykyään lattialämmityslattia, jossa levyt on asetettu tavallisen lattiaslastan alle palkkien päälle, ja valitettavasti tämä antaa hieman puutteellisen kontaktin levyn ja lastan välillä, eikä tätä ratkaisua voi liimata.
Aiomme nyt nostaa ja suoristaa lattian, mutta haluamme mahdollisimman pienen korkeuseron portaiden vuoksi, ja siksi etsimme hyviä vaihtoehtoja. Tämä voisi olla ehkä jotain, jos se vain rakentaa 17mm.
Minulla on nykyään lattialämmityslattia, jossa levyt on asetettu tavallisen lattiaslastan alle palkkien päälle, ja valitettavasti tämä antaa hieman puutteellisen kontaktin levyn ja lastan välillä, eikä tätä ratkaisua voi liimata.
Aiomme nyt nostaa ja suoristaa lattian, mutta haluamme mahdollisimman pienen korkeuseron portaiden vuoksi, ja siksi etsimme hyviä vaihtoehtoja. Tämä voisi olla ehkä jotain, jos se vain rakentaa 17mm.