Moi.
Olen valmistelemassa lattialämmityksen (vesikiertoinen Uponor) valamista uudelle lattialleni (22 mm lattialastulevy 195 mm palkki c/c300) 11m2 alalle.
Kysymys... voinko aloittaa valamisen hienobetoni kanssa, ja sitten lisätä pintakerros tasoitteella? Tarvitaan 45 mm tasoitusta, joten kustannukset kasvavat, jos käytän pelkästään tasoitetta...

Kiitos vastauksesta...

Olen yhteydessä tasoitteen valmistajaan. Tiedän, että jotkut tasoitetyypit ainakin monta vuotta sitten käytettiin juuri sillä tavalla. Ne sisältävät aineita, jotka kemiallisesti imevät kosteuden alapuolella olevasta betonista, joten niitä voitiin käyttää betonivalun "pikakuivaamiseen". Mutta jos nykypäivän tasoite omaa sen ominaisuuden, kannattaa tarkistaa valmistajilta.

Muuten tavallisen betonin ongelma on, että se kutistuu vielä kauan kuivumisen jälkeenkin. Joten kiinnitysaineiden valmistajat yleensä määrittävät, ettei laattoja saa asettaa betonipinnalle ennen kuin vähintään 3 kuukauden jälkeen, jotkut sanovat 6 kuukauden.

Mutta on mahdollista, että tasoite ottaa vastaan näitä kutistumisjännityksiä.

• Tykkään
Moomin
  • Laddar…
OK, tarkistan valmistajalta...
Niiden verkkosivustolla sanotaan kyllä, että jos se asennetaan "uusi betoni lattia", sen pitäisi olla vähintään 3 kuukautta vanha... joten siinä voi olla jotain perää mitä sanot.
Mutta tarkistan... Kiitos.

En ole kuullut tasoitteesta, joka kuivattaisi olemassa olevan betonialustan, mutta tasoite kuivuu itse kemiallisesti, vaikka se rakennettaisiin sisään esimerkiksi laattoihin.
Betonilla ja tasoitteella on täysin erilaiset kutistumisominaisuudet, kun ne kovettuvat.
En laittaisi kahta eri tyyppiä valamiseen tässä tapauksessa, ensin siksi, että on aina parempi käyttää yhtenäinen massa ja toiseksi se, että se pitäisi laittaa lankkulattialle.
Käyttäisin ehdottomasti vain tasoitetta ja tässä tapauksessa hyvää kuituvahvistettua tasoitetta.

• Tykkään
Moomin
  • Laddar…
OK, se oli minun suunnitelmani, että laitan kuituvahvistettua tasoite...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.