Löysin tekniset tiedot talostamme (rakennettu 1952), ja minulla on muutamia kysymyksiä:
Jos luen oikein, ulkoseinät koostuvat vain ytong = sininen betoni? Eli ei lainkaan eristystä? Onko tällä betonilla minkäänlaista eristyskykyä?
Tämä tarkoittaisi, että ei ole ongelmaa lisäeristää sisäpuolelta? Pitäisikö myös laittaa höyrynsulku, vai voinko jättää sen pois?
Radonmittaus näytti 210 bq, mikä luultavasti tulee sinisestä betonista. Siksi olemme miettineet FTX-järjestelmän asentamista. En usko, että talo on kovin tiivis. Ajatuksena on tiivistää ikkunoiden venttiilit ja vaihtaa tiivistenauhat, mutta emme suunnittele ikkunoiden tai muiden vaihtamista. Onko FTX silti hyvä idea, vai olisiko parempi vain F-järjestelmä? (maalämpö)
Onko sisällä kylmä? Ovatko seinät kylmiä? FTX on aina suositeltava, jos aiotte panostaa niin panostakaa parhaaseen terveyden ja asumisympäristön puolesta. Kuinka suuri on vuotuinen kulutus (sähkö) ja asuinpinta-ala teillä?
Onko sisällä kylmä? Ovatko seinät kylmiä? FTX on aina suositeltava, jos kuitenkin aiotte panostaa, panostakaa parhaaseen terveyden ja asumisympäristön vuoksi. Mikä on vuosikulutus (sähkö) ja asuinneliöt teillä?
Maalämpö lämmittää hyvin, mutta seinät tuntuvat kylmiltä. Koko julkisivun purkaminen ei ole vaihtoehto, joten siksi harkitsen laittavani 100 mm eristyksen sisäpuolelle niissä huoneissa, jotka kuitenkin remontoidaan. Pitäisi toimia, koska seinässä ei ole orgaanista materiaalia? Meillä on myös ilmaväli betonin ja tiilen välissä.
Ajattelin myös lisäeristää ullakon.
Talo on 180 m2 + kellari, ei ole lukua vuosikulutuksesta.
En usko, että 5-10cm extra tekee erityisen huomattavaa eroa. Tuuli antaa enemmän vaikutusta. Olen epävarma, onko 10cm extra riskialtista, riippuen siitä onko höyrynsulkuratkaisu olemassa seinässä.
Kevytbetonilla on suunnilleen samat lämpöominaisuudet kuin puulla. 15 cm kevytbetonia, kuten tässä tapauksessa, vastaa 6 tuuman paksuista hirsi- tai lankkuseinää. Eristyskyky on kolmasosa mineraalivillan eristävyydestä ja vastaa siten täällä 5 cm mineraalivillaa. Seinän paino on kuitenkin etu, se luo lämpötasauskyvyn, joka osittain kompensoi huonon eristyksen. Parannettu ilmanvaihto FTX-mallilla on varmasti paras ratkaisu. Muovikalvo sisäpuolella voi lisätä tiiviyttä, muuten sitä vältetään tämän tyyppisissä homogeenisissa seinissä. On olemassa myös radontiivis tapetti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.