Olin ajatellut korjata joitakin seiniä kellarissa, joissa rappaus on irronnut, sekä uudelleen rappata tai slammata seinät yhdessä kellarihuoneessa.

Olen melko varma, että seinissä oleva rappaus, jonka aion korjata, on kalkkirappaus, joten ajattelin korjata ne samalla aineella.

Talo on rakennettu vuonna 1945 ja kellarin seinät on muurattu tiilestä. Kellarissa on uusi salaojitus ja lattiassa eristys.

Nyt kysymyksiini.

1. Pitääkö paikkansa, ettei sisätiloissa voi maalata silikaattimaalilla kalkkirappauksen päälle?

2. Ovatko talot 1940-luvulle asti sekä muurattuja että rapattuja kalkkilaastilla? Vai sisältääkö tiilien välinen muurauslaasti jonkinlaista sementtilaastia?

3. Jos aion parantaa kellarin seinän tiilien saumojen ja sen jälkeen slammata seinän, mitä laastia suosittelette saumaamiseen ja slammaamiseen?

4. Mitä voin nähdä kellarin portaissa, rappaus, joka sijaitsee maanpinnan yläpuolella, näyttää olevan karkeamman laatuista. Käytettiinkö kellarissa hienompaa kalkkirappausta ja maanpinnan yläpuolella karkeampaa kalkkirappausta?

Kiitos etukäteen.

Vastaus kysymykseen 2
On todennäköistä, että talosi on sekä muurattu että rapattu KC-laastilla, eli laastissa oli sekä kalkkia että sementtiä.
Koska oli sota-aika, sementtiä oli todennäköisesti melko vähän.
Yleinen laasti sisälsi 35 % sementtiä ja 65 % kalkkia.
Mutta sementtiä voi olla vielä vähemmän.

Ok. Luulin, että KC-muurauslaasti alkoi olla käytössä vasta 1950-luvulla.

Mutta jos niin on, kalkkilaasti on varmaankin parempi vaihtoehto myös saumaamiseen, slammaamiseen tai mahdollisesti rappaukseen.

Kun luen netistä, löydän monia etuja kalkkilaastille. Mutta jos se on niin hyvä, miksi niin monet korjaukset ja remontit tehdään nykyään KC-muurauslaastilla ja kovemmalla sementtilaastilla?

Oletko nähnyt mitään kalkkiuunia tavallisella rakennusmarkkinoilla?

On todennäköisesti parasta käyttää ilmankalkkilaastia korjauksiin, mutta täytyy käydä erikoisliikkeessä tai tilata saadakseen sitä. Valitettavasti kallista...

Olen nähnyt, kuinka kova laasti irtoaa muutaman vuoden kuluttua, kun tekee virheen...

Eld sanoi:
Oletko nähnyt kalkkilaastia tavallisessa rautakaupassa?
Olen ostanut kalkkilaastia sekä K-Rauta että Bolist. 125:- luulen, että maksoi viimeksi 25kg.

Kysymyksistä:

1) Sain suosituksen olla käyttämättä silikaattimaalia kalkkilaastiseinilleni. Käytin kalkkimaalia, jonka sekoitin itse, vähän sotkuista mutta erittäin halpaa.

2) Kellariini vuodelta -49 on muurattu betoniharkko ja kalkkilaasti.

Kiitän vastauksistanne

Eld: Mikä on ero kalkkilaastin ja ilmakalkkilaastin välillä?

scim: Liittyen kalkkimaalaukseen, luovuttaako se kalkkia ja värjääkö, jos sitä koskettaa? Voiko sitä saada muissa vaaleissa väreissä kuin valkoinen (esim. beige)?

Se voi kalkkeutua, jos sekoitat liian paksuksi. Jos sekoitat oikein ja maalaat kolme-neljä kerrosta, se ei kalkkeudu. Sen voi murtaa pigmenteillä, joita sekoitetaan siihen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.