8 262 lukukertaa ·
75 vastausta
8k lukukertaa
75 vastausta
Kunta haluaa vaihtaa kaukolämmön mittarin
Huono tuuri vainoharhaisen käsityöläisen kanssa. Etkö voi puhua vastuuhenkilön kanssa siitä, kuinka itse peität tai poistat eristyksen?E Eija Johansson sanoi:Juuri niin on. En uskalla ottaa riskejä, vaan aion ottaa yhteyttä saneerausyritykseen, joka toivottavasti kapseloi ne kaksi putkea, joista on kyse. Saneerausyrityksen tulee täyttää tarkistuslista. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu, kun lämmönvaihdin vaihdetaan kokonaan. Nyt on kyse vain mittarista. Outoa on se, että minulla on ollut huoltosopimus kunnan kanssa lämmönvaihtajasta ja mittari on vaihdettu vain pari vuotta sitten ILMAN, että kukaan olisi reagoinut niihin putkiin, jotka nyt täytyy korjata🤔😳
Valitettavasti liian harvat tietävät asbestista..E Eija Johansson sanoi:Aivan niin se on. En uskalla ottaa riskiä, vaan aion ottaa yhteyttä saneerausyritykseen, joka toivottavasti kapseloi ne kaksi putkea, joista on kyse. Saneerausyrityksen tulee täyttää tarkistuslista. Sitten nähdään, mitä tapahtuu, kun lämmönvaihdin vaihdetaan kokonaan. Nyt on kyseessä vain mittari. On kummallista, että minulla on ollut huoltosopimus kunnan kanssa koskien lämmönvaihdinta ja mittari on vaihdettu vain muutama vuosi sitten ILMAN, että kukaan on reagoinut nyt korjattaviin putkiin🤔😳
Suosittelen itse, ettei noviisi koskaan saneeraa asbestia sisätiloissa, koska riski asbestin leviämiselle talon sisällä on olemassa..
Olen puhunut useiden kanssa siitä kunnallisesta yhtiöstä, joka on kilpailuttanut yrityksen, jonka pitäisi tehdä mittarin vaihto. Ei etene. Kysymystä heitellään ympäriinsä... Ajattelen kysyä puhdistusyritykseltä tarjousta kapseloinnista jne...Jonatan79 sanoi:
Voiko joku todella asettaa sellaisia vaatimuksia, että pitäisi palkata firma suorittamaan toimenpiteen?
Tietääkö edes varmasti, että asbestia on saneerattavana?
Sinä kiinteistönomistajana voit itse päättää, miten ja kuka toimenpiteen suorittaa, ei ole mitään lakivaatimuksia, jotka pakottavat sinut palkkaamaan jonkun firman, mutta jos firma suorittaa sen, silloin on valtava määrä sääntöjä miten se tulee tehdä ja se tulee kalliiksi.
Jos teet sen itse, ei ole mitään sääntöjä miten se tehdään.
Itse maalaisin vain putket uudelleen esimerkiksi mustalla maalilla, silloin mahdollinen asbesti on sidottu ja 100% vaaraton ja on selvää, että asia on näin.
Tietääkö edes varmasti, että asbestia on saneerattavana?
Sinä kiinteistönomistajana voit itse päättää, miten ja kuka toimenpiteen suorittaa, ei ole mitään lakivaatimuksia, jotka pakottavat sinut palkkaamaan jonkun firman, mutta jos firma suorittaa sen, silloin on valtava määrä sääntöjä miten se tulee tehdä ja se tulee kalliiksi.
Jos teet sen itse, ei ole mitään sääntöjä miten se tehdään.
Itse maalaisin vain putket uudelleen esimerkiksi mustalla maalilla, silloin mahdollinen asbesti on sidottu ja 100% vaaraton ja on selvää, että asia on näin.
Minun on kaikesta huolimatta hankittava saneerausyritys tekemään asbestitesti sen jälkeen, kun putket on käsitelty. Se on lähetettävä kunnalle ennen kuin alihankkija voi tulla vaihtamaan lämpömittarin🙄. Tuntuu kuin olisin loukussa.D Dilato sanoi:Voiko kukaan todella asettaa sellaisia vaatimuksia, että on pakko palkata yritys suorittamaan toimenpide?
Tietääkö edes varmasti, että on asbestia, joka pitäisi poistaa?
Sinä kiinteistönomistajana voit itse päättää, miten ja kuka toimenpiteen suorittaa, ei ole mitään lakivaatimuksia, jotka pakottavat sinua palkkaamaan jonkun firman, mutta jos jokin firma tekee sen, on olemassa valtavasti sääntöjä siitä, miten se pitää tehdä, ja sitten siitä tulee kallista.
Jos teet sen itse, ei ole mitään sääntöjä siitä, miten.
Itse olisin vain maalannut putket uudelleen esimerkiksi mustalla maalilla, jolloin mahdollinen asbesti on sidottu ja 100 % vaaraton sekä selvästi havaittavissa, että näin on.
On olemassa sääntöjä jätteen kaatopaikalle sijoittamisesta, jotka koskevat myös yksityishenkilöitä, mutta ei itse saneerauksen suorittamisesta...D Dilato sanoi:Voiko joku todella asettaa sellaisia vaatimuksia, että täytyy palkata yritys toimenpiteen suorittamiseen?
Tietääkö edes varmasti, että asbestia on, joka täytyy puhdistaa?
Sinä kiinteistönomistajana voit itse päättää, miten ja kuka toimenpiteen suorittaa, ei ole lainsäädäntöä, joka pakottaa sinua palkkaamaan jonkun yrityksen, mutta jos yritys suorittaa sen, on olemassa valtava määrä sääntöjä siitä, miten se tulisi tehdä ja silloin se tulee kalliiksi.
Jos teet sen itse, ei ole sääntöjä siitä miten.
Itse maalaisin vain putket uudelleen tyyliin mustalla värillä, jolloin kaikki mahdollinen asbesti on sidottu ja 100% vaaraton ja on selvää, että näin on asian laita.
Voidaan ottaa näytteitä...
Se on helppoa.E Eija Johansson sanoi:
Poista eristys itse, käytä kertakäyttöhaalaria ja maskia, tee se varovasti, jotta se ei pölyä (pöly voi olla vaarallista) suihkuta ensin vesihöyryä, pakkaa tiiviiseen muovipussiin, sitten tuuleta kunnolla ja pyyhi tila märkäliinalla.
Nyt yritys tulee ottamaan näytteen, ei ole asbestia.
Asbesti ei ole erityisen vaarallista, jos sille altistuu vain satunnaisesti ja rajoitetussa määrin, ne, jotka saivat vammat siitä, olivat niitä, jotka työskentelivät sen parissa.
Kyllä, koska henkilö, joka tulee sinne tekemään työtä, ei työskentele yksityishenkilönä vaan työntekijänä, työympäristöviranomaisen säännöt ja vaatimukset pätevät. Jos on epäilyä asbestipölyn leviämisestä, ei siellä saa työskennellä.D Dilato sanoi:Voiko joku todella asettaa sellaisia vaatimuksia, että on pakko palkata firma työn suorittamiseksi?
Tietääkö edes varmasti, että siellä on asbestia, joka pitää puhdistaa?
Sinä kiinteistönomistajana voit itse päättää, miten ja kuka työn suorittaa, säädöksiä ei ole, jotka pakottavat sinua palkkaamaan jonkun firman, mutta jos firma tekee sen, niin silloin on paljon sääntöjä, kuinka se pitää tehdä ja sitten se tulee kalliiksi.
Jos teet sen itse, ei ole mitään sääntöjä siitä, miten se tehdään.
Itse olisin vain maalannut putket uudelleen esimerkiksi mustalla maalilla, silloin mahdollinen asbesti on sidottu ja 100% vaaraton sekä lisäksi on selvästi nähtävissä, että niin on.
Riittääkö satunnaisen kaverin epäilys, että täytyy toteuttaa asbestisaneeraus?L lordi sanoi:
Miten mittarin vaihto voi vapauttaa asbestia, eikö se ole vain kaksi unionimutteria, jotka pitää irrottaa ja kiinnittää takaisin?
Asbesti, joka on sidottu eristeeseen, ei voi tuskin pyörteillä ilmassa, ellei siihen aleta repimään?
Eikö ole helpompaa ja järkevämpää, että tekijällä on suojavarusteet kuin pakottaa kaikki puhdistamaan talonsa täysin turhaan?
Ei vaan ammattilainen, kuten putkiasentaja.D Dilato sanoi:Tarvitaanko satunnaisen tyypin epäilys, että on pakko tehdä asbestinpurku?
Mikä mittarin vaihdossa voisi aiheuttaa asbestin vapautumista, eikö se ole vain kaksi unionimutteria, jotka pitää irrottaa ja kiinnittää takaisin?
Asbesti, joka on sidottu eristeeseen, ei todennäköisesti irtoa, ellei siinä ala repiä?
Eikö ole helpompaa ja järkevämpää, että toteuttajalla on suojavarusteet kuin että pakotetaan kaikki puhdistamaan talonsa täysin turhaan?
Se tarkoittaa, että kaikkien ennen vuotta 1970 tai niin rakennettujen asuntojen käsityöläisten olisi vaadittava testi, sillä pölyä on saattanut levitä joskus jonkun toimesta...epätodennäköistä!L lordi sanoi:
Tai osta kotiin kipsinauhoja. Leikkaa sopiva pätkä, kasta veteen ja sulje avoimet päät. Kun se on kuivunut päivän tai kahden kuluttua, putket voidaan maalata tavallisella valkoisella seinämaalilla.
Sitten huone siivotaan pyyhkimällä kaikki kostealla kolmesti. Heitä rievut ja mopit pois.
Nyt voidaan ottaa asbestinäyte.
Sitten huone siivotaan pyyhkimällä kaikki kostealla kolmesti. Heitä rievut ja mopit pois.
Nyt voidaan ottaa asbestinäyte.
Noh, onko sopivaa peittää asbesti?Claes Sörmland sanoi:
Tai osta kotiin kipsinauhoja. Leikkaa sopiviksi, kasta veteen ja sulje avoimet päät. Kun ne ovat kuivuneet päivän tai kaksi, putket voi maalata tavallisella valkoisella seinämaalilla.
Sitten huone siivotaan pesemällä kaikki kolme kertaa kostealla. Heitä rätit ja mopit pois.
Nyt voi ottaa asbestinäytteen.
Kun TS jonain päivänä myy tai lapset mahdollisesti ottavat talon haltuunsa eivätkä tiedä tästä toimenpiteestä ja vaarantuvat altistumiselle tälle materiaalille…
Pitäisi kyllä miettiä kerran jos toisenkin ennen kuin tekee toimenpiteitä näiden terveydelle vaarallisten materiaalien kanssa…