2 629 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Kysyy sahauksesta....
On hieman kysymyksiä sahaukseen liittyen....
Olen kaatanut muutamia mäntyjä tontilla tänään ja ajattelin sahata ne... Mutta mietin, kuinka paljon yhdestä männystä saa?
Aion rakentaa autotallin käsityönä, noin 7x10 m, mansardikatto, 2,5 m kattokorkeus.
Kuinka monta normaalikokoista mäntyä tarvitaan rungon tekemiseen? Mitkä mitat ja pituudet on järkevintä sahata?
Hieman epätarkkoja kysymyksiä, mutta olen aloittelija tällä alueella...
Ystävällisin terveisin
Tobbe
Olen kaatanut muutamia mäntyjä tontilla tänään ja ajattelin sahata ne... Mutta mietin, kuinka paljon yhdestä männystä saa?
Aion rakentaa autotallin käsityönä, noin 7x10 m, mansardikatto, 2,5 m kattokorkeus.
Kuinka monta normaalikokoista mäntyä tarvitaan rungon tekemiseen? Mitkä mitat ja pituudet on järkevintä sahata?
Hieman epätarkkoja kysymyksiä, mutta olen aloittelija tällä alueella...
Ystävällisin terveisin
Tobbe
Riippuu vähän konekalustostasi, minä olisin ajanut suurimman osan 5.40 pituuksina ja höylännyt kahden tuuman lankut maksimileveyteen.
Hyvällä rakennussahalla voit sitten halkaista tarvitsemasi.
Jos kyseessä on hyvä mänty, voit hyötyä vaihtamalla omistajan kanssa niin, että saat enemmän kuusta, koska mänty on parempi huonekalupuuna.
Kent
Hyvällä rakennussahalla voit sitten halkaista tarvitsemasi.
Jos kyseessä on hyvä mänty, voit hyötyä vaihtamalla omistajan kanssa niin, että saat enemmän kuusta, koska mänty on parempi huonekalupuuna.
Kent
Leveät lankut vaikuttavat fiksuilta... Täytyy tutkia tuota kuusijuttua, voin mahdollisesti hakata vähän metsää appiukon tiluksilta, ehkä voisin ottaa sieltä muutaman kuusen...
Soitan huomenna ympäriinsä ja katson, onko joku, joka haluaisi sahata ne halvalla...
Kiitos vastauksista! (mutta otan mielelläni vastaan lisää vinkkejä
)
Terveisin
Tobbe
Soitan huomenna ympäriinsä ja katson, onko joku, joka haluaisi sahata ne halvalla...
Kiitos vastauksista! (mutta otan mielelläni vastaan lisää vinkkejä
Terveisin
Tobbe
Ongelmana on vain, että pihakuusi (tai mänty) voi sisältää nauloja. Tällaisen lähettäminen sahalaitoksen läpi voi olla paljon kalliimpaa tuhoutuneen terän muodossa kuin mitä säästää puutavarassa.
Sahaa ainoastaan puutavaraa, jonka tiedät olevan vapaana nauloista! Muuten se voi tulla kalliiksi. Olen itse saanut sahattua paljon tukkeja ja vaikka olenkin kaatanut puutavaran metsässä, on käynyt niin, että siellä on ollut nauloja.
/Jögga
Sahaa ainoastaan puutavaraa, jonka tiedät olevan vapaana nauloista! Muuten se voi tulla kalliiksi. Olen itse saanut sahattua paljon tukkeja ja vaikka olenkin kaatanut puutavaran metsässä, on käynyt niin, että siellä on ollut nauloja.
/Jögga
hei, olen myös erittäin kiinnostunut alkuperäisestä kysymyksestä....
Mikä on suunnilleen kustannus puutavaran sahaamiseksi....vai kannattaako ostaa "logosol" (oma minisaha)?
Kuinka paljon puutavaraa saan suunnilleen männystä, joka on vaikkapa 20 m korkea ja 25 cm halkaisijaltaan?
kiitos kaikille, jotka vastaavat
Mikä on suunnilleen kustannus puutavaran sahaamiseksi....vai kannattaako ostaa "logosol" (oma minisaha)?
Kuinka paljon puutavaraa saan suunnilleen männystä, joka on vaikkapa 20 m korkea ja 25 cm halkaisijaltaan?
kiitos kaikille, jotka vastaavat
Oletteko tarkistaneet tämän ketjun: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1104347267;start= ???
Ja sitten odotamme vain sahamestari Ubbea, jolla pitäisi olla oikeat vastaukset.
Ja sitten odotamme vain sahamestari Ubbea, jolla pitäisi olla oikeat vastaukset.
Jos haluaa sahata itse, uskallan väittää, että kannattaa sahata paksut mitat itse ja ostaa ohuet. Tämä johtuu siitä, että paksut ovat kalliita ostaa, vähemmän monimutkaisia sahata ja vievät vähemmän aikaa sahata. Ohuet mitat puolestaan vievät ikuisuuden sahata, vääntyvät paljon, aiheuttavat enemmän jätettä lastujen muodossa eikä niiden ostaminen maksa paljon.
Olen soittanut muutamille täällä lähellä, saanut hintatarjouksen 275 kr/tunti + apulainen noin 100 kr/tunti. Kuulostaa melko kohtuulliselta, nyt minun pitää vain yrittää saada joku kuljettamaan se pois...
Otan mielelläni vastaan enemmän vinkkejä ja mielipiteitä!
Ystävällisin terveisin
Tobbe
Otan mielelläni vastaan enemmän vinkkejä ja mielipiteitä!
Ystävällisin terveisin
Tobbe
Klikkaa tästä vastataksesi