Tämä teksti on tarkoitettu vinkkinä niille, jotka aikovat purkaa seinän tai vastaavan lasitiilestä. Jos sinulla ei ole tätä tarvetta, suosittelen etsimään toisen ketjun luettavaksi - tämä ei ole niin jännittävää ;)

Kun minun piti purkaa lasitiiliportaan kaide, yritin löytää tietoa netistä siitä, miten se tulisi tehdä. Ei mennyt kovin hyvin - ainoa, mitä Google löysi, oli artikkeleita, joissa mainittiin, että lasitiilen haittapuoli on, että sitä on vaikea purkaa... :S

Kysyin neuvoa lasitiilen maahantuojalta. Heidän vinkkinsä oli käyttää pianolankaa. Lasitiili "muurataan" erikoisliimalla, ja sitten saumataan laatta- tai klinkkerisaumalla. Kun olin hankkinut pianolankaa harrastusliikkeestä, huomasin, että langalla pystyi kyllä "sahaamaan" liiman ja lasilevyjen välistä - mutta pianolanka ei mennyt läpi laattasaumamateriaalista q(;^;)p. Koska mielestäni oli liian vaivalloista ensin poistaa kaikki sauma (ei ollenkaan helppoa, joissakin paikoissa sen pystyi poistamaan ruuvimeisselillä, mutta toisissa paikoissa vaadittiin talttaa), yritin löytää toisen tavan.

Hieman taltalla iskeminen saumaan ja sitten liiman irrottaminen sorkkaraudalla toimi kyllä - mutta taivutusvaiheessa lasitiilit halkeilivat reunoilta ja lasinsirpaleet lensivät ympäri huonetta q(;^;)p. Ehkä okei, jos on suljettu tila, mutta ei okei, jos kuten minun tapauksessani purkuhanke on keskellä kalustettua huonetta.

Lopulta tajusin, että ratkaisu oli hankkia sagansaha (voi myös vuokrata). Sagansahan kanssa ostin erikoisterän tiilen sahausta varten. Tällä terällä pystyin sahaamaan suoraan koko saumauksen läpi, sekä laattasaumamateriaalin että liiman d^_^b. Valitsin sahata 2x4 lasitiilin palaset - ei ole syytä sahata jokaista tiiltä erikseen, mutta haluaa kuitenkin palasia, jotka eivät ole liian painavia kantaa ulos. Jos on kalustetussa huoneessa, voi olla hyvä, että toisella puolella seinää, jota purkaa, on apulainen pitämässä huolta siitä, että sahan pitää suht koht suorana - saumat ovat kapeita ja on helppo osua lasin reunaan, mistä seuraa lenteleviä sirpaleita.

Lopuksi - voiko lasitiilet käyttää uudelleen? Omassa tapauksessani se ei ollut ajankohtaista, mutta olen nähnyt kysymyksen esitettävän. Uskon, että se on mahdollista, mutta on syytä varautua, että uuteen seinään tulee kunnon saumat, jotta uusi liima mahtuu ja vanha sauma-aines peittyy (kaiken vanhan liiman ja sauman poistaminen on liian vaivalloista). Lisäksi ei pidä olettaa, että kaikkia lasitiiliä voi käyttää uudelleen - hävikkiä tulee purkamisessa, esimerkiksi kun sattuu sahaamaan vähän vinoon.

No, siinä se. Toivottavasti kuvaus voi olla hyödyksi jollekin.:)
 
  • Tykkään
Mimo55 ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos loistavasta kirjoituksesta ja hyvistä vinkeistä!
 
  • Tykkään
WaldenWoods
  • Laddar…
anders07 anders07 sanoi:
Jos joku sattumalta löytää tänne, voin myös vinkata, että kaakelisaha toimii aika hyvin!
[linkki]
Otin alas lasitiilen kylpyhuoneessa ja en halunnut roiskua lasilla, ja tiikeri saha vaikutti hieman liian rajulta...
Hei Anders & stockholmM, vanha ketju, mutta yritänpä. Oliko lasitiili klinkkereiden päällä ja onnistuiko sinulta sen purkaminen ilman, että vahingoitit lattiaa?
 
Viimeksi muokattu:
G Gorra_g sanoi:
Hei Anders & stockholmM, vanha ketju, mutta yritän kuitenkin. Oliko lasitettu betoni klinkkerin päällä ja saitko sen tarvittaessa alas vahingoittamatta lattiaa?
Kyllä, juuri niin, mutta viimeinen kierros oli metallilistassa, joka oli silikonilla lattiaan kiinnitetty, joten vedin listan ja viimeisen kierroksen pois kerralla.
 
  • Tykkään
Gorra_g
  • Laddar…
G Gorra_g sanoi:
Hei Anders & stockholmM, vanha ketju mutta yritän. Sijaitsiko lasitiili klinkkerin päällä ja onnistuiko sen irrottaminen vahingoittamatta lattiaa?
Hei Gorra, kiva että kysyt :-)

Joo, lasitiili oli klinkkerin päällä. Samoin kuin Andersilla, pohjassa oli metallilista. Omassa tapauksessani se oli kiinnitetty sekä silikonilla että ruuveilla klinkkerisaumoihin. Mutta onnistuin saamaan kaiken irti, ja lattia näyttää hyvältä. Jos katsoo tarkasti, voi nähdä missä ruuvit olivat - sauma on hieman "laajentunut" juuri siinä kohtaa, vaikka olenkin tietenkin saumannut reiät. Ja yhdestä kohdasta lähti ohut lastu klinkkeripinnasta, vaikka olin varovainen irrottaessani silikonisaumaa. Mutta se ei näy ellei katso todella tarkasti.
 
Suuret kiitokset nopeista vastauksista teille molemmille :-) Jäljelle jää selvittää, onko lattian/seinän metallilista vakiona asennuksessa, kun ei voi nähdä muuta kuin saumalaasti. Mutta se kuulostaa lupaavalta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.