Olen asentamassa diffuusiomannetta ullakolle ja pohdin hieman, miten minun pitäisi tehdä yhdessä tietyssä paikassa.

Olen tyhjentänyt ullakon sahanpurusta ja asennan kankaan kattotuolien väliin, mutta en vedä sitä ympäri enkä yli tässä tapauksessa. Ulkokaton suuntaisesti olen asentanut masonitin ilmarakenteella. Kankaalla on sd-arvo 18.

Sisäkaton reunassa on palkki, johon kattotuolit nojaavat, ja siinä on vain 15 cm matkaa masonitiin, ja ajattelen, että siinä voi olla hieman kylmempää kuin muualla rakenteessa. Sisäkaton päälle tulee 40-45 cm eristettä. Palkin toisella puolella (komerossa, jossa on vinokatto) on suunnitelma laskea kattoa vähintään 45 mm palkin alapuolelle eristyksen lisäämiseksi.

Kysymys kuuluu, pitäisikö minun vetää diffuusiomannetta palkin ympäri ja sitten alas toiselle puolelle?

Näen riskejä molemmissa ratkaisuissa. Ilman diffuusiomannetta alueelle menee enemmän kosteutta, mikä on itsessään riski, mutta etuna on, ettei se pysähdy matkalla ja voi tuulettua ulos. Kankaan kanssa alue tiivistyy, mutta palkin kosteus voi olla korkeampi ja vain 15 cm matkaa ulkokattoon näyttää olevan myös siinä riskinä.

• Vintin rakenne, jossa näkyy puusäleet, vihreä diffuusiosuoja liimattuna välipalkkien väliin, masoniitti ja tilaa eristeelle.
  • Kuva esittää piirroksen ullakon rakenteesta, jossa näkyy vinokatto, palkki ja diffuusiosulun sijainti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.