Olen valinnut tammi parketin Eksjöhusilta (ha ha..), mutta alan miettiä sen vaihtamista koivulattiaan, joka on niin valoisa ja tyylikäs.

Onko kenelläkään koivua? Kellastuuko se vuosien mittaan, kun se on niin vaalea??? Sopiiko se yhteen keittiön tammiovien ja tammitiskipöydän kanssa?

Oi voi... :)
 
Meillä on 50-luvun lopulta peräisin olevaa koivuparkettia talossamme. Revimme pois vaatekaapin seinän viime talvena ja löysimme parketin sen alta. Lattia oli tummunut ja kellastunut vahvasti näiden vuosien aikana. Alun perin lähes valkoinen lattia on nyt muutamaa sävyä vaaleampi kuin käsittelemätön mänty. Kuitenkin erittäin kaunis, koska se on lämpimämpi sävy kuin mäntylattia.

Meidän koivukeittiömme on vajaat kaksi vuotta vanha. Ovet ovat hieman kellastuneet, mutta erityisesti puunsyyt ovat tulleet esiin voimakkaammin.

Kun kyseessä on koivulattia ja tammikeittiö, miettisin värisävyjä. Koivu lämpenee ajan myötä, kun taas tammi muuttuu usein harmaaksi sävynsä, vaikka se olisi petsattu. Lisäksi tammi on karkearakeinen, toisin kuin koivu. Henkilökohtaisesti olisin hieman varovainen niiden yhdistämisessä.
 
Fru Lind sanoi:
.......När det gäller björgolv till ekkök så skulle jag fundera på färgnyanserna. Björk blir varmt med åren, ek blir ofta grå i tonen även när det är betsad.  Eken är dessutom grovådrig, till skillnad från björken. Personligen skulle jag  vara lite försiktig att matcha dem.
Hej Fru Lind,
Hmmm...intressanta åsikter. Tack! Kan för lite för att kunna se det framför mig, men jag får väl åka och kika på några kombinationer så kanske jag blir klokare.

/J
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.