Minulla on talo vuodelta 1928, jossa olen alkanut kunnostaa yhtä huonetta kellarissa. Ulkoseinät koostuvat luonnonkivestä ja paksusta kerroksesta kalkkilaastia. Edelliset omistajat ovat myöhemmin rappanneet sisäpuolelta jonkinlaisella kovemmalla laastilla, minkä vuoksi siellä oli paljon löyhästi istuvaa kalkkilaastia takana. En kuitenkaan uskonut, että siitä tulisi niin syvä, kun aloin koputtaa alas, noin 5 neliömetriä, syvyys 3-8 cm. Aion käyttää kalkkilaastia tämän korjaamiseen, mutta tarkistettuani kulutuksen per mm/neliömetri jälleenmyyjiltä huomasin, että tästä tulee monta säkkiä ja se on kallista. Ajallisesti on myös huomioitava, että voin rapata vain noin 1 cm kerralla. Nyt kysymykseeni: onko mahdollista täyttää esimerkiksi tiilenpalasilla tai ehkä singelillä? (Jos käytän hydraulista kalkkilaastia) Vaikuttaako tämä laastin lujuuteen tai onko se jollain muulla tavalla sopimatonta?

Terveisin, Fredrik

C
Jos haluat säästää, voit aina sekoittaa oman bruk = kalk + hiekka.
Mutta eivät muutamat bruk-säkit nyt niin hemmetin kalliita ole.

Saadaan ilmiömäinen rappauslaasti, kun sekoitetaan tavallista kuiva- sammutettua kalkkia, hiekkaa ja vettä ja sitten annetaan laastin seistä ilmatiiviisti peitetyissä astioissa viikon tai kaksi ennen rappausta.

• Tykkään
Stenolofanders ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Tein laskelman eilen (toivottavasti virheellisen) erään jälleenmyyjän sivulla, jossa luki 10 kg per 5 mm ja neliömetri. Jos lasken keskimääräisellä syvyydellä 50 mm, se olisi 100 kg per neliömetri x5: 500 kg siis? Ajattelenko oikein? Olen etsinyt tietoa tästä kalkin ostamisesta ja sekoittamisesta, mutta en löydä mitään "tavallisia" ketjuja, jotka myyvät sitä.

Claes Sörmland
Optimerå tapaa olla täälläpäin, mutta ne ovat hieman kalliita.

C
F Freelin sanoi:
500 kg alltså? Tänker jag rätt?
Kuulostaa melko kohtuulliselta. Tulee siis 20 kpl 25 kg säkkejä á noin 200 per kappale = noin 4 000 kr. Nyt on kyllä kysymys, onko sinulla todellakin keskipaksuus 5 cm, se on kuten olet jo todennut, erittäin paksu.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.