2 934 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Lattia palkki, hirsitalo - mätä päätypuu
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Hei!
Olemme korjaamassa hirsirunkoamme ja löysimme tämän lattiahirren, joka ilmeisesti vain lepää kalkkilaastin päällä.
Mahdollisesti se on myös naulattu, kuvassa oleva suuri naula viittaa siihen.
Onko teillä ehdotuksia tämän korjaamiseksi? Edellinen omistaja oli vain asettanut pari klossia reikään, mikä ei juurikaan auta tässä.
Yksi ajatus on yrittää avata lattia ja ruuvata hirsi yhteen kahden 45x145 kanssa seinässä olevilla palkkikengillä tai jotain vastaavaa. Voisi myös toivoa, että se on ehjä sisäpuolelta ja ehkä ruuvata kiinni pätkän tukkiin hirttä, jolla se voi levätä.
Haluaisin pysyä niin lähellä vanhaa rakentamistekniikkaa kuin mahdollista ja tehdä niin vähän muutoksia vanhaan kuin mahdollista.
Olemme korjaamassa hirsirunkoamme ja löysimme tämän lattiahirren, joka ilmeisesti vain lepää kalkkilaastin päällä.
Mahdollisesti se on myös naulattu, kuvassa oleva suuri naula viittaa siihen.
Onko teillä ehdotuksia tämän korjaamiseksi? Edellinen omistaja oli vain asettanut pari klossia reikään, mikä ei juurikaan auta tässä.
Yksi ajatus on yrittää avata lattia ja ruuvata hirsi yhteen kahden 45x145 kanssa seinässä olevilla palkkikengillä tai jotain vastaavaa. Voisi myös toivoa, että se on ehjä sisäpuolelta ja ehkä ruuvata kiinni pätkän tukkiin hirttä, jolla se voi levätä.
Haluaisin pysyä niin lähellä vanhaa rakentamistekniikkaa kuin mahdollista ja tehdä niin vähän muutoksia vanhaan kuin mahdollista.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Se harmaa, jonka näkee, on siis ruovonvahvistettua kalkkilaastia.
Voiko palkin katkaista osittain, korvata uudella hirrellä ja liittää kuvan mukaisesti?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
Voiko palkin katkaista osittain, korvata uudella hirrellä ja liittää kuvan mukaisesti?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Jatkan keskustelua vähän itseni kanssa 
Näyttää siltä, että se ei ole vapaasti roikkuva palkki ja siltä puuttuu solmutoiminto, mitä voin nähdä, eli se on vain työnnetty syvennykseen.
Näin ollen sen ei pitäisi tarkoittaa vaaraa talolle, jos sen jättää sellaiseksi kuin se on ja sitten nostaa lattia sopivalla hetkellä ja poistaa huono ja liittää uutta. Mahdollisesti myös tappi alempaan hirteen.
Näyttää siltä, että se ei ole vapaasti roikkuva palkki ja siltä puuttuu solmutoiminto, mitä voin nähdä, eli se on vain työnnetty syvennykseen.
Näin ollen sen ei pitäisi tarkoittaa vaaraa talolle, jos sen jättää sellaiseksi kuin se on ja sitten nostaa lattia sopivalla hetkellä ja poistaa huono ja liittää uutta. Mahdollisesti myös tappi alempaan hirteen.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 081 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 081 viestiä
Sitten olen vihdoin ehtinyt tarkistaa asiaa ja se olin minä, joka erehdyin. Palkki roikkuu vapaasti katossa ilman tukea.
Onko ideoita, miten sen voi korjata ja kuinka kriittistä se voi olla?
Oletan, että minun täytyy oikeastaan purkaa sisäkatto saadakseni selville.
Onko ideoita, miten sen voi korjata ja kuinka kriittistä se voi olla?
Oletan, että minun täytyy oikeastaan purkaa sisäkatto saadakseni selville.
Klikkaa tästä vastataksesi