Hei

Minulla on hyvin vähän kokemusta muurauksesta, joten minulla on paljon kysymyksiä :)

Minulla on vanha lampi, jota olen palauttamassa ennalleen. Se on muurattu luonnonkivellä pitkin vuorenrinteen.
Aloin käyttää sementtilaastia A, mutta kun se loppui, löysin vain muurilaasti B Byggmaxista, joten jatkoin sillä. Tätä käytetään luonnonkivien muuraamiseen ja halkeamien paikkaamiseen, joista aiemmin irronnut laasti.

Nyt jälkeenpäin saatankin tajuta, että se oli tyhmää, joten mietin, kuinka paljon muurilaasti a:n ja b:n ominaisuudet eroavat toisistaan?

Onko katastrofi, jos on 4 cm sauma luonnonkivien välissä mutta muurilaastia B?

Mielestäni muurilaasti murenee, kun se on saanut kovettua muutaman päivän. Olen jälki-kastellut, mutta en niin usein kuin ehkä pitäisi.
Ajatuksena on sitten maalata sauma. Näen, että Biltemalla on joko muuripohjuste tai betonilasyyri, kumpi näistä olisi parhaiten sopiva sauman sitomiseen ennen maalausta?

Ystävällisin terveisin,
John

• Vanha kivistä muurattu lampi vieressä puinen aita, ympärillä vihreä nurmikko ja kivireunus, osa sementistä rapistunut.
Claes Sörmland
Laasti B sisältää paljon kalkkia ja on melko huokoista. Se ei kestä kovaa pakkasta, jos se altistuu vedelle, se halkeaa. Tästä syystä muurit ja muuratut julkisivut ovat aina katoksen alla meidän ilmastossamme, muuten ne halkeavat.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
Voi ei, epätietoisuuteni kostautuu. Ei kuulosta siltä, että sitä olisi sopivaa käyttää lammikossa.

Syy miksi valitsin tämän oli että sisällysluettelossa lukee, että se sisältää vain Cementbruk A:ta ja hiekkaa. Jos ymmärrän oikein, Cementbruk A on se, joka sopii ulkokäyttöön, jossa on korkea kosteuspitoisuus?

Claes Sörmland
J jlsys sanoi:
Voi ei, epävarmuuteni kostautuu. Ei kuulosta sopivalta käyttää lammikossa.

Syynä valintaansa oli se, että sisällysluettelossa lukee, että se sisältää vain Cementbruk A:ta ja hiekkaa. Jos ymmärrän oikein, niin Cementbruk A on se, joka sopii käytettäväksi ulkona, jossa on korkea kosteuspitoisuus?
No jaa. Sinun täytyy tarkistaa tuoteseloste, mitä tuotteesi sisältää. Voin vain arvailla täällä.

Mutta tavallisesti on niin, että sementtiklinkkeriä on sekoitettu jauhetun kalkkikiven kanssa A-laastissa. Tämä tehdään, jotta saadaan tahmaisempi laasti, joka kovettuu hitaammin ja soveltuu paremmin muurauksiin ja rappauksiin. Tällainen laasti ei ole paras mahdollinen pakkaselle alttiissa ympäristöissä kalkin vuoksi.

Mitä tarvitset suojattuihin rakenteisiin ulkona on puhdas sementtilaasti (ehkä sinulla on jo sitä?). Se sisältää vain sementtiklinkkeriä ja hiekkaa. Se ei ole hauskaa muuraamista tai rappaamista varten, se on käytännössä betonia ilman betonin karkeampaa kiviainesta. Käytännössä voi käyttää betonisäkkiä (mutta varoitus - joskus sementtipitoisuus on liian alhainen, jotta säästettäisiin rahaa yritykselle, joka sitä valmistaa).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.