Löysin nyt Hemnetistä talon, joka on 113 neliöitä, lämmitetty ilmalämpöpumpulla ja sähkölämmittimillä, sähkönkulutus/lämmitys 23000 kruunua/vuosi, sekä toisen noin 120 neliöitä ilmalämpöpumpulla ja puulämmityskattilalla, jossa lämmityskustannukset ovat 14500 kruunua/vuosi.
Mielestäni, jos pystyn pitämään 12 neliötä lämpimänä +10 asteessa, kun ulkona on -10 (talven kylmin kuukausi), ja tilalla on puolet vähemmän eristystä seinissä ja katossa kuin mitä taloon tulisi, ja lisäksi talossa on ilmalämpöpumppu suorakäyttösähkön sijasta, niin ei pitäisi kulua 15000 kWh/vuosi, mutta ehkä se kuluu.
Tietääkö joku, onko olemassa lukuja siitä, kuinka paljon säästää eri paksuisilla eristyksillä seinissä ja katossa?

Jos aikoo rakentaa höyrynsulkumuovilla, miten pitäisi toimia seinätolppien kohdalla, jos aikoo rakentaa kuten aiemmassa piirustuksessa, punaisen merkinnän kohdalla seuraavassa luonnoksessa?
http://powerx3m.se/filez/byggahus/hus/hus3.bmp
Minulla oli vähän samanlainen ongelma autotallini kanssa kattotuolien ympärillä, mutta siellä en rakenna höyrynsulkumuovilla vaan tuulensuojakankaalla ja siitä ei tule täysin kattavaa samalla tavalla.
Esimerkiksi, rakentamisessa korotetulla seinämällä tai miksi sitä kutsutaankin, olisi helppoa tiivistää koko tila muovilla, ehkä helpompi ratkaisu?

En tiedä, miltä rakenne yleensä näyttää, kun on kaksi pulpet-tak ryg sida sida.
Mutta eräs tapa on asettaa alemman katon palkit för en hammarband, rakentaa uusi seinä uudella vaijereilla korkeammalle pulpettakatolle. Silloin pitäisi voida kulkea alustalla alemman katon palkkien ja hammarbandin välissä ennen kuin rakentaa seuraavaan hammarbandin.

Siis, tämä uusi seinä asetetaan hammarbandet:ille ja se ei ole kovin korkea, vain seuraavaan kattoon asti...

ja siinä tapauksessa sopivasti muovi näin: (jos ensimmäinen pystysuora seinä rakennetaan levylle).
http://powerx3m.se/filez/byggahus/hus/hus5.bmp

En kuitenkaan tiedä, miten se menee vasemman osan päissä, jos sen pitäisi päättyä oikean osan sisäpuolelle molemmilla puolilla?
Silloin seinän pitäisi ulottua aina korkeimpaan "harjaan" asti ulkopäässä.
Olen kuitenkin miettinyt vähän enemmän muunlaisia rakenteita, kohotettu seinänrunko jne., kuitenkaan piirtämättä mitään vielä.

Juuri näin tarkoitin, mutta en ajatellut mitään uutta "syll", pitäisi voida asettaa tolpat vierekkäin kattopalkkien kanssa...

Mutta kuten sanottu, en tiedä miten noita taloja yleensä rakennetaan... Yritin vain välittää spontaanin ajatusrakenteeni. Sinun kannattaa toivoa, että useampi vastaa, tai esittää tietty kysymys uudessa ketjussa, niin saat varmasti enemmän lukijoita/vastaajia.

Ok, ja se kuulostaa kätevältä ratkaisulta :) Joskus on hieman vaikeaa kuvitella kaikki kulmat ja nurkat 2D:ssä, tarvitsisin oikeastaan 3D-ohjelman oppiakseni piirtämään niin, että voisin pyörittää ja käännellä ja nähdä, se on varmaan vaatimus, jos haluaa sen hyväksi. Autotallissa minulla ei ollut lainkaan piirustuksia, mutta siitä tuli sellainen kuin tuli, ei täydellinen mutta riittävän hyvä, joten siitä voi olla tyytyväinen. Minulla oli paljon vakavammat piirustukset kesämajallani, 2D:ssä kuitenkin.. Valitettavasti minulla ei ole aikaa istua ja oppia uutta ohjelmaa tai aikaa piirtää siltä osin :(

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.