Minulla on yksiötalo kellarikerroksella, rakennettu vuonna 1968. Olen pohtinut kellarikerroksen lattian eristämistä. Käsittääkseni siihen aikaan ei eristetty lattian alla. Tämä on ensimmäinen talvi tässä talossa, ja olemme huomanneet, että joidenkin huoneiden lattioiden lämpötilat eroavat huomattavasti.

Pohjapiirustus 1-kerroksisesta talosta, jossa on kellari. Eri huoneissa on erivärisiä pisteitä, jotka kuvaavat lämpötilaeroja lattioiden välillä.
Takkahuoneessa on korotettu lattia, joka korvataan tuuletetulla lattialla vuodenvaihteen jälkeen. Pukuhuoneessa saunan edessä on betonilaattaan integroituja lämmityskaapeleita.
Muissa huoneissa, jotka on merkitty oranssilla värillä, lattiat eivät ole lämpimiä, mutta eivät myöskään niin jääkylmiä kuin sinisellä merkityssä huoneessa.

Vuoden 1967 teknisessä kuvauksessa on seuraavaa

Rakennuksen tekninen kuvaus vuodelta 1967, joka sisältää tietoa kellarikerroksen eristyksestä ja rakenteista. Betonilaattojen ja salaojaputkien mitat.

Voisiko olla niin, että lattiat on osittain eristetty alapuolelta? Jos näin on, niin millä? Onko jokin muu selitys?

Asumme samanikäisessä talossa, myös kellarilla. Meidän talomme on kuitenkin Gullringshus.
Millainen lämmitysjärjestelmä teillä on?
Meillä on vesikiertoinen yksiputkinen järjestelmä (kahdessa silmukassa), jossa putket kulkevat kellarin lattian läpi. Sen vuoksi meillä on lattialämmitys joillakin alueilla ja kylmää muualla.
Niissä paikoissa, joissa olen poistanut laatan (vaihtaessani lattiakaivoja), ei ole ollut eristystä alla. Vain paksu muovi suoraan murskeen päällä.

GoForIt GoForIt sanoi:
Asumme saman ikäisessä talossa, myös kellarilla. Meillä on kuitenkin Gullringshus.
Mikä lämmitysjärjestelmä teillä on?
Meillä on vesikiertoinen yksiputkijärjestelmä (kahdessa silmukassa), jossa putket kulkevat kellarin lattiassa. Siksi meillä on lattialämmitys joillakin alueilla ja kylmää toisilla.
Niissä paikoissa, joissa olen poistanut laatan (lattiakaivojen vaihdon yhteydessä), ei ole ollut lainkaan eristystä alla. Vain paksu muovi suoraan soran päällä.
Meillä on vesikiertoinen järjestelmä, jossa on patterit kaikissa huoneissa. Pukuhuoneessa ennen saunaa on putket vedetty alas laatassa, mutta ei missään muualla.

B bobman sanoi:
Meillä on vesikiertoinen järjestelmä, jossa on patterit kaikissa huoneissa. Pukuhuoneessa ennen saunaa putket on vedetty alas lattiaan, mutta ei muualla.
Miten helpointa vetää putket betoniin? kiinnittää muoviputki tiukasti tiukasti edestakaisin koko lattialle ja sekoittaa sementtiä ja nostaa lattia sitten? Ja klinkkerit päälle sen jälkeen...?

Helpoin tapa liimata/asentaa esim. Lk Ura-levyjärjestelmä EPS16. Sen jälkeen laatoitus suoraan päälle. Rakentaa vain noin 30 mm.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.