Ajattelin nähdä, jos voi herättää ketjun eloon, olen tekemässä samaa asiaa samankaltaisille tammi keittiönoville 1980-luvulta. Miten tämä lopulta meni?
Onhan olemassa öljykyllästettyä kovalevyä, jonka ei pitäisi järkevästi ajatellen turvota ja kutistua ja saada oven vääntymään?
Mutta voi olla niin, että tammi turpoaa ja kutistuu, mutta ei kovalevy ja silloin ovi vääntyy......
Protte
Ajattelin nähdä, voiko ketjuun saada elämää, olen tekemässä samaa asiaa samankaltaisille 1980-luvun tammikeittiökaapin oville. Miten tämä päättyi?
Onhan olemassa öljykarkaistu lastulevy, joka ei luultavasti turpoa ja kutistu ja aiheuta, että ovi kiertyy?
Se päättyi odotettua paremmin. Koko prosessi meni näin:
1. Liimasin vanerialustan täyttämään peiliosaa jollain sitkeällä liimalla, jonka levitin hammastetulla lastalla. Valitettavasti olen unohtanut, mikä tuote se oli, mutta muistaakseni se oli tyyliin märkätilojen liima.
2. Liimasin lastulevyn valkoisella puolella päälle vähän yli jääden. Käytin samaa liimatyypiä kuin vanerille.
3. Laitoin kaksi ovea päällekkäin lastulevyn puoli vastakkain ja pakotin ne yhteen. Kun liima oli kovettunut ja irrotin puristimet, huomasin helpotukseni, ettei ovissa ollut mitään kiertymää.
4. Ylijäämä sahattiin pois pöytäsahalla ja yläjyrsintä tasoitti lastulevyn oven kanssa. Pyöristystyökalu pyöristi reunat.
5. Pohjamaalaus.
6. Valmis maalaus kolmeen kertaan.
7. Poraa uudet reiät uusille kahvoille. Tein jigin saadakseni reiät oikealle etäisyydelle reunasta. Tämä toimi "noin ja noin". Vinkki on porata reiät ennen kuin reunat pyöristetään pyöristystyökalulla.
Lopputulos on täysin hyväksyttävä taloudessamme. Moni ei ehkä olisi tyytyväinen, vaan ajattelisi sen olevan kotitekoisen näköinen, mutta se riippuu henkilökohtaisesta mausta, kunnianhimon tasosta, taloudesta ja ympäristöajattelusta.
Lopulliset pohdinnat:
Lastulevy on väärä materiaali työskennellä, jos vaatii tarkkuutta ja viimeistelyä. Se on pehmeä ja erittäin herkkä, ja jos tekee pienimmänkään virheen jossain, se on lähes mahdotonta korjata siististi. Yhdessä ovessa porasin hieman väärin kahvalle. Yritin paikata reikiä hienotasoitteella, mutta heti kun aloin hioa tasoitetta, lastulevyn pinta "liukeni" ja syntyi tilanne, jossa oli lisää tasoitetta ja hiontaa. Lopulta oli vain luovuttava ja elettävä, ettei siitä tullut niin siisti...onnekksi kahva (sijaintipaikallaan) peittää suurimman osan rumasta. Minun piti myös olla erittäin varovainen hiekkapaperin kanssa jyrsinnän jälkeen.
Työpanos on valtava. Tämä oli minulle "periksi ei anneta" -projekti, johon en olisi lähtenyt, jos olisin tiennyt, kuinka paljon työtä se vaati. Lopputuloksena saimme silti melkein sen, mitä toivottiin, ja tällaisen projektin suorittaminen tuo tiettyä ylpeyttä... mitä ei kannata vähätellä tässä yhteydessä. Säästimme myös paljon rahaa, kun emme hankkineet uusia ovia, mikä on oikeastaan toissijaista.
Hitto mikä jättiponnistus se kuulostaakaan. Tuntuu tutulta kun ryhtyy johonkin sellaiseen ja katuu matkan varrella. Sitten lopulta mennään vain sisulla. Kun kirjoitat, että pakotit kaksi luukkua kerrallaan, kuinka monta liimasit yhdellä kertaa? Kun ajattelen, että keittiössä on monta luukkua, näen että tulee tarvetta valtavalle määrälle puristimia, jos haluaa tehdä sen jotenkin järkevästi.
Pääasia on, etteivät ne väänny. Ehkä voisi olla syytä kokeilla 3mm HDF tai MDF.
Se päättyi odotettua paremmin itse asiassa. Koko prosessi meni seuraavasti:
1. Liimasin vanerin peiliosan täyttämiseksi jollakin sitkeällä liimalla, jonka levitin hammastetulla lastalla. Valitettavasti olen unohtanut, mikä tuote se oli, mutta luulen, että se oli kylpyhuoneliima.
2. Liimasin masoniitin, jossa oli valkoinen puoli, päälle hieman ulottumaan. Käytin samaa liimatyyppiä kuin vanerissa.
3. Laitoin kaksi ovea päällekkäin masoniittipuoli vastakkain ja puristin ne yhteen. Kun liima oli kovettunut ja otin puristimet pois, huomasin helpotuksekseni, että ovet eivät olleet vääntyneet ollenkaan.
4. Ylitykset sahattiin pois pöytäsahalla ja yläjyrsin reunan lastalla tasoitti masoniitin oven tasalle. Pyöristyslastalla pyöristin reunat.
5. Pohjamaalaus.
6. Lopullinen maalaus, kolme kerrosta.
7. Poraa uudet reiät uusille vetimille. Valmistin jiirin saadakseni reiät oikeaan etäisyyteen reunasta. Tämä toimi "niin ja näin". Vinkki on, että poraa reiät ennen kuin reunat pyöristetään pyöristyslastalla.
Lopputulos on täysin hyväksyttävä meidän taloudessamme. Moni ei ehkä olisi tyytyväinen, vaan voisi ajatella, että se näyttää kotitekoiselta, mutta kyse on henkilökohtaisesta mausta, kunnianhimon tasosta, taloudesta ja ympäristöajatuksesta.
Lopulliset pohdinnat:
Masoniitti on väärä materiaali työstettäväksi, jos vaaditaan tarkkuutta ja viimeistelyä. Se on pehmeää ja uskomattoman herkkää, joten jos tekee pienenkin virheen jossain, se on lähes mahdotonta korjata kauniisti. Yhdessä ovessa porasin hieman väärin vetimelle. Yritin kittaa reikiä hienokittillä, mutta heti kun aloin hioa kittiä, masoniitin pinta alkoi "liueta" ja se oli kuin jahtaisi häntäänsä lisää kittiä ja lisää hiontaa. Lopulta oli vain luovuttava ja elettävä sen kanssa, ettei se ollut niin hieno...onneksi vedin (oikealla paikallaan) peittää suurimman osan siitä rumasta. Minun piti olla myös erittäin varovainen hiekkapaperin kanssa jyrsinnän jälkeen.
Työpanos on valtava. Minulle tästä tuli "perhana sentään" -projekti, johon en olisi koskaan ryhtynyt, jos olisin tiennyt, kuinka paljon työtä se sisälsi. Jälkikäteen ajatellen tulos oli kuitenkin suunnilleen sellainen kuin toivoimme ja tällaisen projektin toteuttaminen antaa tiettyä ylpeyttä...mikä ei ole halveksittavaa tässä yhteydessä. Se, että säästimme paljon rahaa, kun emme ostaneet uusia ovia, on itse asiassa toissijaista.
Kun kirjoitat, että pakotit kaksi luukkua kerrallaan, kuinka monta liimasit per sarja?
Nyt siitä on aikaa, kun tein liimaamisen, mutta kuten muistan, niin pakotin varmaan useamman palan kuin kaksi kerrallaan. Voin sanoa, että elimme ilman luukkuja aika monta kuukautta, mikä oli uskomattoman mukavaa...mutta hyllyt ja niillä olevat tavarat likaantuvat nopeasti.
Tässä on kuva. Uusi lattia on laitettu, uusi tiskipöytä, työtasot ovat petsattuja ja öljyttyjä. Laatoitus on käynnissä.
Tämä projekti on kestänyt useita vuosia. Tämä siksi, että en ole täysin terve, joten en voi työskennellä yhtä tehokkaasti kuin terveet ihmiset. Vaimoni ei ole kätevä tyyppi, mutta meillä on todella mukavat naapurit, jotka auttavat ja auttavat, kun voivat...ja he kannustavat meitä pitämään projekti käynnissä. Lähestymme kuitenkin loppua nyt...jäljellä on vain liesituulettimen vaihto ja kaikkien listojen asentaminen sekä vähän pientä korjailua.
Nyt siitä on jo jonkin aikaa, kun tein liimauksen, mutta muistaakseni pakotin kokoon useamman palan kuin kaksi kerrallaan. Voin sanoa, että elimme ilman kaapinovia melko monta kuukautta, mikä oli uskomattoman mukavaa... mutta hyllyt ja niillä olevat tavarat likaantuvat nopeasti.
Tässä on kuva. Uusi lattia on asennettu, uusi tiskipöytä, työtasot on petsattu ja öljytty. Kaakeloiminen on käynnissä.
[kuva]
Tämä projekti on kestänyt useita vuosia. Tämä johtuu siitä, että en ole täysin terve, joten en voi työskennellä yhtä tehokkaasti kuin terveet ihmiset. Vaimoni ei ole kätevä käsistään, mutta meillä on erittäin ystävällisiä naapureita, jotka auttavat, kun voivat... ja he kannustavat meitä pitämään projektin käynnissä. Olemme kuitenkin lähestymässä loppua nyt... jäljellä on liesituulettimen vaihtaminen ja kaikkien listojen asentaminen sekä pieniä korjauksia.
Näyttää siistiltä!
Säästät varmasti aika sievoisen summan projektissa.
Tiedän tunteen, että kaikki vie aikaa, kun ei ole aivan terve kehossa, mutta pitää vain jatkaa kamppailua, niin se valmistuu sitten kun valmistuu.
Säästö on, kuten kirjoitin, toissijainen suorituksen tunteeseen nähden...mutta on selvää, että se mitä olemme säästäneet tekemällä näin, voimme esimerkiksi käyttää eksklusiivisempaan liesituulettimeen. Sellaisenhan ei heti itse kasaa.
Nyt on aikaa siitä, kun tein liimauksen, mutta muistaakseni pakotin kokoon enemmän palasia kuin kaksi kerrallaan. Voin sanoa, että elimme ilman kaapinovia melko monta kuukautta, mikä oli uskomattoman mukavaa... mutta hyllyt ja esineet niillä likaantuvat nopeasti.
Tässä on kuva. Uusi lattia on asennettu, uusi tiskipöytä, työtasot ovat petsattuja ja öljyttyjä. Laatoitus on käynnissä.
[kuva]
Tämä projekti on jatkunut useita vuosia. Tämä johtuu siitä, että en ole täysin terve, joten en voi työskennellä yhtä tehokkaasti kuin terveet ihmiset. Vaimoni ei ole erityisesti kätevä, mutta meillä on erittäin ystävällisiä naapureita, jotka auttavat ja tukevat meitä projektin edistämisessä, kun he voivat... ja he rohkaisevat meitä pitämään projektin käynnissä. Lähestymme kuitenkin nyt valmistumista... jäljellä on liesituulettimen vaihtaminen ja kaikkien listojen asentaminen sekä vähän pientä viimeistelyä.
Se näyttää todella hienolta! Hyvä inspiraatio, ja luultavasti hieman samanlainen tyyli, jota me tavoittelemme. Nyt se tuntuu mahdolliselta.
Päädyin tekemään omat keittiökaapin ovet noin vuosi sitten. Omalla kohdallani ongelmana oli se, että kyllästyin keittiötoimittajiin, jotka eivät voineet toimittaa puisia ovia. Ja minulla on samanlaisia ajatuksia. Se on valtava työ ja siitä ei tullut täydellistä. Suurin työ on maalaus. Epäilen, tekisinkö sitä uudelleen, mutta olen lopulta tyytyväinen.
On mahdotonta saada täydellistä lopputulosta, jos maalaa siveltimellä, joten sitä on siedettävä. Se vaatii taitavaa ruiskumaalausta ja oikeat olosuhteet saadakseen "tehdasulkoasun", eikä minulla ollut kumpaakaan.
On mahdotonta saada täydellistä tulosta maalaamalla pensselillä, joten sen kanssa on oltava armollinen. Tarvitaan taitavaa ruiskumaalausta ja oikeat olosuhteet "tehdaslookin" saavuttamiseksi, eikä minulla ollut kumpaakaan niistä.
Ovet, jotka korvasin, olivat ruiskumaalattuja. Luulen, että se tehtiin vuonna 2004, kun edellinen omistaja kunnosti keittiön palon jälkeen. Sekään ei ollut täydellinen tulos. Eikä se todellakaan ollut kestävä. Se oli kulunut pohjamaaliin asti monista kohdista. Yleisten ulkonäkötehtaiden MDF-maalaus ei ollutkaan se mitä tavoittelin.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.