Hei,

Olen ajatellut rakentaa elokuvahuoneen kellariini ja pohdin vähän, miten se tehdään parhaiten...

Lattiaan ajattelin laittaa Platon-maton + lastulevyn + kokolattiamaton

Seinistä tulee ilmarako betoniseinää vasten + metalliranka + eristys + vaneri + kipsilevy

Nyt mietin, pitäisikö minun tehdä lattia ensin valmiiksi ja kiinnittää rungot (kiskot) lastulevyn päälle ja näin ollen olla Platon-matto koko lattialla vai pitäisikö minun kiinnittää seinärungot ensin ja laittaa Platon + lastulevyt uusien sisäseinien ulkopuolelle?

Kellarissa ei tällä hetkellä ole kosteusongelmia, eikä niitä mielellään haluttaisi...

Toivottavasti selitin järkevällä tavalla...

Kiitos etukäteen!

Milkshaken
Seinät olisin varmaan tehnyt ensin... mutta olisin vaihtanut kipsin lasikuitukipsiin tai aquaboardin... Vaihtoehtoisesti ei olisi ollut lainkaan kehystä, vaan muurattu sisäpuolelta ohuilla lecatiilillä, sitten rapattu ja tasoitettu hyväksi kiinnitykseksi maalia tai tapettia varten...

Lasikuitukipsi ja aquaboard täytyy tarkistaa, kiitos ehdotuksista!

Säännöstö täytyy varmaan olla, jos aion keksiä jotain akustiikan kanssa, epäilen...

Milkshaken sanoi:
Seinät olisin varmaan tehnyt ensin... mutta olisin vaihtanut kipsin lasikuitukipsiin tai aquaboardiin.... Vaihtoehtoisesti ei koolausrankaa ollenkaan, vaan ohut leca-sisämuuraus, sitten rapattu ja tasoitettu hyvän kiinnityksen saamiseksi maaliin tai tapettiin..
Miksi rakentaa kylpyhuoneen levyillä? Sittenhän seinä ei voi enää "hengittää".

raveper sanoi:
Miksi rakentaa kylpyhuoneen levyillä?? Sittenhän seinä ei voi enää "hengittää".
Aquapanelien suuri valttikortti on kartongin puute, ts. ei mitään mikä voisi homehtua. Levyt eivät kuitenkaan ole diffuusiotiiviitä, vaan ne tulee kosteuseristää, jos ne asennetaan puurunkorakenteeseen kylpyhuoneympäristössä. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että kalliit Aquapanel-levyt ovat hieman liioittelua elokuvahuoneessa.

Okei, sitten jätämme aquaskivorna väliin ;)

Onko kellään muulla ajatuksia tämän rakenteen kohdalla lattia vai seinä ensin?

Laittaisin govlet ensin... helpoimmin ja vakaammat. Seinäpalkit ovat metallista eivätkä kanna, joten ei tule sellaista painoa, jota esim. 22mm lastulevy ei kestä.

Käyttäisin kuitenkin lastulevyjä vanerin sijaan = halvempaa

Sitten miettisin, mihin laittaa "grejorna", eli tv, projektori jne., ja ehkä vahvistaisin seinät puupalkkien avulla siellä.

Lopuksi, tee palkit ja eristys, muuten et pidä huoneen äänestä.

Toivottavasti auttaa vähän :)

Kiitos paljon kommenteista Danneå, tuntuu että olen kohtuullisen oikeilla jäljillä...mitä mieltä olet/oletta tästä liittämästäni kuvasta?

Terveisin,
Hejm

• Rakennussuunnitelma: pohjapiirros, jossa on eri värisiä viivoja ja mitat 10x15cm ja 20cm. Tekstit: "sidosrengas", "muuranauha" ja "asfaltointi".
Auttaisin mielelläni, mutta en näe, mitä kuvassasi lukee, teksti on liian pieni... Voitko kirjoittaa isommilla kirjaimilla?

B
tehdä lattia.
mutta ehkä vain ripustettua kangasta seiniksi?

Danneå:

Oi, luulin, ettei siitä tulisi niin pientä ;)

Keltainen = isolering
Harmaa = plåtreglar
Sininen = platonmatta
Ruskea = spånskiva
Punainen = heltäckningsmatta
Musta = akustiktak

Kiitos taas!

Byggare Henke:

Okei, vielä yksi ääni sille, tuntuu siltä, että se osa on ratkaistu ;)

Musta kangas ajattelin ripustaa niiden reguloitujen seinien päälle...

Kiitos!

Ok, sitten olen mukana.. Joo, pidän siitä!

Yksi pieni asia vaan, matto on seksikäs, mutta likaantuu todella helposti.. muista vaan se ;)

Kysymys koskien seiniä: etkö aio laittaa mitään levyä kuten lastulevyä tai kipsiä vaan pelkästään ripustaa mustaa kangasta siihen? Jos kyllä, aiotko kiristää sen vai ripustaa sen?

Kuulostaa hyvältä! Kokolattiamatosta en voi luopua, se on aivan liian mukava ;)

Aion asentaa lastulevyä + kipsiä seinille, sitten mustaa scenmolton kangasta...

Onko jotain, mitä en ole vielä ajatellut?

Ymmärrän, matto on ihana ;)
Missä vedät sähköt seinissä? Metallikehyksissä eristeen kanssa? Minusta on tyylikkäintä vetää mahdollisimman paljon sähköjä seinien sisään :)

Joo, ajattelin vetää ne metalliprofiileihin, niin se varmaan tulee parhaiten? Sitten minulla on mahdollisuus vetää mitä haluan myös akustiikkakaton yläpuolella, siellä on noin 10 cm ilmarako...kaksi kaiutinta pitäisi asentaa kattoon kuitenkin...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.