10 090 lukukertaa ·
26 vastausta
10k lukukertaa
26 vastausta
Lähteekö kosteuden haju pois?
Arvaan myös painekyllästettyjen puuparrujen olevan suoraan betonilaatan päällä. Ja/tai seinissä, jos sinulla on kellari/rinnekellari.
Se haisee kuitenkin yleensä happamalta/kissankuselta eikä märältä maalta.
Se haisee kuitenkin yleensä happamalta/kissankuselta eikä märältä maalta.
Eikö mielestäsi ollut syytä perua ostosta, kun vaatteet alkavat haisemaan?1 1Melina sanoi:Kiitos vastauksesta. Kysymys on, miten paikantaa mistä haju tulee. Ennen ostoa kiersimme taloa yhdessä tarkastusmiehen kanssa ja hän sanoi, että se oli vain vähän maaperäkosteuden hajua ryömintätilassa, joka voisi helposti korjautua muovikalvolla ja kuivaimella. Minusta talossa oli kuitenkin vahva haju ja kahden tunnin oleskelun jälkeen talossa huomasin, että vaatteeni haisivat kun lähdin talosta..
SE minulle on melko iso varoituskello. Tietenkin talot voivat haista"ummehtuneilta" tai niillä voi olla haju vanhojen materiaalien, tupakoivan, ruoanlaiton yms. vuoksi. Tavallinen haju tarttuu kuitenkin erittäin harvoin vaatteisiin.
Kun taas home ja sen kaltaiset näyttävät tarttuvan nopeasti vaatteisiin.
Muuten ylläolevat ohjeet ovat voimassa. Tarkista ilmanvaihto (FTX ei ole mikään taikakeino hajun poistamiseksi). Vaihda materiaaleja. Asenna maaplast. Ja remontoi ja vaihda pintoja.
Juuri niin. Maakellari/maan haju on tyypillisesti hometta.F Freiherren sanoi:
Toivon, että on ok, jos lainaan ketjua hieman. Ostimme myös talon (ensimmäistä kertaa ostaja), jossa valitettavasti on hajuhaittoja, ilmeisesti kyllästetyn puun vuoksi.
Talo on rakennettu kahdessa vaiheessa; rossipohja 1980 (noin 50m2) ja talon laajennus 2011 betonilaatalla (50m2). Yhteensä 100m2.
Asensimme sorptiokuivaimen 2 kuukautta sitten, mutta se ei ole auttanut merkittävästi hajuun. Mietin nyt, pitäisikö meidän vaihtaa sokkelipuut, ainakin talon vanhemmassa osassa, mutta mietin riittääkö se? Varminta olisi varmaan, että sokkelin vaihdon lisäksi vaihtaisimme myös lattian palkiston ja asentaisimme tuulettuvan lattian. Mutta onko kenelläkään ajatusta siitä, minkälainen summista puhutaan, jos teemme tämän vain talon vanhemmassa osassa tai koko talossa? Ikävää tässä on se, että keittiö sijaitsee talon vanhassa osassa, joten se täytyy varmaan purkaa ja siirtää remontin aikana valitsimme mitä tahansa.
Talo on rakennettu kahdessa vaiheessa; rossipohja 1980 (noin 50m2) ja talon laajennus 2011 betonilaatalla (50m2). Yhteensä 100m2.
Asensimme sorptiokuivaimen 2 kuukautta sitten, mutta se ei ole auttanut merkittävästi hajuun. Mietin nyt, pitäisikö meidän vaihtaa sokkelipuut, ainakin talon vanhemmassa osassa, mutta mietin riittääkö se? Varminta olisi varmaan, että sokkelin vaihdon lisäksi vaihtaisimme myös lattian palkiston ja asentaisimme tuulettuvan lattian. Mutta onko kenelläkään ajatusta siitä, minkälainen summista puhutaan, jos teemme tämän vain talon vanhemmassa osassa tai koko talossa? Ikävää tässä on se, että keittiö sijaitsee talon vanhassa osassa, joten se täytyy varmaan purkaa ja siirtää remontin aikana valitsimme mitä tahansa.
Se on varmasti erilaista, mutta talossa tarvitaan myös hyvä ilmanvaihto. Sanoisin, että jos talo hengittää hyvin, sen pitäisi kestää.
Maalasin kaiken talossa uudelleen ja vaihdoin lattiat, joten minulla ei ollut mitään olemassa olevaa, mihin tuoksu voisi tarttua, ja se toimii. Jos ihmiset tulevat talooni nyt, se ei haise miltään.
Kuitenkin olen ollut poissa noin viikon, joten tuoksu tuntuu selvästi. Arvelisin, että se johtuu siitä, ettei liesituuletin ole päällä ja vessan PAX-tuulettimet eivät tee tehtäväänsä. Mutta tuoksu häviää, kun olen ollut kotona muutaman tunnin ja "työskennellyt" talossa.
Kannattaa ehkä kokeilla kuitenkin? Ei tosin kovin halpa toimenpide. Onnea matkaan.
Maalasin kaiken talossa uudelleen ja vaihdoin lattiat, joten minulla ei ollut mitään olemassa olevaa, mihin tuoksu voisi tarttua, ja se toimii. Jos ihmiset tulevat talooni nyt, se ei haise miltään.
Kuitenkin olen ollut poissa noin viikon, joten tuoksu tuntuu selvästi. Arvelisin, että se johtuu siitä, ettei liesituuletin ole päällä ja vessan PAX-tuulettimet eivät tee tehtäväänsä. Mutta tuoksu häviää, kun olen ollut kotona muutaman tunnin ja "työskennellyt" talossa.
Kannattaa ehkä kokeilla kuitenkin? Ei tosin kovin halpa toimenpide. Onnea matkaan.
Talossa oli itse asiassa huomautus ilmanvaihdosta, joten asensimme kaksi raitisilmaventtiiliä uudemmassa talon osassa viime syksynä.V VetarN sanoi:Se on varmasti erilaista, mutta talon ilmanvaihdon on myös oltava hyvä. Sanoisin, että jos talo hengittää hyvin, sen pitäisi kestää.
Maalasin talossa kaiken uudelleen ja vaihdoin lattiat, joten minulla ei ollut olemassa mitään, mihin haju voisi tarttua, ja se toimii. Kun ihmiset tulevat talooni nyt, se ei haise miltään.
Olin kuitenkin poissa noin viikon, joten haju tuntuu selvästi. Arvelisin, että se johtuu siitä, että liesituuletin ei ole päällä ja toilettien poistoilmapuhaltimet eivät tee työtään. Mutta haju häviää, kun olen ollut kotona noin muutaman tunnin ja ”työskennellyt” taloa.
Ehkä kannattaa kokeilla sen sijaan? Tosin ei kovin halpa toimenpide. Onnea.
Ajattelin ottaa yhteyttä 2 - 3 yritykseen saadakseni tarjouksia lattialevyn vaihdosta ja myös vaihtamisesta, joten sitten katsotaan, mihin päätämme. Eilen oli toinen foorumin jäsen, joka huomautti minulle, että lattialevy ei todennäköisesti ole kyllästetty, ja todennäköisesti hän on oikeassa; muistan, että lattialevyt ovat mintunvihreitä, kun taas lattian alapuolella ei ole sitä.
Ajattelen vähän niin kuin sinä; käytämme taloa vapaa-ajan asuntona. Jos asuisimme siellä kokopäiväisesti, auttaisi varmasti lämmittämään taloa, tuulettamaan sitä useammin ja niin sanotusti kyllästämään se tuoksuillamme.
Hei! Kysyisin vain, oletko tehnyt mitään muuta hajun suhteen?V VetarN sanoi:Se on varmasti erilainen, mutta talon ilmanvaihdon on myös oltava hyvä. Voisin sanoa, että jos talo hengittää hyvin, sen pitäisi kestää.
Maalasin kaiken talossa uudelleen ja vaihdoin lattiat, joten minulla ei ollut mitään olemassa olevaa, johon haju voisi tarttua, ja se toimii. Jos joku tulee talooni nyt, se ei haise miltään.
Olen kuitenkin ollut poissa noin viikon ajan, joten haju tuntuu selvästi. Arvaisin, että se johtuu siitä, että keittiön tuuletin ei ole päällä ja WC:n ilmanvaihtotuulettimet eivät tee työtään. Mutta haju katoaa muutamassa tunnissa, kun olen ollut kotona ja "työskennellyt" talon parissa.
Kannattaa ehkä kokeilla sen sijaan? Tosin se ei ole kovin halpa toimenpide. Onnea.
Meillä oli ongelmia hajun kanssa ja päätimme lopulta tehdä isomman remontin, joten vaihdoimme lattiat (ei alimpia lautoja, mutta eristeen ja pintalattian), vaihdoimme muovit ryömintätilassa, salaojitimme terassin, maalasimme talon sisäpuolen, meillä on aiemmin ollut Anticimex corroventa ja olemme asentaneet kaksi poistoilmaventtiiliä. Talo oli hajuton noin kaksi kuukautta, mutta nyt haju on palannut, tosin ei yhtä vahvana kuin aiemmin, mutta valitettavasti se on selvästi olemassa. Mietin, voisiko kattoeriste olla hajustunut ja nyt se olisi se, mikä haisee...? Mitä muuta voisi tehdä kuin purkaa ja rakentaa uudelleen? Ehkä joku hajututkimus voisi yrittää selvittää hajun lähteen?
Mikä iho se on
Muuten varmista, että sinulla on vähän vetoa ilmanvaihdossa. Se auttoi meitä.
mikä talo se on, onko se 70-lukua? Silloin se voi olla sillat, jolloin sinun täytyy vaihtaa ne.S StarkK sanoi:Hei! Ihmettelen vain, oletko tehnyt joitakin lisätoimia hajun suhteen?
Meillä oli ongelmia hajun kanssa ja lopulta päätimme tehdä isomman remontin, joten vaihdoimme lattian (ei alempia lautoja mutta eristys ja pintalattia), vaihdoimme muovin krypgrundissa, kuivattimme terassin, maalasimme talon sisäpuolen uudelleen, meillä oli jo aiemmin Anticimex corroventa ja asensimme 2kpl poistoilmanventtiilejä. Talo oli hajuton noin 2 kuukautta, mutta nyt haju on palannut, tosin ei yhtä voimakkaana kuin aiemmin mutta valitettavasti selvästi läsnä. Mietin, voiko olla niin, että katon eristys on saanut hajutartunnan ja nyt se on se, mikä haisee...? Mitä muuta voi tehdä kuin purkaa ja rakentaa uudelleen? Ehkä jonkinlainen hajututkimus, jotta voitaisiin yrittää selvittää hajun lähde?
Muuten varmista, että sinulla on vähän vetoa ilmanvaihdossa. Se auttoi meitä.
Alkupuolta 80-luku. Meillä oli kuitenkin alajuoksujen vaihtoasiantuntija lähes 2 vuotta sitten, joka totesi alajuoksujen olevan hyvässä kunnossa. Hän uskoi hajun johtuvan siitä, että alapohjaan oli syntynyt kevyttä homekasvustoa, joka puolestaan oli tarttunut eristeisiin. Ja aivan oikein, kun eristeet poistettiin ja olivat big bagissa ajotiellä - ne tuoksuivat voimakkaasti! Silloin savuimme sekä ryömintätilan että talon sisäpuolen. Se auttoi muutaman päivän ajan...V VetarN sanoi:
Haju katosi kuitenkin täysin suuren remontin jälkeen viime kesänä, mutta alkoi palata noin 2 kuukautta sen jälkeen, vähitellen lisääntyen.
V VetarN sanoi:
Viimeinen asia on tarkistaa ilmanvaihto. Monilla naapurustossani on tehty samanlaista ja erityisesti on tiiviit ikkunat, mutta unohdettu, että talossa on ollut painovoimainen ilmanvaihto. Ota yhteyttä jonkun kanssa, joka tarkastaa ilmanvaihdon virtaukset. On halpa ratkaisu tehdä hieman tulo- ja poistoilmaa tai tarkistaa nykyinen järjestelmä. Ehkä se ei ratkaise ongelmaa, mutta lieventää oireita ja ehkä ”sinun” ongelmasi näin ollen.
Kiitos, tarkistan sen. Aivan kuten sinulle, nyt kun olimme talossa viikonloppuna, lämmitimme, nostimme huonelämpötilan jne. - tilanne parani selvästi. Ei hajutonta, mutta parempi eikä verrattavissa siihen, miten oli ennen suurta korjausta.V VetarN sanoi:Viimeinen asia on tarkistaa ilmanvaihto. Monilla naapureillani on ollut vastaavia ongelmia ja ennen kaikkea heillä on tiiviit ikkunat, mutta unohtaneet, että talossa on ollut luonnollinen ilmanvaihto. Pyydä joku tarkistamaan ilmanvaihdon virtaus. Edullinen ratkaisu on lisätä tulo- ja poistoilmaa tai tarkistaa olemassa oleva järjestelmä. Se ei ehkä ratkaise ongelmaa, mutta lievittää oireita ja ehkä siten ”sinun” ongelmasi
Klikkaa tästä vastataksesi