Olen poistanut keittiön savupiipun esille, kaappirivin takaa, johon oli naulattu masoniittilevy. Koska rappaus näytti siltä kuin se olisi saanut osuman haulien tulituksessa, olen nopeasti koputellut rappauksen alas. Löysä rappaus ja puhdas hiekkalinna samalla mitalla... Kauan käyttämättöminä olleet liitännät puuhellalle, pellille ja liesituulettimelle olivat todella heikot paikattavat, joten ne romahtivat pois rappauksen mukana.

Muuri on ehdottomasti muurattu kalkkilaastilla (noin vuodelta 1926), joten aion käyttää kalkkilaastia töissä, mutta valikoimaa on kuitenkin jonkin verran... Heikoin näyttää olevan Sepro142 ja se varmasti riittää rappaamiseen. Mutta voinko muurata aukkoja umpeen sillä laastilla? On olemassa kalkkisementtilaasti, hydraulinen kalkkilaasti jne... Lisäksi olen katsonut kipsirappausta (Gypro) rappaamiseen, se näyttää kätevältä.

Käytän savupiippua kamiinan kanssa, joten materiaalivalinnat pitää tehdä oikein. Kiitollinen neuvoista.

voit putsata tavallisella käyttömurroksella C, muuraaminen voidaan tehdä muurilaastilla B, niin teemme aina ja se sujuu tosi hyvin.

Suosittelisin, että hakkast pois koko rappaukset. Alhaalta ylös. kaiva pois vanha bruk noin 3 cm saumojen välistä jokaisen tiilen välillä. Sekoita uutta bruk ja paina se seinään. Voi pysähtyä siihen, jos pitää näkyvistä tiilistä. Pese siinä tapauksessa tiilet puhtaaksi...tulee tosi hieno...
muuten jatketaan ja rapataan savupiippu kuten tavallisesti...lopuksi voi sitten kalkkimaalata savupiipun haluamallaan värillä...valkokalkki on yleisin.....

Kun otetaan huomioon, että aiot polttaa - eli syntyy lämpötilan eroja ja siten materiaaliliikkeitä - laastien pitäisi olla mahdollisimman samanlaisia keskenään. Ja kun puhutaan Maxitin kanssa, 142:lla onnistuu muuraus, mutta he suosittelevat ottamaan hydraulisen, 148. Pintalaastin voit tehdä sitten 142/144:llä. Itse käyttäisin kalkkilaastia enkä kipsiä, siitä tulee mukavampi pinta ja perinteisempi laastituntuma. Muista, että tiili imee paljon vettä, joten kastele runsaasti ennen kuin alat levittää laastia, jotta et saa halkeamia.

Kiitos kaikista vastauksista :)
Täällä on paljon tietoa.
Swehjo; kuten sinä järkeilet, olen myös saanut käsityksen, että pitäisi toimia niin, käyttää yhtä kovaa laastia kuin olemassa olevat saumat, ja ettei pitäisi tasoittaa kovemmalla laastilla kuin saumat, jottei tulisi halkeamia myöhemmin. Tulisija on "toisella puolella" ja on liitetty savukanavaan, joka ei ole sillä puolella, jossa puran, mutta savukanavan eheydestä en ole varma, joten on parasta toimia oikein.
Katson kipsilaastia, koska se näyttää helpommin työstettävältä ja sitä voi laittaa paksumpina kerroksina. Hyvä minulle, koska on olemassa joitakin epätasaisuuksia, jotka on täytettävä.
Lisäksi olen aloittelija tässä, ja oletan, että kipsilaasti on enemmän "kermaista", kuten husfix.

Lurvnos sanoi:
Se, että katson kipsilaastia johtuu siitä, että se näyttää helpommalta työstää ja sitä voidaan levittää paksummaksi kerrokseksi. Hyvä minulle, sillä on joitakin epätasaisuuksia, jotka pitää täyttää. Lisäksi olen aloittelija tässä, ja oletan, että kipsilaasti on enemmän "kermainen", samanlainen kuin husfix.
olen täyttänyt 10 cm syviä koloja kalkkilaastilla, mutta 2-3 kerroksessa, jotta ne voisivat vähän kovettua välillä. Muuten kalkkilaasti on kuin mikä tahansa karkeakuvioinen tasoitemassa. Se voi roikkua työkalusta kuin kieli ilman, että se murenee pieniksi paakuiksi :). En tiedä, miten kuvata kalkkilaastia, mutta se on yllättävän helppo työstää. Levittelin sen työkalulla, jota kutsutaan "skånska", samalla tavalla kuin laitetaan tasoitetta ilman, että heitän sen seinälle kuten ammattilaiset tekevät - vähemmän roiskeita lattialle ;). En olisi koskaan uskonut, että kalkki + hiekka voi olla niin hyvä materiaali työskennellä. Sitten on hyvin aikaa silottaa ja tasoittaa pintaa märällä sienilaudalla .... kunnes on tyytyväinen. Olen samaa mieltä Swehjon kanssa siitä, että kipsilaasti tulee olemaan enemmän täydellisen sileä, vähemmän näkyvää käsityön tuntua.
gaia
gaia

Kiitos Swehjo ja Gaia, te saitte minut uskaltamaan ;)
Tämähän sujuu oikein hyvin! Mietin, saanko siihen mitään pintaviimeistelyä... ::)
Työskentelen vielä vain perustasojen kanssa, muuraten uudelleen aukkoja jne.
Suihkutin kiinteitä osia vedellä "pumpattavalla" suihkupullolla, ja irralliset kivet laitoin täysin häikäilemättömästi likoamaan ämpäriin hetkeksi.
Pussissa sanotaan, että pitäisi pitää kosteana kolme vuorokautta... pitäisikö minun laittaa sadetin keittiöön? :o Vai riittääkö, jos suihkutan pari kertaa päivässä?
Todella hauskaa heittää rappausta! Losk! Losk! Puolet lattialla...

Puolet lattialla on niin kuin se näyttää, kun ammattilaiset työskentelevät myös :D... Yksi paperi- tai muovikerros alle, jotta voit "uudelleenkäyttää" sen. Suihkuta 2-3 kertaa päivässä suihkepullosi kanssa, ja laita mielellään muovia päälle viivyttääksesi haihtumista. Ehkä meidän olisi pitänyt mainita aikaisemmin ::), mutta kalkkilaasti pitää kovettua kunnolla ennen kuin sen voi maalata, ellet käytä täysin kalkkimaalia. Laastin täytyy kuivua ja "kivittää" täysin ennen kuin maalia voi lisätä. Muistaakseni puhumme noin 1-2 kuukautta esimerkiksi silikaattimaalista. Se voi olla täysin hullua, mutta kyllä odottaisin niin pitkään kuin mahdollista. Kestää piiiiitkän aikaa ennen kuin kalkki on saavuttanut täyden voimansa.

Pussin päällä lukee, että sitä pitää pitää kosteana kolme päivää... pitäisikö laittaa sadetin keittiöön? Vai riittääkö, että suihkuttaa pari kertaa päivässä?
Todella hauskaa heittää rappauspäälle! Klafs! Klafs! Puolet lattialle...
Laitoin rappauksen meidän savupiipun runkoon Maxit Serpo 142:lla, se sujui oikein hyvin. En ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa ennen, enkä myöskään käyttänyt kalkkilaastia. Mutta se meni aivan erinomaisesti.

Kurkistin paikalle aamulla ja illalla päivinä jälkeen ja suihkutin päälle lisää vettä, se sujui hyvin paitsi aivan pieni halkeama, johon olin laittanut vähintään 50mm erilaisia kerroksia. Otin sitten tavallisen siveltimen, jonka kastoin veteen ja maalasin päälle. Silloin halkeamat täyttyivät uudelleen.

Olen ainakin tyytyväinen, eikä se ole haljennut vielä, vaikka olemme lämmittäneet niin, että kamina melkein muutti muotoaan, heti sen jälkeen kun nuohooja hyväksyi asennuksen ;D

swehjo sanoi:
Ehkä olisimme voineet mainita aiemmin ::), mutta kalkkilaastien on annettava kovettua kunnolla ennen kuin se maalataan, ellei käytetä puhdasta kalkkiväriä. Laastin on kuivuttava ja "silikatoiduttava" kunnolla ennen maalaamista. Muistaakseni puhumme noin 1-2 kuukautta esimerkiksi silikaattivärin osalta.
.
muistan hämärästi, että se oli 1 mm viikossa tai 1 cm kuukaudessa :-/ .... riippuen kuinka paksulti sitä on. Mutta eihän se ole mikään esteettinen haitta, kun se seisoo sellaisenaan lämpimän harmaan värin kanssa, kuten laastissa on. Muuttuu hieman vaaleammaksi kuivuessaan :).
Onnea Lurvnos! Se, joka uskaltaa... Minusta on itse asiassa paljon helpompaa rappata kuin naulata kipsilevyjä ja hioa/täyttää niitä ikuisesti. Rappaus saa näyttääkin rappaukselta, joten ei itke, vaikka käsityö näkyisi ;). Jätin peukalonjäljen seinälaastissani ihan huvin vuoksi ja vähän kaduttaa, etten painanut koko kämmentä siihen - ikään kuin taideteoksen allekirjoitukseksi ;D.
gaia

Jälleen, suuri kiitos kaikista iloisista kannustuksista, vinkeistä ja neuvoista :D
Odottaa maalaamista ei ole ongelma, se tapahtuu vasta kesällä.

Tässä on muutama kuva:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur1.jpg
Muurin vasemmalla puolella oleva reikä oli aiemmin umpeen muurattu ovi, sekä sen edessä kaappirivi.
Haluan avata pohjaratkaisun lämmönjakelun ja yleisen viihtyvyyden parantamiseksi. Ja tehdä mahdolliseksi hankkia ilma/ilma-lämpöpumppu.
Muurin oikeassa reunassa oli tiilestä tehty palosuojaseinä, joka muodosti osan eteisen seinästä, se on purettu, jäljellä on vain hirsirunko.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur3.jpg
Nähtynä eteisestä, oikealla pylvään vieressä oleva reikä oli palosuojaseinä. Pylväs korvataan teräspalkilla muurin viereen, jotta saan jättiaukon hallin ja keittiön välille.
Myös edellisessä kuvassa oleva pylväs korvataan rautapalkilla.

http://web.telia.com/~u19511076/bilder/mur/mur2.jpg
Näin pitkälle olen päässyt tähän mennessä. aukot umpeen muurattu, suurimmat epätasaisuudet peitetty. Sekä alkanut rakentaa pintaa. Paljon kulmia ja nurkkia, naulaan laudan ja rappaan sitä vasten. Rautapalkki asennetaan siihen nurkkaukseen, jonka olen luonut.

Hienoa!! :D

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.