O olofh sanoi:
astelevy: [media][linkki]
Videossa saa yhden asteen ilmaiseksi, mikä mahdollistaa lopun laskemisen. Mutta entä jos minulla ei ole mitään astetta?

M Förstagångsköparen sanoi:
Videossa saa yhden asteen ilmaiseksi, mikä mahdollistaa lopputulosten laskemisen. Mutta entä jos minulla ei ole yhtään astetta?
Silloin sinun on päätettävä ensimmäinen kulma, eli kuinka paljon tuen tulee kallistua.

FredrikR FredrikR sanoi:
Silloin sinun täytyy päättää ensimmäinen kulma, eli kuinka paljon tukea pitäisi kallistaa.
Okei! Mutta miten minun pitäisi päättää se? Vaikea tietää miten minun pitäisi tehdä.

Pidä sääntöä paikallaan ja piirrä, joskus täytyy karkeasti leikata pala ensin, jotta sen saa paikalleen.
Miten päättää kulma? Voit joko tähdätä säännön niin, että se näyttää hyvältä, tai tähdätä säännön kulmien välille, tai tähdätä toiseen sääntöön tai vain arvioida 45 asteen kulman.
Joskus ei tiedä kuinka pitkät etäisyydet ruuveille pitäisi olla tai kuinka leveän tai pitkän erityisen mitan haluaa, yleensä käytän lukua 16, jos mitta näyttää kohtuulliselta käytän sitä ja se toimii yllättävän hyvin :-)

• Tykkään
Mjärn
  • Laddar…
Videossa saa yhden kulman ilmaiseksi, mikä mahdollistaa muiden laskemisen. Mutta entä jos minulla ei ole yhtään kulmaa?
Silloin sinun täytyy tehdä valistunut arvaus. 45 asteen kulmat ovat (90 asteen jälkeen) ehdottomasti yleisimpiä. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää 45 asteen kulmaa, tee se. Muuten ehkä 60 astetta olisi sopiva? Tai 30? Ja jos kaikki "standardikulmat" sopivat huonosti, sinun täytyy valita toinen kulma. Mutta mittaaminen on usein vaikeaa. Siksi niin monet suosittelevat, että piirrä sen sijaan. Kuten esimerkissäsi ketjun alussa: Leikkaa karkea pala sopivaan pituuteen. Aseta se rakennelmaasi ja piirrä, mihin kohtaan se mielestäsi näyttää hyvältä. Jos kulmista tulee sitten 45 tai 41, sillä ei useimmiten ole väliä.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Okei! Mutta miten minä päätän sen? Vaikea tietää miten minun pitäisi tehdä
Pyydä jotakuta lähipiiristäsi päättämään puolestasi? ;)

• Haha
PatrikJo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sanoi:
Pyydä jotakuta läheltäsi päättämään puolestasi?
Mikä ei ole huono idea, joskus tarvitsee Apua päästäkseen kynnyksen yli -)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sanoi:
Pyydä jotakuta lähelläsi päättämään puolestasi? ;)
Mitä tarkoitat päättää? Eihän kulmaa voi noin vain keksiä? Sittenhän se menee pieleen, jos ei arvaa oikein? :surprised:

Mitä tarkoittaa päättää? Eihän voi vain keksiä kulmaa? Sittenhän menee pieleen, jos ei arvaa oikein? :surprised:
Totta kai voit… kysy meiltä, kun saha on ostettu, niin autamme sinua. ;)(y)

Jonkin tai jonkun täytyy päättää, miten esimerkiksi tuki kallistuu, tämä tekee niin, että ensimmäinen kulma/leikkaus antaa itsensä, toinen saat ostaessa.

Mitä tarkoitat päättää? Eihän voi vain keksiä kulmaa? Sittenhän se menee pieleen, jos ei arvaa oikein? :surprised:
Kyllä, sinä päätät itse, mikä kallistus säännölle tulee olla. Sitten saat ensimmäisen kulman 'ilmaiseksi' Edit: väitän aina sahaavani väärin.......

Mitä tarkoitat päättää? Eihän kulmaa voi vain keksiä? Sehän menee väärin, jos ei arvaa oikein? :surprised:
Riippuu alkutiedoista, pitäisikö olla hienoa vai kestävää, usein hieno on kestävää. Vankat diagonaalit, tukevat kiinnitykset tekevät ihmeitä, arvaat oikein, anna mennä, uskalla tehdä oikein ;-)

Olen täysin aloittelija puuntyöstössä. Yksi asia, jonka haluaisin oppia tekemään nopeasti ja helposti, on laskea kulmat niin, että saan puupalkin sopimaan vinosti kahden muun palkin väliin.

Katson elokuvaa, jossa mies rakentaa penkkiä, ja kuten kuvasta näkyy, hän on sahannut kaltevan palkin, joka sopii sinne hienosti. Miten hän tietää, missä kulmassa hänen pitäisi leikata tämä viistetty palkki? Onko olemassa jotain helppoa tapaa tehdä tämä?
On useita tapoja, 90 asteen kulmassa voi laskea hypotenuusan (sivu A x sivu A + sivu B x sivu B ja ottaa tästä neliöjuuri).

Puusepän vaihtoehto on, että kolmion kulmien summa on aina 180 astetta, ja jos on 90 asteen kulma, "välikappaleen" kulmat ovat 90 astetta jaettuna kahdella leikkauksella, eli 45 astetta.
Puusepän vaihtoehtoon ei tarvita laskinta tai suoria matemaattisia taitoja, riittää, että tietää kolmion kulmien summien olevan aina 180 astetta.

Kuvassa ei näytä olevan kaksi 45 asteen kulmaa, se voi olla 60+30 astetta (sekin on 90 astetta, mikä kolmiossa puuttuu).

Ehkä huono selitys?

• Tykkään
Mjärn
  • Laddar…
D droopy sanoi:
On olemassa useita tapoja laskea hypotenuusa 90 asteen kulmassa (sivu A x sivu A + sivu B x sivu B ja ottaa neliöjuuri tästä).

Sähkömiesten versio on, että kolmion kulmien summa on aina 180 astetta, joten 90 asteen kulmassa "keskiosan" kulmat ovat 90 astetta jaettuna 2:lla eli 45 astetta. Sähkömiesten versiossa ei tarvita laskinta tai suoria matematiikan taitoja, riittää tietää, että kolmion kulmien summa on aina 180 astetta.

Kuvassa se ei näytä olevan 2x45 astetta, se voi olla 60+30 astetta (onhan sekin 90 astetta, joka puuttuu kolmiosta).

Ehkä huonosti selitetty?
Hyvin selitetty mielestäni.
Kuten olen tietämätön sekä matematiikassa, geometriassa että puutöissä, kokeilen ja testaan. Lopulta oppii ja sahaa vähemmän väärin (mutta aina välillä tulee sahattua väärin)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.