L lordi sanoi:
Nyt vedät asian äärimmilleen. Nyt tilanne oli niin, että on todettu olevan asbestia, silloin SE PITÄÄ hoitaa koulutetun henkilökunnan toimesta, jos joku on menossa ja ammattimaisesti suorittamaan työtä siellä. Sitä ei voi kiertää. Voi olla mitä mieltä haluaa, mutta se on niin.

Yksityishenkilö saa hoitaa asbestipurun itse, mutta koska heillä ei ole koulutusta, he eivät voi myöskään todistaa, että se on tehty oikealla tavalla, vaikka se olisi suoritettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Mitä tarkoitan, on että jos tietää, että maallikko on ollut repimässä asbestia, voi olla epäilys suurempien määrien leviämisestä, mikä johtaa siihen, että ammattihenkilö ei saa työskennellä siellä ennen asian selvittämistä.
Epäilen (tai oikeastaan tiedän), että minulla on asbestia putkieristyksessäni. Jos poistan sen itse ilman mitään koulutusta tai dokumentaatiota - Kuinka sitten joku, joka tulee myöhemmin tekemään ammattityötä siellä, tietää, että siellä on ollut asbestia?

• Tykkään
Dilato ja 2 muuta
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Epäilen (tai pikemminkin tiedän), että putkieristyksessäni on asbestia. Jos poistaisin sen itse ilman mitään koulutusta tai dokumentointia - Miten kukaan, joka myöhemmin tulee paikalle tekemään ammattityötä, voisi tietää, että siellä on ollut asbestia?
Ymmärrän. Mutta en aio poistaa asbestia, vaan kapseloida sen…

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
E Eija Johansson sanoi:
Oli "tyyppi" saneerausyrityksestä kotona tänään katsomassa "ongelma-alueita" ja hänen mielestään minun pitäisi maalata avoimet kohdat. Katso kuva. Toisen putken, joka on varsinaisen lämmitysjärjestelmän takana, hän käski minun tiivistää vaahdolla… tuntuu kohtuulliselta, mutta koska en ole koskaan tehnyt tätä aikaisemmin, olen vähän huolissani. Kuinka paljon vaahtoa uskaltaa suihkuttaa sisään ilman, että nykyinen eristys räjähtää?
Hän sanoi, kuten joku muu ketjun jäsen, että kunta ei voi vaatia, että auktorisoitu yritys tekee työn...onhan se kuitenkin minä, talonomistaja, joka päättää…
"Saneeraustyyppi" sanoi, että voisin itse täyttää tarkistuslistan tehdyistä toimenpiteistä. Jos sitä ei hyväksyttäisi, he ottaisivat asbestinäytteen. Hän ei ollut huolissaan, mutta sanoi, että voisin itse korjata tarvittavat asiat huomattavasti edullisemmin. Hän vahvisti myös, että henkilö, joka suorittaisi mittarinvaihdon, on pahamaineinen ja saanut useat tässä kaupungissa olevat saneerausyritykset kieltäytymään työstä… Onko vinkkejä?
Wow, mukavaa nähdä, että on olemassa järkeviä ihmisiä, jotka eivät pelaa ihmisten peloilla myydäkseen palvelujaan kalliilla.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 5 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson sanoi:
Olen tänään kutsunut kotiini erään ”miehen” saneerausyrityksestä katsomaan "ongelma-alueita", ja hänen mielestään minun kannattaisi maalata päälle avoimet kohdat. Katso kuva. Toisen putken takana, joka on itse lämmitysjärjestelmän takana, hän ehdotti, että käytän saumausvaahtoa ja tiivistän sillä… se tuntuu järkevältä, mutta koska en ole koskaan tehnyt tätä aikaisemmin, olen hieman huolissani. Kuinka paljon vaahtoa on turvallista ruiskuttaa ilman, että olemassa oleva eristys repeytyy? Hän sanoi, kuten joku muukin keskustelussa, että kunta ei voi vaatia, että valtuutettu yritys tekee työn... loppujen lopuksi olenhan minä talon omistaja, joka päättää… ”Saneerausmies” sanoi, että voisin itse täyttää listan tehdyistä toimenpiteistä. Jos sitä ei hyväksyttäisi, he tulisivat ottamaan asbestinäytteen. Hän ei ollut huolissaan, mutta arveli, että voisin itse korjata tarvittavat asiat huomattavasti edullisemmin. Hän vahvisti myös, että henkilö joka suorittaisi mittarinvaihdon, on pahamaineinen ja useat täällä kaupungissa olevat saneerausyritykset eivät halua ottaa työtehtävää... Onko neuvoja?
Vaikuttaa järkevältä henkilöltä. Älä pelkää saumausvaahtoa, laitat pienen määrän ja sitten seuraavan tunnin aikana se kasvaa tilavuudeltaan. Jos laitat liian vähän, voit lisätä vähän enemmän seuraavana päivänä.

Ja samanaikaisesti se on vähän niin, että pallo on kaukolämpöyrityksellä. Jos he eivät halua vaihtaa nyt, se on heidän ongelmansa. Anna sen mennä puoli vuotta tai vuosi, niin he palaavat asiaan. Aika parantaa kaikki haavat, heistä tulee yleensä ajan myötä käytännöllisempiä. Jos sinulla on onnea, kaukolämpötyöntekijällä on uusi työ silloin.

• Tykkään
Dilato ja 4 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl sanoi:
Mutta riskinarviointi alkaa rakennuttajalta tässä tapauksessa TS:ltä, vaikka hän olisi noviisi.
TS voi siirtää Bas-P vastuunsa, kun hän palkkaa urakoitsijan, jolla on normaalisti vain Bas-U vastuu.
Mutta nämä eivät tule paremmiksi tai huonommiksi riippumatta työn koosta, jos kaikki osapuolet hoitavat sitoumuksensa...
Olet keskittynyt teoreettiseen vastuuseen. Tässä on kyse empiirisestä riskistä. Eli siitä, että joutuu tekemisiin huijareiden kanssa saneerausalalla. Niitä on paljon, ainakin Tukholmassa.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 4 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Kuulostaa järkevältä henkilöltä. Älä pelkää polyuretaanivaahtoa, laitat pienen nokareen ja seuraavan tunnin aikana se kasvaa tilavuudeltaan. Jos laitat liian vähän, voit lisätä hiukan lisää seuraavana päivänä.

Ja samalla on niin, että pallo on kaukolämpöyrityksellä. Jos he eivät halua vaihtaa nyt, se on heidän ongelmansa. Anna kulua puoli vuotta tai vuosi, niin he palaavat asiaan. Aika parantaa haavat, he tulevat yleensä pragmaattisemmiksi ajan myötä. Jos onnekas, kaukolämpötuttavalla on uusi työ silloin.
Ongelma on, että kunnan on tehtävä mittarin vaihto (Eduskunnan päätös siitä... koskee koko maata, tietysti). Itse asiassa mielestäni se tuntuu tarpeettomalta, kun koko kaukolämmönvaihdin pitäisi vaihtaa, ajattelin niin keväällä. Mielestäni meidän, joilla on nämä vanhat, pitäisi voida vapauttaa mittarin vaihdosta… mutta se ei näytä olevan mahdollista 😳🙄. On vaikea keskustella kunnan kanssa, kun heillä on useita konsultteja mukana… (nuoria ihmisiä, jotka lukevat etukäteen eivätkä ymmärrä ongelmaa) … vaatii valtavasti energiaa 😡

• Tykkään
Dilato ja 2 muuta
  • Laddar…
Vastaa, että olet varannut asbestsaneerauksen ensi vuoden joulukuussa.

• Tykkään
Luc Reiner ja 4 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eija Johansson sanoi:
Ongelma on, että kunnan on vaihdettava mittari (Eduskunnan päätös siitä...koskee koko maata, totta kai.) Itse olen sitä mieltä, että se tuntuu turhalta kun koko kaukolämpövaihdin on vaihdettava, keväällä aioin sen tehdä. Mielestäni meidän, joilla on nämä vanhat, pitäisi voida välttyä mittarin vaihtamiselta...mutta se ei näytä onnistuvan😳🙄. On vaikea keskustella kunnan kanssa, koska heillä on useita konsultteja mukana...(nuoria ihmisiä, jotka lukevat etukäteen eivätkä ymmärrä ongelmaa)...vaatii valtavasti energiaa😡
Yksinkertaisin ratkaisu tilanteessa on pysyä paikoillaan. Jos he haluavat vaihtaa ja ovat motivoituneita, he ottavat yhteyttä. Et ole kaukolämmön toimittajan ylläpidosta vastuussa, vaikka kenttäväki kuinka haluaisi sinun olevan.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Kuulostaa järkevältä henkilöltä. Älä pelkää vaahtomuovia, laitat vain pienen klöntin ja sitten seuraavan tunnin aikana se laajenee tilavuudeltaan. Jos otat liian vähän, voit laittaa vähän lisää seuraavana päivänä.

Ja samalla tavalla se on myös vähän niin, että pallo on kaukolämpöyrityksellä. Jos he eivät halua vaihtaa nyt, se on heidän ongelmansa. Anna puolivuotta tai vuosi ja he palaavat. Aika parantaa kaikki haavat, yleensä heistä tulee käytännöllisempiä ajan myötä. Jos olet onnekas, kaukolämpömies on silloin uudessa työssä.
Kiitos tiedosta! Haluaisin ehdottomasti, että sekä mittarin vaihto että kaukolämpölaitoksen vaihto tapahtuisivat miellyttävämmässä lämpötilassa... mutta tunnen itseni kuin Daavid Goliatia vastaan, vaikka olen nainen😉

L lordi sanoi:
Nyt vedät asian äärimmäisyyksiin. Tilannehan oli niin, että on todettu olevan asbestia, jolloin KOULUTETUN henkilöstön on hoidettava asia, jos joku aikoo sinne ja ammattimaisesti suorittaa työtä. Tätä ei voi kiertää. Voi ajatella mitä haluaa, mutta näin se on.

Yksityishenkilö saa puhdistaa itse, mutta koska hänellä ei ole koulutusta, hän ei voi myöskään todistaa, että se on suoritettu oikealla tavalla, vaikka se olisi suoritettu kaikkien taiteensääntöjen mukaan.

Tarkoitan, että jos tiedetään, että maallikko on ollut käsittelemässä asbestia, voi olla epäily suuremman määrän leviämisestä, jolloin ammattilainen ei saa työskennellä siellä ennen kuin asia on selvitetty.
Ei, asbestia ei ollut lainkaan todettu, koska TS ei ollut vielä tehnyt mitään näytteenottoa. Olet hieman kireä ja näytät tulkitsevan "säännöt" omalla erityisellä tavallasi.

Neuvo, että TS ilmoittaa kunnalle/kaukolämpötoimittajalle, että hän palaa asiaan, kun hän on ehtinyt selvittää asian ja vaihtaa toisen osan samalla, on erittäin viisas. TS voi myös kieltää ns. käsityöläiseltä (veljesi?) tulemasta hänen taloonsa, on varmasti muita asentajia....

• Tykkään
  • Rakastan
Luc Reiner ja 2 muuta
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Epäilen (tai pikemminkin tiedän), että putkieristeessäni on asbestia. Jos poistan sen itse ilman minkäänlaista koulutusta tai dokumentaatiota - kuinka joku, joka myöhemmin tulee sinne tekemään ammattimaista työtä, tietää, että siellä on ollut asbestia?
He eivät tiedä sitä. Ja se on sitten sinun omallatunnollasi, että se on tehty kunnolla.

Kuitenkin, kuten yritän väittää yhtä itsepintaisesti kuin hullu, että JOS he tietävät, niin työsuojeluviranomaisen määräykset ovat voimassa.
Ei voi suojautua kaikilta piileviltä vaaroilta työelämässä, mutta niihin, jotka tunnetaan, tehdään toimenpiteitä.
Ne, jotka työskentelivät Lomma Eternitillä, tekivät sen hyvässä uskossa, koska kukaan ei tiennyt sen olevan vaarallista. Jos se olisi tiedetty silloin, monet olisivat todennäköisesti lähteneet kotiin.

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ei, se ei ollut lainkaan todettu asbestiksi, koska TS ei ole vielä tehnyt mitään näytteenottoa. Olet hieman baisiahdas ja näytät tulkitsevan "sääntöjä" omalla erityisellä tavallasi.

Neuvo siitä, että TS ilmoittaa kunnalle/kaukolämpötoimittajalle, että hän palaa asiaan, kun hän on ehtinyt tutkia asian ja tekee vaihdon toiseen osaan samalla kertaa, on erittäin viisas. TS voi myös samalla kieltää ns. käsityöläisen (veljesi?) tulemasta hänen taloonsa, varmasti löytyy muitakin asentajia....
Olen käynyt useita kursseja aiheesta, ja voin kuvista sanoa, että 100% on asbestia putkieristyksessä.
Haluaisin, että kerrot minulle, miten säännöt pitäisi tulkita. Voinhan olla väärässä.

L lordi sanoi:
Olen käynyt useita koulutuksia aiheesta ja voin kuvien perusteella sanoa, että tuossa putkieristeessä on 100% asbestia.
Haluaisin, että kerrot minulle miten sääntöjä pitäisi tulkita. Voinhan olla väärässä.
Arvelisin myös, että putkieristyksessä on asbestia. Mutta missä säännöissä sanotaan, ettei työtä saa suorittaa yksityishenkilön huoneessa, jossa on tämän tyyppisiä putkia? Asbestia ei voi vapautua itsestään ja putkia ei ole todennäköisesti leikattu moniin vuosiin.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 3 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lordi sanoi:
Olen käynyt useita koulutuksia aiheesta, ja voin kuvien perusteella sanoa, että tuossa putkieristeessä on 100% asbestia.
Haluaisin, että kerrot minulle, miten sääntöjä tulkitaan. Saatan olla väärässä.
Tarkoitatko, että on olemassa lakisääteinen vaatimus poistaa kaikki materiaalit rakennuksista, joissa tiedetään tai on todennäköistä, että on asbestia? Haluaisin siinä tapauksessa lukea asetustekstin. Mikä on asetuksen nimi?

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 4 muuta
  • Laddar…
E Eija Johansson sanoi:
Kiitos tiedosta! Haluaisin ehdottomasti, että sekä mittarin että kaukolämpölaitteiston vaihto tapahtuisivat silloin, kun lämpötila on miellyttävämpi... mutta tunnen itseni kuin David Goljatia vastaan, vaikka olen nainen😉
Uteliaisuudesta, voisitko ottaa kuvia, jotka näyttävät hieman laajemmin, miltä mittarin sijainti näyttää, jotta voimme arvioida riskin (tällä hetkellä on vain lähikuvia yksityiskohdista)?

• Tykkään
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.