Hei,

Olemme budjettikorjaamassa keittiötämme, joka on hyvässä kunnossa, mutta tuntuu hieman vanhanaikaiselta. Valitettavasti edellinen omistaja, joka rakensi keittiön, valitsi peiliovet, joissa on ylhäällä kaari, mikä ei ole erityisen tyylikästä.

Olen miettinyt paljon, miten saisin sileät ovet, kaikkea värillisestä pleksistä (kallista) tasoiteeseen (ei hyvä idea monista syistä). Sitten keksin masoniitin. Se on sileää, erittäin halpaa ja helppoa työstää. Testasin siis liimaamalla 1,5 mm masoniittilevyn "hyvä-tietää" laatikostani, mikä toimi hyvin. Pohjamaalasin sen ja olen nyt maalannut sen kahdesti.

Nyt huomasin, että ovi on hieman kaareva. Ensimmäinen ajatukseni oli, että masoniitista oli turvonnut kosteudesta maalissa, mutta silloin oven olisi pitänyt tulla kuperaksi maalatulta pinnalta, ei koveraksi. Tuntuu siis siltä, että masoniitti on kutistunut. En ole täysin varma siitä, että ovi oli suora alun perin, tämä oli ovi, jonka löysimme vintiltä, kun keittiö rakennettiin, mutta tuntuu, että masoniitti sai sen kaareutumaan.

Tietääkö kukaan, onko olemassa mitään keinoa estää tämä?

Jos tämä tehdään "oikeille" oville, se tulee olemaan 3 mm masoniittia. Se näyttää olevan ohuin, mitä tavallisissa rakennusliikkeissä on saatavana. Liimasin levyn tavallisella puuliimalla ja maalasin vesipohjaisella maalilla.

Masoniitin asettaminen molemmille puolille ei ole ajankohtaista, koska ovet tulevat silloin liian paksuiksi, ja saranoiden kanssa tulee todennäköisesti ongelmia.

Ystävällisin terveisin,
Fred

Cheesen
Nyt en tiedä, mikä budjetti budjetaarennovaatiossasi on, mutta uusien sileiden kaappien tilaaminen paikalliselta puusepältä ei maksa omaisuuksia. Peilikaapin toisen puolen pintalevyn liimaaminen vääntää ja kieroittaa kaappia. Jos sinulla on käytettävissäsi viilupuristin, se voidaan tehdä, mutta sinun on laitettava levy molemmille puolille, jos sen haluaa kestävän pitkällä aikavälillä.

Jos aiotte asua siellä, uudet kaapit voivat olla halpa tapa tehdä keittiöstä oman.

• Tykkään
AG A ja 1 muu
  • Laddar…
Ajatuksena on uudistaa koko keittiö tulevaisuudessa, mutta olemme eläneet ja kärsineet keittiöstä viisi vuotta, joten jotain oli pakko tehdä. Kyse ei ole pelkästään budjetista, vaan myös siitä, että on vähän hauskaa nähdä, kuinka paljon voi muuttaa sitä, mitä on olemassa.

Cheesen
Oletko vähän kätevä ja mielestäsi se on hauskaa, niin ei ole erityisen vaikeaa valmistaa omia ovia 16mm mdf:stä. Mutta erityisesti paljon halvempaa kuin jos paikallinen puusepänliike tekisi sen, ei se luultavasti ole, jos sinulla ei ole tarvittavia työkaluja.

Voin selittää, miksi ovi taipuu. Kun liimaat masoniittia, kostutat sen liimalla. Silloin masoniitti turpoaa hieman. Kun liima on kovettunut ja kosteus haihtuu, masoniitti kutistuu takaisin. Siksi ovi käyristyy.

Kuten jo mainittiin, takapuoli yleensä estetään liimaamalla samalla tavalla molemmille puolille. Et halua tehdä niin, koska siitä tulee liian paksu.

On olemassa menetelmä, joka voi toimia. Silloin masoniitti ei käy, vaan sinun pitäisi ostaa 3 mm MDF (vähän kalliimpi kuin masoniitti).
Temppu on pohjustaa molemmat puolet MDF:stä ennen kuin kiinnität sen oveen. Sitten liimaat käyttämällä patruunaliimaa, kuten ms-polymeeri. Nauha muutaman sentin päästä reunasta ja vähän siellä täällä sisäpuolella.

Lisää näpertelyä, mutta paremmat mahdollisuudet onnistua. Ajatus on, että et kostuta levyä asennuksen aikana.

On todennäköisesti helpompaa ja halvempaa hankkia uudet sileät ovet, kuten joku jo ehdotti, mutta on hauskempaa tehdä itse.

Terveisin Findus

• Tykkään
johel572 ja 2 muuta
  • Laddar…
Oman luukun valmistaminen 16 mm MDF:stä voisi olla vaihtoehto, mutta luulen, että saranat ovat liian monimutkaisia toteuttaa...

Haluaisin käyttää 3 mm MDF:ää masoniitin sijaan, mutta en ole löytänyt sitä mistään... :confused: Eikö olisi mahdollista käyttää samaa menetelmää masoniitin kanssa, eli pohjamaalata molemmat puolet ennen liimaamista? Ajattelin erityisesti käyttää asennusliimaa, koska se säilyttää hieman elastisuutta, mikä voisi ehkä lieventää jännityksiä.

Että uudet luukut olisivat halvempia, minun on vaikea uskoa. Meillä on 17 erikokoista luukkua ja 6 laatikon etulevyä sekä vähän sovituspaloja, joten se tulee maksamaan aika monta tuhatta lopulta. Jos saan tämän toimimaan masoniitin kanssa, se maksaa luultavasti murto-osan siitä. Se on tietysti huomattavasti enemmän työtä, mutta minua ei haittaa ja aikaa minulla on.

Näin näyttävät luukut ja laatikon etulevyt:

Keittiön kaapin ovi ja laatikot, joissa on metallivetimet. Ovi ja laatikot ovat valkoisiksi maalattuja, sijaitsevat kulmassa.

Yläkaappien luukut ovat huomattavasti pidempiä, joten siellä taipuma on luultavasti vielä suurempi:

Kolme keittiön kaapin ovea, joissa on vaalea puinen pinta ja kohokuvioitu keskiosa.

Tässä on testiluukku:

Kaapin ovi keittiössä, kotitekoisena MDF:stä, maalattuna vaaleansiniseksi. Oven alakulmassa kultainen vedin ja taustalla kirjoja hyllyssä.

Tämä oli todella vain "proof of concept", joten en ole käyttänyt paljon aikaa tehdäkseni siitä siistiä. Laitoin luukun autotallin lattialle, ja sen päälle palan työtasoa, jonka päällä oli muutama auton akku painona. Maali, jota käytin pohjamaalauksen jälkeen, oli ylimääräinen seinämaali makuuhuoneesta. Sen pitäisi tietysti olla kiiltävämpää maalia, ja luultavasti toisen värisävyistä (vaimo päättää).

Vakiinnuttaakseni masoniittia ja vähentääkseni kopinan riskiä, laitoin 10 mm paksun mäntylaudan vanhasta puretusta keittiölaatikosta peiliin ennen liimaamista. Tämän uskon olevan erityisen tärkeää yläkaappien luukuissa, koska ne ovat niin pitkiä. Ajatukseni on hankkia 10 mm vaneri ja leikata palaset peilin muodon mukaan. Ehkä se auttaa myös vähentämään taipumaa?

P Paxman sanoi:
peilikaapit, joissa on kaari yläosassa, mikä ei ole erityisen kaunista.
ja minä kun luulin, että ne näyttivät ihan OK:lta... :oops:

• Tykkään
Paxman
  • Laddar…
Samaa mieltä olin myös, kun ostimme talon. Vaimo ei kuitenkaan koskaan ole pitänyt niistä ja nyt, viiden vuoden jälkeen, olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.

On myös kokonaisuus, joka ei käy ilmi kuvista, joka saa meidät tuntemaan, että meidän on tehtävä muutos. Pelkästään se, että maalasimme rungot ja hyllyt valkoiseksi feikki-tammen sijaan on tehnyt paljon... mutta se saa myös ovet näyttämään todella nuhjuisilta, ja kun pyrimme modernisoimaan talon 60-lukua silmällä pitäen, maalaistyyli ei toimi ollenkaan.

P Paxman sanoi:
Meillä on 17 aukkoa eri kokoisina ja 6 laatikon etulevyä sekä vähän sovitusosia, joten loppusumma taitaa nousta aika moneen tuhanteen.
Meillä on jotain vastaavaa määrää ja ostimme "erityisvalmisteisia" ovia ja etulevyjä. Nyt siitä on reilut kymmenen vuotta, mutta muistaakseni se maksoi vajaat 15 tuhatta euroa yhteensä, mukaan lukien joitakin lisätarvikkeita, kuten laatikko-osia, valolistaa ja saranoita. Minusta se oli yllättävän halpaa, mutta se on tietenkin useita tuhansia euroja ja huomattavasti kalliimpaa kuin vähän MDF:ää tai kuitulevyä. Voisi silti olla syytä tarkistaa, jos tuntuu, että "levymenetelmä" ei toimi.

Cheesen
Olen tutkinut asiaa hieman lisää ja olen nyt löytänyt tuotteen, joka mielestäni voi ratkaista ongelman, jossa liima saa levyn turpoamaan. Sitä kutsutaan "Lackad boardiksi" ja se löytyy Hornbachilta. Minulla on sinne asiaa huomenna, joten aion vilkaista sitä ja katsoa, onko siellä joku, joka tuntee tuotteen.

Olen myös löytänyt, että OSB-levyjä saa 10 mm, mikä on halvempaa kuin vaneri, mutta niiden pitäisi toimia yhtä hyvin peilitilan täyttämiseen.

optimum
Eikö olekin helpompaa ostaa board oikeassa paksuudessa ja valmistaa täysin uusia luukkuja kuin liimata ohuet levyt ja kikkailla?

Lakatut boardit eivät myöskään ole ratkaisu. Sen täytyy olla symmetrinen ratkaisu eli board molemmin puolin. Ja miksi tiedän sen, olen tehnyt virheen myös itse. Minulla on myös koulutettuja puuseppäystäviä, jotka sanovat samaa.

Menetelmä autotallin lattialla ja auton akuilla on hieman riskialtis, ei tarvita paljoakaan, niin syntyy rako luukun ja masoniitin väliin ja mitä sitten teet, kitti?

Kannatan aiempaa kirjoitusta uusista luukuista, tee itse MDF:stä tai tilaa mittojen mukaan sahattuna.

Protte

Ajattelin nähdä, voiko ketjun herättää henkiin, olen tekemässä samaa asiaa samanlaisille 1980-luvun tammi keittiön oville. Miten tämä päättyi?

Onhan olemassa öljykarkaistua kovalevyä, joka järkevästi ajateltuna ei pitäisi turvota eikä kutistua ja saada ovea vääntymään?

Katso vain, kuinka monta kerrosta vanerissa on, 3-5-7-9. Täytyy olla pariton, siis yhtä paljon molemmilla puolilla. Muuten se varmasti vääntyy...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.