Jos rakentaa keittiön ensimmäistä kertaa, on paljon kysymyksiä (etenkin jos on utelias ja haluaa, että siitä tulee hyvä). Yritän koota muutamia kysymyksiä koskien itse keittiön seinää.

Vaneri
Olen lukenut, että pitäisi olla 5-ply. Beijerillä on tämä, mutta samalla sanotaan, että tämä "Käytetään vahvistukseksi kipsilevyjen takana". Minkä vanerin minun pitäisi käyttää? (Käytän vaneria yläkaappien kiinnittämiseen kunnolla)

Kipsi
Haluan tavallista 13mm kipsiä laatan asettamiseen. Mikä sopii siihen?

Ruuvit
Tarvitsen ruuvit:
1. Vaneri
Näyttää siltä, että lastulevyruuvi on oikea. Tämä tyyppinen?

2. Kipsi
Olen lukenut ja tullut siihen tulokseen, että tämä sopisi?

3. Keittiökaapit (IKEA)
Luulen, että pitäisi olla ruuvi, jossa on sileä laipan pinta, kierteet koko matkalta ja noin 50mm. Pitääkö paikkansa? Konkreettisia vinkkejä? Löydän vain asennusruuveja, mutta välillä luen, että ne voivat olla liian heikkoja.

Tietysti voisin kysyä kaiken tämän vaikka Beijeriltä, mutta kokemukseni perusteella tiedän, että te yleensä tiedätte enemmän.

Ola78
Keittiökaapin taakse olin laittanut tukipuut oikealle korkeudelle, mitat 45*120 tai 145, tukevampa kiinnitystä varten. Vaneriin voit varmaan ruuvata sillä ruuvilla jos niin haluat. Kipsiin sinun tulisi käyttää pidempää ruuvia, käytä 41mm ruuvia, se on tarkoitettu kaksinkertaisille levyille. Laatoittamiseen riittää tavallinen kipsi. Kaapin kiinnitykseen en valitettavasti osaa vastata.

Kiitos vastauksestasi!
Mikä on pointti käyttää pidempiä ruuveja kipsilevyyn kuin 30 mm (kipsi 13 mm + vaneri 12 mm = yhteensä 25 mm)?

Mitä on "tavallinen" kipsi? GN?

Oletan, että se on vain seinä (ulkoseinä?)

Poista vanha materiaali ja vedä sähköt sinne, mihin haluat.
Levytä päälle vanerilla/osb:llä, pystyyn niin, että saumat kohtaavat pystypuut. Jätä noin 3mm rako väliin. Olisin myös liimannut.
Sen jälkeen ruuvaa niillä ruuveilla, joita ehdotit, toimii myös kipsiruuveilla.
Ruuvaa noin 20cc kiinnityskohtiin.
Kokoonpanon ei tarvitse olla taideteos, vaan se on tarkoitettu siihen, että voit kiinnittää esineitä siihen.
Raakapontti toimii myös, jos levyt ovat liian kömpelöitä.

Kipsilevy asetetaan kokonaisella levyllä kulmaan, sauman ei tarvitse osua kiinnityskohtaan. Mutta sauma ei saa missään tapauksessa olla lähempänä kuin 30 cm osb/vanerisaumaa.
Jotkut leikkaavat levyn viistoksen kulmasta, minä en tee niin. Se riippuu siitä, kuinka taitava olet kittaamisessa.
Seuraava levy asetetaan tiiviisti edelliseen.
Ruuvaat sillä kipsiruuvilla, johon linkkasit, sen ei tarvitse olla pidempi, koska muuten ruuvaat vain tyhjään tilaan. Kiinnität kipsilevyt 20 cm välein reunoilla ja 30 cm keskellä.
GN on 1200mm leveä GNE 900mm.

On olemassa keskusteluja siitä, miten kiinnittää IKEA-kaapit näihin seiniin ja lopputulos on, että lyhennykset eivät ole tarpeen (olen samaa mieltä).

Onko ovia tai ikkunoita?

Olisin varmaan tasoitellut kaikki saumat ja ruuvinkannat myös, se käy aika nopeasti.

Nyt sinulla on erittäin hieno pinta, ja klinkkerit kiinnität asennusliimalla, jos ne ovat tasaisia ja hienoja (laita ne levyn päälle ja katso, tuleeko saumoista hyvät, muuten käytä tasoitetta).

• Tykkään
Björn Appelgren ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos Bengtsson - mikä vastaus!

Se on sisäseinä (ilman ovia), joka on jo puhdistettu runkoon asti. Kuitenkin rungot eivät ole standardimitoilla, joten täydennän ne sopimaan vanerilevyihin. Oliko sinulla vinkkiä, mikä vaneri on paras? http://beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7588

Jos sinulla on epäsäännöllisiä mittoja, voi olla kätevämpää käyttää raakatappia.

Keksin, että helpointa on asentaa vaneri vaakasuoraan. Matka ei ole pitkä, joten pärjään sillä, joka on 2400mm korkea (tai leveä minun tapauksessani). Sitten voin laittaa myös kipsilevyn vaakasuoraan niin, että sauma ei osu samaan paikkaan.

Tietääkö joku, millaista ruuvia pitäisi käyttää seinäkaappeihin?

Jos pilarit ovat pystyasennossa, niin aseta pystyasennossa. Oletan, että sinun täytyy levyttää koko seinä lattiasta kattoon. Älä jätä levyjä ihan lattiaan, jätä pieni rako muutama millimetri käyttämällä sopivaa etäisyyttä.

Kaappien ym. kiinnittämisestä on keskustelu täällä,
http://www.byggahus.se/forum/koek/1...och-6mm-gips-bakom-kakel-och-skap-i-koek.html

Koska laattaliiman käyttö ei ole vakiintunut käytäntö, haluan korostaa, että tämä on pieni oikotie, jonka itse voit arvioida onko se kiertotie... etsi ja löydät vastauksen.

Ola78
Olen samaa mieltä Bengtssonin kanssa suurimmasta osasta, mitä hän kirjoittaa, mutta mielestäni sinun pitäisi silti käyttää pitkää ruuvia, kun kiinnität kipsilevyn koolauksiin, eikä 30 ruuvia riitä, sillä vain 5 mm tarttuu. Itse olen käyttänyt raakaponttia kaiken kipsilevyn takana, se tarttuu todella hyvin, kun tarvitsee ruuvata jotain ylös.

Koska minulla on vaneri kipsilevyn takana, ajattelin ettei ole tarpeen kiinnittää myöskään kipsiä reglereihin?

Mitä tulee ruuviin yläkaappien asentamiseksi, olen löytänyt tämän ruuvin SPAX:lta, joka vaikuttaa huippuluokalta:
http://www.wgprodukter.se/links/01-15.1-Skruv_TKX.pdf

Jos kiinnität vanerin kunnolla runkopuihin, en näe syytä kiinnittää kipsilevyä runkopuihin, se vain tekee "vaikeammaksi" osua oikeaan, jos ymmärrät mitä tarkoitan?
Muista siirtää kipsilevyn saumat vaneriin nähden..

//Terveisin

Ajattelin itse asiassa asentaa vanerin pystysuoraan ja kipsilevyn vaakasuoraan. Etuna on, että vältyn täysin tasoitukselta, koska kaikki kipsilevyjen saumat jäävät tiskipöydän ja yläkaappien taakse. Saumojen siirtäminenkään ei aiheuta ongelmia.

The Tor sanoi:
Ajattelin itse asiassa asentaa vanerin pystysuoraan ja kipsilevyn vaakasuoraan. Etuna on se, että minun ei tarvitse paklata lainkaan, koska kaikki kipsilevysaumat jäävät piiloon penkki- ja yläkaappien taakse. Saumoja ei myöskään tarvitse siirtää.
Mielestäni se kuulostaa hyvältä idealta, vain jatka eteenpäin...

Käytin itse vastaavanlaista ruuvia kuin se, johon linkkasit, kun asensin eräälle tuttavalleni Ikea-keittiön, mutta ne ruuvit olivat Essveltä, vaikka malli oli sama. Toimi todella hyvin ja pysty vedossa vaneriin...

//Terveisin

Toivon voivani näyttää teille valmiin keittiön aikanaan. Onhan se kesämökillä, jossa teemme hommia, joten se on vain vähän viikonlopputyötä silloin tällöin.

Kiitos kaikesta avusta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.