Hei
Meidän on rakennettava portaat ja olemme saaneet rakennuspiirustukset tähän. Rakenne koostuu L-teräksestä (bla), johon hitsataan kiinni kaksi tasotankoa, jotka kiinnitetään betoniseinään. Se kiinnitetään 4 kpl M16 ja kemiallisilla ankkureilla kummallekin puolelle. Miten tämä yleensä käytännössä ratkaistaan? Tuntuu vaikealta mitata, hitsata ja saada tämä suoraan oikeisiin mittoihin. Katkaistaanko ja hitsataanko paikan päällä vai tehdäänkö se hieman liian lyhyeksi (sano esimerkiksi sentti) ja shimmitetään teräslevyllä?
Betoni on kalkkilaastilla päällystetty ja rappaus pysyy hyvin. Tarvitseeko tämä poistaa vai voiko kiinnittää suoraan siihen?
Kiitos ja mukavaa perjantaita
/Mattias
 
Hei! Aiotko katkaista ja hitsata itse vai onko joku firma, joka hoitaa sen? Onhan helpointa, jos saat sen oikeaan mittaan heti, mutta se toimii myös tekemällä siitä hieman lyhyempi ja sitten shimsaten. Jos mittaat ja katkaiset jonkinlaisen säännön siihen mittaan ja katso miten se sopii. Sovita se niin, että siitä tulee käytännössä täydellinen, ehkä muutaman millin lyhyt. Sitten katkaiset L-teräksen samaan mittaan ja hitsaat paikoilleen litteän raudan. Nosta paikalleen ja kiinnitä pultit. Onhan kätevää, jos ensin voit kiinnittää jonkin säännön tai tehdä "lathundin" (jos et halua turhaan porata reikiä seinään), jonka päälle se voi levätä poratessa, injektoidessa ja kierretankojen asentaessa. Onko rappaus paksu?
 
Kiitos vastauksesta!
En aio hitsata itse, joten olisi hienoa, jos palkki olisi valmis ja sopisi suoraan. Se tuntuu kuitenkin erittäin hankalalta. Jos seinä kallistuu vähän ulospäin, sen asentaminen tulee olemaan vaikeaa. Rappaus on noin 15 mm.
/Mattias
 
Okei mutta niiden pitäisi pystyä valmistamaan se millimetrin tarkkuudella. Mutta jos teet niin, että leikkaat säännön ja katsot, jos luulet sen olevan toteutettavissa saada sen paikalleen oikeissa mitoissa, niin anna mennä. Muuten voit vain tehdä siitä pari millimetriä lyhyemmän ja sitten pyydät yritystä, joka valmistaa sen, lähettämään pari 1 mm:n shims. Paras olisi, jos saisit palkin betonia vasten, mutta jos rappaus on hyvin kiinni, sen pitäisi toimia jättää se paikalleen. Jos valmistat palkin täsmälleen oikeaan pituuteen ja rappaus on 15 mm, sinun on poistettava melko suuri pinta-ala saadaksesi palkin paikalleen.
 
Täytyy mitata tarkasti, luulen.
Kiitos vastauksesta
/mattias
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.