5 076 lukukertaa ·
55 vastausta
5k lukukertaa
55 vastausta
Kuormitus laiturin kärjessä.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 069 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 069 viestiä
Tällainen laskenta olisi mahtava.
Mutta mietin pystysuuntaista vetovoimaa takakiinnityksessä, koska olin löytänyt, että ankkurimassa ja M20 kierrevarsi kestivät noin 3 tonnia.
Koska en itse osaa laskea taipumaa, minun täytyy kokeilla käytännössä. Aloitan 4 metristä, jos heiluu liikaa, siirryn 3,8 metriin, jne.
Mutta mietin pystysuuntaista vetovoimaa takakiinnityksessä, koska olin löytänyt, että ankkurimassa ja M20 kierrevarsi kestivät noin 3 tonnia.
Koska en itse osaa laskea taipumaa, minun täytyy kokeilla käytännössä. Aloitan 4 metristä, jos heiluu liikaa, siirryn 3,8 metriin, jne.
Noin 30 mm ulkoreunassa palkille, jonka mitat ovat 90x200, kun hiljainen kuorma on 1000 kg ulkoreunassa, oma paino jätetty huomiotta, joustavuusmoduuli 8 GPa oletettu, lineaarinen malli oletettu (Euler-Bernoulli).D Derbyboy sanoi:Tällainen laskema olisi upea.
Mutta se, mitä mietin, oli vetovoima pystysuunnassa takakiinnityksessä, koska olin löytänyt, että ankkurimassa ja M20-kierretanko kestivät noin 3 tonnia.
Koska en itse osaa laskea taipumaan, joudun kokeilemaan. Aloitan 4 metristä, jos heiluu liikaa, lasken alas 3,8 metriin jne.
Lisäoletuksia: 4 m oletettu, pystysuora siirtymä asetettu 0 kohtaan aivan keskellä, pystysuora ja vaakasuora siirtymä asetettu 0 sisäisellä tuella, eli kulmaa ei koskaan lukita missään kohdassa palkkia.
Huomaa myös pysyvä kuorma, käytännössä sinulla on jotain dynaamista, kohtuullisesti pitäisi noudattaa jotain standardia kuten Eurocode, mutta tuntuu liioittelulta siltaasi varten.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 069 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 069 viestiä
Kiitos
Luulen, että enintään 200-300 kg kauimpana. Siitä tulee suhteellisen kapea laituri 1,4-1,6 ja sitä käytetään periaatteessa vain pienen moottoriveneen kyytiin nousuun ja siitä poistumiseen, ajattele isompaa Busteria.
Ajattelin kuitenkin käyttää sparre 75x200
Luulen, että enintään 200-300 kg kauimpana. Siitä tulee suhteellisen kapea laituri 1,4-1,6 ja sitä käytetään periaatteessa vain pienen moottoriveneen kyytiin nousuun ja siitä poistumiseen, ajattele isompaa Busteria.
Ajattelin kuitenkin käyttää sparre 75x200
Tulokset riippuvat lineaarisesti leveyden mukaan yllä olevassa mallissa, joten saat tekijän 90/75 enemmän taipumaa. Sama EI päde korkeuteen, mikä on eksponentiaalinen riippuvuus.D Derbyboy sanoi:
Mutta sinulla on kolme sellaista, joten siitä tulee tekijä 90/(3*75) sen sijaan. Kuitenkin sinulla on paikallinen taipuma siinä, mikä muodostaa lattian, mikä ei ole mukana ollenkaan.
Tulokset ovat myös lineaarisia kuormitukseen nähden - puolet kuormasta antaa puolet taipumasta.
Käytännössä asiasta voidaan keskustella, mutta tämä lineaarinen teoria on vakiintunut insinöörimenetelmä, jota opetetaan korkeakouluissa ja yliopistoissa ympäri maailmaa. Se pätee pienissä muodonmuutoksissa, mutta opiskelija jätetään itse arvioimaan, mikä on pieni muodonmuutos. Nyrkkisääntönä voi olla, että taipuman tulisi olla alle 10 kertaa palkin pituudesta, mutta se riippuu ongelmasta ja siitä, kuinka yksityiskohtaisen analyysin haluaa tehdä.
Käytännössä asiasta voidaan keskustella, mutta tämä lineaarinen teoria on vakiintunut insinöörimenetelmä, jota opetetaan korkeakouluissa ja yliopistoissa ympäri maailmaa. Se pätee pienissä muodonmuutoksissa, mutta opiskelija jätetään itse arvioimaan, mikä on pieni muodonmuutos. Nyrkkisääntönä voi olla, että taipuman tulisi olla alle 10 kertaa palkin pituudesta, mutta se riippuu ongelmasta ja siitä, kuinka yksityiskohtaisen analyysin haluaa tehdä.
Eksyin laskelmiin.Den ofrivillige klåparen sanoi:
Onko johtopäätös, että jos ripustat 1000 kg yhden (1) 4m pitkän 90x200 palkin päähän, joka on kiinnitetty keskeltä ja toisesta päästä, se laskee 120 mm?
Jos sitten on 3 palkkia, paino jakautuu niiden kesken ja aleneminen vähenee tekijällä 0,4 => 120mm*0.4 = 48mm?
Eli selkokielellä voit asettaa 10 hyvinrakennettua henkilöä laiturin päähän ja se laskee sitten 5 cm?
Selvennän, että en kyseenalaista, vaan kysyn, olenko ymmärtänyt oikein
//Mirkan
Edit: selvennys tuli, kun postasin.
Nopea käytännön testi:
Tue palkki ulko päistä ja hyppää keskellä. Silloin saat samat voimat kuin jos se olisi kiinnitetty ulkopäähän ja keskelle.
Vaihtoehto kierrevarren kummallekin puolelle on palkit kierrevarren kummallakin puolella.
Tue palkki ulko päistä ja hyppää keskellä. Silloin saat samat voimat kuin jos se olisi kiinnitetty ulkopäähän ja keskelle.
Vaihtoehto kierrevarren kummallekin puolelle on palkit kierrevarren kummallakin puolella.
Klikkaa tästä vastataksesi