5 209 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Laske kulmat vinossa seinässä vinokaton alla
Tämä on jotain, mitä foorumin matematiikkanerot voivat pohtia.
Olen rakentamassa seinää, joka on 45 asteen kulmassa kattoon nähden, jonka kulma on 41,5(?) astetta. Toivoin voivani hyödyntää matematiikkaa laskeakseni, mihin kulmiin sahaan pystytolpat, mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista.
Mikä tekee siitä haastavaa, on se, että liittyvät seinät ovat suorakulmaisia (rakennan siis suorakulmaista huonetta, jossa yksi kulma on leikattu 45 asteen kulmassa) ja, että yläreunan kulma eroaa toisistaan kahdessa liittymäkohdassa, joissa ne kohtaavat liittyvät seinät. Liitynnässä seinään, joka on yhdensuuntainen ulkoseinän ja harjan kanssa, kulma on 41,5 astetta, kun taas kohtauksessa nocken ja ulkoseinän välillä kulma on ehkä noin 30 astetta.
Pääni mukaan tämä tarkoittaa siis sitä, että kulmat, joissa 45-asteisen seinän pystytolpat sahataan, muuttuvat sen mukaan, missä kohtaa seinää ne sijaitsevat?
Olen rakentamassa seinää, joka on 45 asteen kulmassa kattoon nähden, jonka kulma on 41,5(?) astetta. Toivoin voivani hyödyntää matematiikkaa laskeakseni, mihin kulmiin sahaan pystytolpat, mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista.
Mikä tekee siitä haastavaa, on se, että liittyvät seinät ovat suorakulmaisia (rakennan siis suorakulmaista huonetta, jossa yksi kulma on leikattu 45 asteen kulmassa) ja, että yläreunan kulma eroaa toisistaan kahdessa liittymäkohdassa, joissa ne kohtaavat liittyvät seinät. Liitynnässä seinään, joka on yhdensuuntainen ulkoseinän ja harjan kanssa, kulma on 41,5 astetta, kun taas kohtauksessa nocken ja ulkoseinän välillä kulma on ehkä noin 30 astetta.
Pääni mukaan tämä tarkoittaa siis sitä, että kulmat, joissa 45-asteisen seinän pystytolpat sahataan, muuttuvat sen mukaan, missä kohtaa seinää ne sijaitsevat?
Pitääkö rakentamasi seinä jotenkin keventää jotain muuta seinää/kattoa?Kristofferm sanoi:
Tämä on jotain foorumin matteneroille pohdittavaksi.
Olen rakentamassa seinää, joka on 45 asteen kulmassa kattoon nähden, jonka kulma on 41.5(?) astetta. Toivoin voivani käyttää vähän matematiikkaa selvittääkseni, mihin kulmiin minun pitäisi viistää palkit, mutta se ei ollutkaan ihan yksinkertaista.
Yksi seikka, joka hankaloittaa minua, on myös se, että yhdistyvät seinät ovat suorakulmaisia (eli rakennan suorakulmaista huonetta, jossa yksi kulma on leikattu 45 asteeseen) ja että yläjuoksun kulma eroaa toisistaan kahdessa liittymässä liitoseinien kanssa.
Liitoksessa seinään, joka kulkee yhdensuuntaisesti ulkoseinän ja harjan kanssa, se on 41.5 astetta, kun taas liitoksessa seinään, joka kulkee harjan ja ulkoseinän välillä, se on ehkä noin 30 astetta.
Pitäisi siis pääni mukaan tarkoittaa, että kulmien, joihin pystysuorat palkit 45 asteen seinässä viistetään, pitäisi olla erilaisia riippuen niiden sijainnista seinällä?
Oletko jo ostanut tukipuut seinälle?Kristofferm sanoi:
Muussa tapauksessa suosittelen käyttämään metallirankoja ja kiskoja, paljon helpompi työskennellä kulmien kanssa mielestäni erityisesti, jos seinä ei ole kantava millään tavalla.
Se vakaus, jota kaakelille tarvitaan, ei johdu siitä, onko koolinki seinässä "pingotettu", vaan oikeasta koolinki välistä ja oikeasta taustalevymateriaalista.
Niin, se on juuri mitä haluaisin välttää.K Kane sanoi:
Koska se on 45 astetta vinosti toisen kulmassa olevan pinnan yli, tunnetut kulmat eivät auta. Päädyn johonkin lähelle 30/30 astetta ensimmäisellä regelillä.
Viimeksi muokattu:
Nyt piirsin sen 3D:ssä ja sen pitäisi olla 32/32, kun kattokaltevuus on 41,5 astetta ja seinäkulma on 45 astetta. Oletko itse päässyt samaan tulokseen kokeiltuasi vähän?Kristofferm sanoi:
Päädyin 29/31 asteeseen, puolisen astetta plus/miinus heittoa. Ei 1951 vuoden talossa olekaan ihan tarkkoja kulmia.K Kane sanoi:
Kulmat olivat myös samat koko matkan, oli vain optinen harha että olisi ollut jotain muuta. Tarvittiin hieman kiroilua ja pari virhesahausta ennen kuin sain kaiken täsmäämään.
Metallikiskot olisivat varmaan olleet kätevät käyttää kuten Pumabjörn ehdotti.
Klikkaa tästä vastataksesi