Bauhaus Västeråsissa oli ulkolaatikoita viikko sitten.

Heippa
Ajattelin vain päivittää ketjua hieman. Ostin toukokuun lopussa essve-laatikon. Yhdessä sen kanssa tuli paljon ruuveja. Olen kesän aikana remontoinut terassin ja rakentanut portaita, joten nyt laatikko on melkein täynnä eri kokoisia ruuveja. Essve-laatikko on ollut loistava olla mukana. Helppo kantaa kaikkia ruuveja ja ei tarvitse sählätä monien kansien kanssa jne. Tyhjentämiäni laatikoita käytän nyt erilaisille ruuveille/kiinnikkeille. Syksyllä ostan todennäköisesti toisen laatikon, jotta voin jakaa sen sisällön erikseen sisä- ja ulkokäyttöön.

muppaduppa sanoi:
Heippa
Ajattelin vain päivittää keskustelua hieman. Ostettiin essve-laatikko toukokuun lopussa. Yhdessä suuren määrän ruuvien kanssa. Kesän aikana olen remontoineet terassia ja rakentaneet portaat, joten nyt laatikko on melkein kokonaan täynnä eri kokoja. Essve-laatikko oli loistava hankinta. Helppo kantaa mukana kaikki ruuvit ja ei tarvitse pelleillä monien kansien kanssa jne. Tyhjät laatikot käytän nyt kaikenlaisiin ruuveihin/kiinnikkeisiin. Syksyllä saattaa tulla uuden laatikon hankinta ja sisällön jakaminen sisä- ja ulkokäyttöön.
Ajattelen myös ostaa sellaisen laatikon. Mitä eri kokoja sinulla on laatikossa?

Muuten, tietääkö joku mistä voi ostaa ruuveja irtopainoina edullisesti?

Ja mitä suosittelette ostamaan eri mittoja varten, kun sisustetaan yläkerta?
Tämä tarkoittaa puutukien kiinnittämistä sisäseiniin, OSB-levyjen, kipsilevyjen kiinnittämistä ja kaikkia muita asioita, joita tarvitaan eristetyn ullakon viimeistelyyn muuttoa varten :-)

Vihaan sitä, että täytyy mennä rautakauppaan joka toinen päivä, koska jokin ruuvi puuttuu.

Anna1984 sanoi:
Muuten, tietääkö kukaan mistä voi ostaa ruuvit irtotavarana edullisesti?
Byggmax?

Irrotettavat ruuvit tuntuvat todella kalliilta. Ostin 4 pientä prikkaa (noin kuin yhden kruunun kolikko) K-rauta:sta tässä päivänä. 4 kr.

D09
Hornbach myy sekalaatikoita, tyyppiä sellainen mitä on talon rakentamisen jälkeen ja lattialta on koottu ruuveja mutta ei jaksa lajitella ;)

Nyfniken sanoi:
Byggmax?

Irtoruuvit tuntuvat niin pirun kalliilta. Ostin 4 pientä prikkaa (noin kuin yhden kruunun) K-rauta:sta tässä eräänä päivänä. 4 kr.
Vai että on irtopainoiset kalliimpia kuin rasioissa ostettavat?
Kuka myy edullisia ruuveja rasioissa? :-)

mitä mittoja suosittelette, että pitäisi olla kotona minun rakennusprojektiini?

D09 sanoi:
Hornbach myy sekoituslaatikoita, sellaisia, joita on talon rakentamisen jälkeen, kun ruuvit on lakaistu lattialta mutta ei jaksa lajitella ;)
Hm, joo, se on ehkä vaihtoehto, mutta kuulostaa vähän työläältä, kun ei tiedä, minkä tyyppisiä ruuveja on ;-)

• Tykkään
D09
  • Laddar…
Se on aika hyvä vaihtoehto, jos ei ruuvaa erityisen usein.

Kuten minä näen sen, melkein aina syntyy yksi kahdesta tilanteesta: joko tarvitset 2-4 ruuvia tai tarvitset 1.200 kpl.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa riittää lajitelmapakkaus. Toisessa vaihtoehdossa ei ole väliä kuinka paljon ruuveja on, silti täytyy mennä ja ostaa.

Minulla on Essve-laatikko, joka toimii hienosti, kun rakentaa jotain ja haluaa pitää hallussa ruuvimitat, esim. 40, 60, 80, 90, 140mm ulkoruuvit, ankkuriruuvit, muutama terassiruuvi, asennusruuvit jne.

Mutta arjessa on rasittavaa raahata se esiin ja avata kansi etsiessä. Tuntuu yksinkertaisesti liian kömpelöltä ja läpinäkymätön kansi on rajoitus, kun ei saa yleiskuvaa. Joten pidän ruuvini hyllyssä ja laatikko seisoo tyhjänä odottamassa seuraavaa projektia (se on liian pieni ratkaisemaan kaikki ruuviongelmat talossa, joten ruuvit jakautuvat ja ei saa kokonaiskuvaa, mutta tiettyä rakennusprojektia varten se toimii hyvin).

Useimmiten käytän tätä Heco:lta niihin pieniin korjauksiin ulkona (kuitenkin siitä puuttuu asennusruuvi, jossa on litteä pää).
Mustalaatikko, jossa näkyy erilaisia järjestettyjä ruuveja ja ruuvikokoja sisältäviä osastoja, oranssi etiketti keskellä.

Barnrikehuset sanoi:
Minulla on Essve-laatikko, joka toimii hienosti, kun rakennetaan jotain ja hallitsee ruuvimitat, esim. 40, 60, 80, 90, 140 mm ulkoruuvit, ankkuriruuvit, joitakin terassiruuvikokoja, asennusruuvi jne.

Mutta arjessa sen ulos vetäminen ja kansilukon avaaminen on työlästä etsimistä varten. Se tuntuu liian kömpelöltä yksinkertaisesti, ja se, että kansi ei ole läpinäkyvä, on rajoitus, koska yleiskuvaa ei saa. Joten minulla on ruuvit hyllyssä ja laatikko on tyhjänä odottamassa seuraavaa projektia (se on liian pieni ratkaisemaan kaikki ruuviongelmat talossa, joten ruuvit jakautuvat ja yleiskuvaa ei saa, mutta tiettyyn rakennusprojektiin se toimii hyvin).

Käytän useimmiten tätä Heco-merkiltä niissä pienkorjauksissa, joita teen ulkona (puuttuu kuitenkin yksi asennusruuvi, jossa on litteä pää).
[kuva]
Mihin projekteihin yleensä käytät asennusruuvia?

Se on lähinnä 3 erilaista ruuvia, jotka menevät täällä:
3,5x19 mm (oikeastaan pellinruuvi, mutta puree hyvin myös puuhun/lastulevyyn). Käytetään pieniin asioihin kuten tauluihin, pistorasioihin jne.
Keskikokoisiin töihin käytän mieluiten 5x45 ankkuriruuvia
jos se ei riitä, käytän 5x80 tai 5x100 kiinnitysruuvia

Anna1984 sanoi:
Ai että onko irtotavarana kalliimpaa kuin ostaa laatikoissa?
Kuka myy halpoja ruuveja laatikoissa? :-)

mitä mittoja suosittelette, että kannattaisi olla kotona minun rakentamista varten?
Mielestäni on erityisen paljon helpompaa pitää kirjaa siitä, mitä on valikoimassa, kun ostaa laatikoissa. Silloin ne on merkitty sisällöillä, helppo säilyttää ja yksinkertaista saada yleiskuvaa.

En olisi katsellut, mistä ruuvit ovat halvimpia. Ei ole paljonkaan ärsyttävämpää kuin huonosti toimivat ruuvit. Kysymyksen pitäisi olla, kenellä on hinta-laatu-suhteeltaan hyvät ruuvit. Käytin aiemmin paljon hornbachin ruuveja, joista en oikeastaan koskaan valittanut, mutta viime aikoina olen siirtynyt essveen ja viihdyn paljon paremmin niiden kanssa. Ne tuntuvat laadukkaammilta, alkavat vääntyä helpommin, kiertyvät paremmin, itseupottuvat, parempi istuvuus bitsin kanssa. Ainakin nämä ovat asioita, joista mielestäni kannattaa maksaa muutama sentti enemmän.

Miten aiot rakentaa? Puu- vai metallirunkoja? Mihin aiot kiinnittää runkoja?

Kun olen rakentanut sisäseiniä puurunkoihin kiinnitettynä lattialautalevyyn, olen käyttänyt 6x90 ja 6x120. Kipsilevyille tarvitset kipsiruuvit. Saatavana eri pituisina riippuen siitä, montako kerrosta aiot laittaa.

OSB:n ja kipsin kiinnittämiseen on useita tapoja. Laitan muutaman ruuvin kulmiin OSB:hen ja sitten kipsiruuvit kaksinkertaisen kerroksen läpi kaikelle mahdolliselle, jotta se kiinnittyy kunnolla runkoon. Jotkut kiinnittävät OSB:n kokonaan runkoon ensin lastulevyruuveilla ja sitten vetävät kipsin yhdellä kiplikerrosruuvilla vain OSB:hen. Jälkimmäisen menetelmän etu on se, ettei luoteta kipsikartongin kerroksen lujuuteen vetämällä OSB:ta runkoon, kun taas ensimmäinen menetelmä on nopeampi ja halvempi, koska tarvitsee laittaa vain yksi ruuvikierros.

Löysin juuri täydellisen tavan, jos puuttuu gipsskruv.
Läpinäkyvä teippi, jossa on ruuvikuvioita, ripustettuna seinälle ehyiden gipsskruvien viereen.

• Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
Mitä ruuvia käytät? Kipsiseinäruuvi ja lastulevyruuvi riittävät pitkälle. Osta laatikko tulppia/ruuveja, mutta varmista aina, että ostat suuren pkk, niin jää jäljelle seuraavaa projektia varten.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.