Hei, ostin vanhan talon laajennetulla autotallilla muutama viikko sitten ja olen alkanut korjata vähän kaikkialla. Nyt päätin tarkistaa, mitä tilanne oli autotallin viereen kaivetun ja täytetyn pellin takana. Siellä takana oli reikä, kuten näette kuvista...





Huomasin myös, ettei seinässä ole muovia tai tuulensuojapaperia.

Siellä on 95x45 palkki suoraan levyn päällä, joka on todella lahonnut, ja jonka päällä palkit (luulen, että ne ovat 95x95) seisovat, ja ainakin kaksi niistä on hieman lahovaurioitunut alhaalta. Voisinko keventää niitä, sahata pois ja laittaa lecaharkot alle?

Ja mitä lopulle... ajattelin repiä pois kaiken paitsi pystypalkit ja aloittaa alusta, mutta miten se tehdään? :)

Voisin mainita myös, että kyseessä on vain tämä lyhyt seinä, joka oli maanpinnan alapuolella. Muut näyttävät olevan kunnossa.
 
Kuvia ei näy postauksessasi :(
 
Hmm, tosi outoa.. ei pitäisi olla poistettuja. Mutta tässä ovat joka tapauksessa kuvat ensimmäisestä julkaisusta ja kaksi kuvaa siitä, mitä tein tänään.

Olen ajatellut nostaa seinää muutaman millimetrin ja asettaa 120x45-kynnys lekan päälle. Sitten tulee ovi keskelle seinää ja 45 mm lisäeristys ulkopuolelle. Kyllä siitä varmasti tulee lopulta hieno. :)
 
  • Kuva vanhasta puuseinästä, jossa näkyy eristelevyjä ja työkäsineet. Seinärakenteessa näkyy pystypuut ja kulunut lankku.
  • Ulkoseinän alaosa, jossa on lahoamista, eristeitä, soraa ja työkaluja. Seinän läheisyydessä näkyy puutarhalapio ja roskakasa.
  • Puolivalmis sisäseinä, jossa puinen kehikko ja eristys. Eristelevyjä ja avattu pahvilaatikko lattialla. Työkalut ja puutavara vieressä.
  • Punaisen puupaneeliseinän kulma, jonka vieressä on tikkaat ja rakennusmateriaaleja maassa. Seinä suunnitellaan nostettavaksi ja eristettäväksi.
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että siitä tulee hyvä:)
En näe oletko käyttänyt bruk kun laitoit lecan, mutta oletan että olet tehnyt niin.
Pistäisin myös hieman syllpapp syllen alle.
 
No jaa, se oli ehkä vähän heikkoa laastia. Ajattelin, että voisi riittää, jos naulaan kiinni palkin lekaan ajatellen kylmyyttä ja rappaan sisä- ja ulkopuolen, kun tulee vähän lämpimämpi..?
Mutta miten käytetään laastia nyt, kun ulkona alkaa olla noin -5 astetta?
En ole rakentanut enempää, joten mikään ei estä, että yksinkertaisesti nostaisin lekan pois ja laittaisin vähän laastia, jos se toimii hyvin pakkasasteilla, mutta se tuntuu työläältä.. :D
Mikä on riski, jos jätän sen sellaiseksi ja vain rappaan myöhemmin?
 
Luulisin, että on erittäin vaikeaa saada mikään rappaus pysymään :(
Jos naulat sillan lekaan, kivet haluavat liikkua puun kosteusliikkeiden mukana (talvi-kesä), eikä mikään estä niitä liikkumasta, elleivät ne ole kiinni laastissa.
Vaihtoehto, jos et halua nostaa ja muurata niitä, on ottaa ulkopuolelle minerit-levy (näyttää rappaukselta), jolloin saat kuitenkin siistin ja tiiviin ulkopinnan :)

Jollain toisella saattaa olla joku idea?

Huomio, itse olen vain harrastajarakentaja, joten ota suositukseni sellaisina :P
 
Tänä iltana aion yrittää muurata lohkot kunnolla. Katsotaan, kuinka se sujuu... en ole koskaan aikaisemmin käyttänyt muurauskelkkaa.

Olin suunnitellut lisäeristää 45 mm ulkopuolelta, mutta kysymys kuuluu, onko siitä niin paljon hyötyä, että se on sen arvoista? Vanhat vikportar ovat noin 5 neliömetriä ja niillä on paljon korkeampi u-arvo kuin seinillä nykyisin, joten tärkeintä kai on, että ensin ja ensisijaisesti saa sinne tuulensuojalevyn, jotta eristeeseen ei puhalla...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.