Tomture61
D Daniel 109 sanoi:
Sillä ei kai ole väliä mineraalivillan seinille, että talossa on hirsiä. Haluaisin mielelläni selityksen, miksi se ei ole verrattavissa.
Suosittelen sinua perehtymään eri tavoin rakennettuihin rakennuksiin, minulla ei ole aikaa opettaa sinulle, miten asiat toimivat. Itse olen vähintään 30 vuoden ajan ollut erittäin kiinnostunut taloista, joissa asun, sekä siitä, mikä on parempi/huonompi.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Det för är rena dumheterna.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.

Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.
Daniel, unohdat (toistuvasti), että olosuhteet eivät ole staattisia. Esimerkiksi aamulla/aamupäivällä (tai säämuutoksissa useiden päivien ajan) voi olla huomattavasti kylmempää sisällä kuin ulkona talvella kylmänä pidetyssä talossa. Tämä voi ilmetä myös silloin, kun ulkona on erittäin korkea ilmankosteus.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sanoi:
Suosittelen tutkimaan eri tavoin rakennettuja rakennuksia, minulla ei ole aikaa opettaa sinulle miten asiat toimivat.
Itselläni on ollut vähintään 30 vuotta suuri kiinnostus asumiseen liittyen, ja tiedän mikä on parempi/huonompi.
Olen lukenut jonkin verran ja luulen, että minulla on parempi käsitys fysiikasta kuin useimmilla.
Mutta jos et halua selittää suurta eroa, sinun ei tarvitse tehdä sitä.

Tomture61
D Daniel 109 sanoi:
Olen lukenut jonkin verran ja uskon ymmärtäväni fysiikan paremmin kuin useimmat.
Mutta jos et halua selittää suurta eroa, sinun ei tarvitse.
Selitä sitten itse, mitä tiedät erosta tukkitie vs. esim. höyryjarru.

Nyt ei ollutkaan hankkeen kannalta kiinnostavaa puuseinä. Sillä on selvästi erilaisia ominaisuuksia kuin kehikkoseinällä, jossa on mineraalivillaeristys. Mutta nyt oli kyse kehikkoseinästä. Voimme ohittaa talon ympäristön toistaiseksi.

Tomture61
D Daniel 109 sanoi:
Nyt ei ollutkaan puhe hirsiseinästä, joka oli kiinnostava tässä tapauksessa. Sillä on ehdottomasti erilaisia ominaisuuksia kuin rankorakenteisella seinällä mineraalieristyksellä. Mutta nyt kyseessä oli rankorakenteinen seinä. Voimme ohittaa talon ympäristön toistaiseksi.
Vastauksesi väitteeseeni sanoo jotain muuta!

A arkTecko sanoi:
Daniel, unohdat (toistuvasti), että olosuhteet eivät ole staattisia. Esimerkiksi voi olla useita tunteja aamulla/aamupäivällä (tai useita päiviä sään muuttuessa), jolloin on huomattavasti kylmempää sisällä kuin ulkona talvella kylmässä talossa. Tämä voi mahdollisesti tapahtua myös silloin, kun ulkona ilmankosteus on erittäin korkea.
Huomattavasti kylmempää sisällä on harvoin. Jos näin tapahtuu, pätee myös päinvastainen, jolloin kosteus kulkeutuu toiseen suuntaan.

D Daniel 109 sanoi:
Huomattavasti kylmempää sisällä on harvoin. Jos sitä esiintyy niin päinvastainen ilmiö on olemassa, silloin kosteus kulkee toiseen suuntaan.
Oletetaan tilanne, jossa on kahden viikon korkeapaine ja 15 pakkasastetta, sitten sää muuttuu ja tulee sadetta, tuulta ja 5 astetta plussaa viikon ajan. En haluaisi silloin kylmään taloon kosteussulkua ja mineraalivillaeristystä. Ongelma tässä rakenteessa on, että seinään tiivistyy suhteellisen suuria määriä vettä, ja veden poistuminen kestää huomattavasti kauemmin. Siitä ei ole apua, että ulkona tulee taas kylmä. Sisäpuolelta ei tule lämmintä, kuivaa ilmaa kosteussulun läpi, ja seuraavan korkeapaineen kylmä, kuiva ulkoilma ei pysty kuljettamaan paljoa kosteutta. Lisäksi mineraalivilla ei ole hygroskooppinen, joten se ei siirrä kosteutta itsestään ulos kuten selluloosaeristys tekee.

En koskaan rakentaisi tällä tavalla, ja kehotan muita olemaan tekemättä niin.

• Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
Luulen, että hieman liioitellaan kuinka suuri kosteuspaine seinään itse asiassa kohdistuu kylmiltään olevaan taloon, kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä. Siksi tämä harvoin aiheuttaa ongelmia kesämökissä, joka on eristetty mineraalivillalla. Selluloosavalmistajat korostavat melko paljon heidän eristeidensä hygroskooppisia ominaisuuksia, ja on oikein, että ne voivat ottaa jonkin verran kosteutta, mitä mineraalivilla ei tee, mutta kosteus voi silti kulkea mineraalivillan läpi ja niin kauan kuin se on höyryssä, tämä ei ole ongelma.

Appivanhempani omistavat mökin, joka on eristetty mineraalivillalla ja ilman ulkopuolista tuuletusrakoa tai sisäpuolista höyrysulkua, ja se on ongelma, koska paneelin sisäpuolella valuva kosteus pääsee eristeeseen ja rakenteeseen. Tämä on mitä voisi kutsua kauhuesimerkiksi, kun julkisivu on myös maalattu muovimaalilla, mutta talo seisoo vielä, paneeli on varmaankin paikoin lähes 30 vuotta vanha eikä talossa ole edes hajuviitteitä, mutta kun laudat poistetaan, se ei ole ollut mukava näky.

• Tykkään
Daniel 109
  • Laddar…
L Liljeros sanoi:
Käänteinen kosteuden siirtyminen tapahtuu lähinnä kylmänä pidettävissä vapaa-ajan asunnoissa? Tarvitaan todella äärimmäisiä sääilmiöitä, jotta tämä tapahtuisi lämmitetyssä omakotitalossa.

Sellueristeen kyky vastaanottaa ja luovuttaa kosteutta on etupäässä positiivinen kylmässä vintissä, esimerkiksi, tasoittaen siten ilmankosteutta seisoessaan melko vapaasti ja avoimesti. Tavallisessa lämpimässä seinässä ilma liikkuu sisältä ulospäin, joten sisätilojen kosteudenlisäys pitäisi olla hyvin rajallista...

Ainoa tilanne vanhojen talojen lisäksi, jossa höyrynsulku voi teknisesti olla parempi, on kattorakenteissa ilman ilmaväliä, jossa mahdollisuus kuivumiseen sisäänpäin voi olla tarpeen vuoden aikana.
Keskustelun aloittaja mainitsee juuri, että talo tullaan pitämään kylmänä silloin tällöin.

Tomture61 Tomture61 sanoi:
Näin lukee sivustolla, joka myy/valmistaa selluloosaeristettä: "Selluloosalla on monia ominaisuuksia, jotka tekevät siitä hyvän eristeen. Se imee kosteutta, mikä ehkäisee kosteusongelmia ja tekee diffuusiomuovia tarpeettomaksi rakentamisen yhteydessä."

[linkki]

Kysyn, valehtelevatko he aivan?
He liioittelevat huomattavasti sen puskurikykyjä, mitä voi nähdä tämän tutkimuksen mittauksista.

https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/E85F90FA-3BAD-456B-9E5F-8B36FB53E112/FinalReport/SBUF 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf

Erityisen selkeä on käytännön vaikutuksen puuttuminen kylminä talvikuukausina, jolloin tutkituissa ullakoissa RF on melkein identtinen selluloosaeristeen ja mineraalivillan välillä. Nämä mittaukset on tehty myös höyrysulun kanssa, ilman olisi RF vielä korkeampi. Eristysmateriaalin valinnan vaikutus sisäilman kosteuspitoisuuteen hylätään täysin.

• Tykkään
Daniel 109
  • Laddar…
Tomture61
Tutkimus on 27 vuotta vanha!
Nyt siinä sanotaan, että puulla on kosteuden absorboivia ominaisuuksia.
Paperi on tehty puusta.
Mietin, onkohan selluvillalla tapahtunut tuotekehitystä 27 vuoden aikana.
Sitten tutkimus on tehty ullakolla.
Ei koko taloa ole eristetty selluvillalla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
W witten sanoi:
He liioittelevat voimakkaasti puskurointiominaisuuksien hyötyjä, minkä näet tämän tutkimuksen mittaustuloksista.

[linkki] 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf

Erityisesti talvikuukausina, jolloin tutkittujen ullakoiden suhtellinen kosteus on lähes identtinen selluloosaeristyksen ja mineraalivillan kanssa, ei ole juuri ollenkaan näkyvissä käytännön vaikutusta. Nämä mittaukset on myös tehty höyrysululla, ilman sitä suhteellinen kosteus olisi vielä korkeampi. Eristemateriaalin valinnan vaikutus sisäilman kosteuspitoisuuteen kumotaan täysin.
Minun on vaikea nähdä, mitä tuo tutkimus liittyy kyseiseen tapaukseen?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.