16 332 lukukertaa ·
7 vastausta
16k lukukertaa
7 vastausta
Kyllästettyä vai tavallista puutavaraa vastaan
Jäsen
· Stockholms
· 977 viestiä
Mietin hieman, jos joku voisi jakaa kokemuksia siitä, kuinka "tavallinen" säännöllinen harvalaudoitus ja terassilauta kestävät verannalla tai portaissa verrattuna painekyllästettyyn vastaavaan. Myös tervetullut on, jos jollakulla on kokemusta lehtikuusesta ja muista materiaaleista. Oleta, että näitä huolletaan öljyllä samalla tavalla...
Olisi hauska kuulla kokemuksianne...
Olisi hauska kuulla kokemuksianne...
Minulla on laituri, jossa olen sekoittanut tavallista ja painekyllästettyä puuta, tämä nostetaan ylös joka syksy. Ja seitsemän vuoden jälkeen en näe eroa palkkien välillä, mutta toisaalta jotkut halkeavat enemmän, mutta se johtuu siitä, kuinka hyvä puu oli alun perin eikä siitä, oliko sitä painekyllästetty.
Jos vertaat painekyllästettyä ja kyllästämätöntä samaa puulajia, yleensä ulkoeliniässä on suuri ero. Painekyllästetty kestää monta kertaa pidempään. Olen kokenut tämän sekä laitureissa että terasseissa!
Mitä tulee lehtikuuseen, niin tämä puulaji on luonnostaan kyllästetty eikä tarvitse käsittelyä. Jos sitä ei käsitellä, väri muuttuu kuitenkin hopeanharmaaksi, mutta se on erittäin kestävä. On myös mainittava, että tämän päivän lehtikuusi ei ole samaa laatua kuin se oli 10-15 vuotta sitten. Nykyään se on usein nopeasti kasvatettua lehtikuusta Puolasta jne. Harvoin törmää aidon SIBERIAN lehtikuuseen, joka on saanut kasvaa Siperian olosuhteissa, mikä tekee lehtikuusesta kovemman ja tiheämmän.
Jäsen
· Stockholms
· 977 viestiä
Kiitos vastauksista kaikille.
Monta kertaa pidempään? Luulin, että kyseessä olisi vain 10-15% pidempi käyttöikä. Minulla tulee olemaan ylijäämälistoja suurehkoihin portaisiin ja mahdollisesti terassille. Olen kuullut, että todella tiheäsyinen puu on vähintään yhtä hyvä kuin kyllästetty, mutta en ole ihan varma tämän totuudesta.anaitis sanoi:
Kiitos, hyvää tietoa...Bonan sanoi:
mitä tulee lehtikuuseen, tutkimukset on tehty Venäjällä, joka on myös suuri lehtikuusen viejä. Lisäksi he osoittivat, että lehtikuusi on erittäin hyvä anaerobisissa ympäristöissä, mutta että se ei ole erityisen paljon parempi kuin esimerkiksi hyvälaatuinen mänty aerobisissa ympäristöissä. Männyn sydänpuulla oli jopa paremmat ominaisuudet kuin huonolaatuisella lehtikuusella. Ruotsissa on tehty/on meneillään tolppatesti, mutta en itse asiassa tiedä, miten siinä on käynyt. Lyhyesti sanottuna Anders, rakenna sinä käsittelemättömällä, mutta varmista, että se on hyvin tuuletettu (hyvälaatuinen mänty, jolla on hyvät mahdollisuudet kuivua, rapautuu noin 1 mm/10 vuotta, jos se on suojaamaton ruotsalaisten tutkimusten mukaan). Jos käsittelet lisäksi puuta (öljy tai maali), se kestää hyvin pitkäänkin.
ystävällisin terveisin
Martin
ystävällisin terveisin
Martin
se ei oikeastaan merkitse mitään, mutta toki. Pihallani on 70-luvun alussa rakennettu terassilauta, joka on edelleen erinomaisessa kunnossa, öljytty noin joka kolmas vuosi (ei useammin ainakaan). Ongelma on, että laadukas puutavara on kalliimpaa kuin painekyllästetty. Toisaalta kannattaa huomioida, että kannen ilmanvaihdon täytyy olla hyvä/erittäin hyvä, jotta se toimii. Esimerkin kansi sijaitsee 1,5-2,5 m maanpinnan yläpuolella. Toimii kuitenkin.
Terveisin
Martin
Terveisin
Martin
Klikkaa tästä vastataksesi